Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Opprettelse av subdomener

Catbeast

New Member
Heisann.

Jeg skal lage en nettside som har 4 undersider. Skal da opprette sub domener. Noe jeg aldri har gjort.

Hoveddomenet er educations.no

La oss si at subdomener er:

alfa.educations.no
bravo.educations.no
charlie.educations.no
delta.educations.no

Problemet mitt er at jeg vet ikke hva jeg skal skrive i Target. Noen som kan guide meg?

Screen Shot 2018-09-07 at 10.48.09.png
 

Oscar

Member
Subdomener opprettes som a records som peker til ip adressen din.

Først og fremst: er dette cPanel, delt hosting av noe slag eller er det en vps med apache
 

ronorio

Active Member
Hvor er det du prøver å redigere sonefilen? Er dette hos registrar eller webhotellets kontrollpanel? Jeg spør fordi vanligvis vil du hos registrar peke domenet mot navneserverene hos webhotell, og fra webhotellets kontrollpanel legge til underdomener. Webhotellets server legger da inn riktig endring i sonefilen for deg.

Så til spørsmålet ditt. Jeg tolker spørsmålet slik at du ikke har et særlig komplisert oppsett, hvor til eks. underdomener skal benytte andre DNS servere enn hoveddomenet, eller at underdomener er lagret i separate sonefiler.

I såfall, om du velger A eller CNAME som type/record vil trolig gå for det samme. Begge vil fungere helt fint. Velg en av de.

CNAME records bruker hostnavn som target, og avsluttes med . (punktum) når det refereres til domenenavn.

Eksempel:
Kode:
alfa 10800 CNAME educations.no.
bravo 10800 CNAME educations.no.
charlie 10800 CNAME educations.no.
delta 10800 CNAME educations.no.

A records bruker IP adressen som target.

Eksempel:
Kode:
alfa 10800 A 10.10.1.2
bravo 10800 A 10.10.1.2
charlie 10800 A 10.10.1.2
delta 10800 A 10.10.1.2
 
Sist redigert:
Topp