Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Opprettet enk. Hovedinntekt fra utland. Har du vært i samme båt?

Dee

New Member
Hei.

Jeg vurderer å gå fra en usikker tilværelse som timesvikar, til min egen arbeidsgiver hvor jeg fakturerer utenlandske foretak med tilhold i EU. Det blir også noe reisevirksomhet da foretaket jeg evt. blir å jobbe for vil ha meg på kontoret en gang i mnd.

Jeg har opprettet ENK, firmakonto, skattetrekkkonto og har hjemmekontor.

Da jeg er totalt fersk på dette området ønsker jeg input på følgende: (Jeg er også på jakt etter en mentor, som jeg kan lære av ved å hamre løs med spørsmål i tide og u-tide)

Skatt:

- Jeg har hørt at det skattes 27% på næringsinntekt. Stemmer dette?
- Jeg har hørt at trygdeavgiften på 14% kommer i tillegg, på toppen av dette. Stemmer dette?
- Er det andre poster jeg ikke har regnet med?

Regnskap:

- Er det verdt å ansette et regnskapsfirma?
- Er regnskap en jobb jeg kan gjøre selv?
- I så tilfelle, hvilke programmer anbefales?
- Hva kan jeg føre som utgifter og kostnader, og hva er forskjellen på disse?

MVA:

Jeg passerer 50k-grensen nøyaktig 2 mnd etter oppstart. Hva burde jeg vite, hva burde jeg ha gjort klart, og hvordan forholder jeg meg til dette?

- Hva burde jeg vite ettersom jeg velger ENK fremfor AS mtp. MVA?

Rettigheter:

- Hvilke rettigheter har jeg ved sykdom?
- Fordeler og ulemper med overnevnte?
- Hva skjer vist min utenlandske kontrakt oppheves, og jeg har 3 forskjellige lån å betjene? Blir det kroken på døra for Min Lykkelige Familie AS og jeg slås personlig konkurs?
- Har jeg krav på dagpenger ved oppsigelse av kontrakt?

Er det noe annet jeg burde vite?

Annet:

- Er det noe jeg har glemt?
- Kan jeg føre mitt private fiber abonnement som utgifter?
- Burde jeg gå til anskaffelse av bedriftsabonnement for min mobil?

Ethvert svar, på enhver av disse spm. blir varmt ønsket velkommen. Jeg må ha stålkontroll på dette ettersom at dette blir min hovedinntekt, og ergo den samme inntekten jeg blir å betjene hus, bil- og andre lån med.
 

metallian

Medlem
Halvparten av dise spørsmålene besvares best med å svare JA på om du bør ha regnskapsfører. Når dette skal være din hovedinntekt kan du ikke gamble med dette. Kontroll på MVA, forventet skatt, riktig bruk av fradrag osv-dette bør du ikke styre med selv dersom du ikke har mye erfaring fra før. Jeg har et ENK som bi-inntekt -ville allikevel ikke vurdert å være uten regsnkapsfører.

Ang dette med sykepenger/dagpenger osv- her har jeg ikke full oversikt på regelverket men de fleste av disse godene om man skal kalle det for det får du ikke ved ENK-du betaler da heller ikke arb.avgift til deg selv osv-disse pengene må du sette til side så du har til tunge perioder.
 
  • Like
Reaksjoner: Dee

Kristians

Medlem
Med dagens lave krav til aksjekapital for opprettelse av aksjeselskap ville jeg ikke vurdert å ha primærinntekten min fra et ENK.

Og ja, et regnskapsfirma er verdt hver krone de sparer deg for.
 
  • Like
Reaksjoner: Dee

Steve Cash

Medlem
Dette var mange spørsmål, og det vil være omfattende å svare uttømmende på alle. Men, som det er sagt over, gå til en regnskapsfører, om ikke annet for rådgivning. Du har såpass mange helt grunnleggende spørsmål at du trenger informasjon fra en som setter seg inn i akkurat din situasjon, det som det er mulig å svare her blir veldig generelt.

Angående sykepenger og dagpenger ved ledighet:
Dagpenger ved arbeidsledighet får en ikke i det hele tatt hvis en driver enkeltpersonforetak. (Det er visst et unntak for personer over 60 år som ikke kan fortsette næringen, men det ser vi bort fra.) Som ansatt i eget AS har du rett på dagpenger fra NAV hvis selskapet ikke har arbeid til deg og sier deg opp etter permitterer deg. Du har i seg selv ikke krav på dagpenger om en kontrakt blir oppsagt hvis selskapet har annet arbeid du kan gjøre.

Sykepenger dekkes med 2/3 omtrent av grunnlaget fra 17. dag i enkeltpersonforetak, i AS får du 100 prosent fra første dag, baseret på din lønnsinntekt. OBS! Firmet betaler de første to ukene (tror jeg det fortsatt er). Og ettersom du selv eier firmaet er det likevel du som betaler. Men dette er likevel en viktig fordel hvis du blir langtidssyk.
 

hansson

Langveisfarende
AS anbefales, har selv drevet både ENK og AS, og forskjellen på papirarbeidet er ikke stor nok til å la være å bytte til AS (må også nevnes at firmaet mitt selger AS-etablering, men jeg ville trukket samme konklusjon uansett. Skal man drive et seriøst firma i dag og ikke bare hobbyjobb, bør man velge AS). Du finner en del svar på ting du spør om på www.firmanytt.no, f.eks. dette: http://firmanytt.no/nye-regler-mobilskatt/
 

Dee

New Member
AS anbefales, har selv drevet både ENK og AS, og forskjellen på papirarbeidet er ikke stor nok til å la være å bytte til AS Skal man drive et seriøst firma i dag og ikke bare hobbyjobb, bør man velge AS).

La meg forklare.

Jeg er dønn avhengig av en 9-5 jobb. Noe annet er umulig. Jeg kan ikke ta på meg skift/turnus/4-2-rotasjoner/ eller annet grunnet barna mine. Av helsemessige årsaker, og at flytting umuliggjøres pga skillsmisse barn.

Det er få heltidsstillinger å oppdrive. Alternativet er vikariater / sjonglering med flere deltidsjobber som innebærer turnus, og det å ikke ha overskudd til sine egne barn.

På bakgrunn av dette søkte jeg på en stilling i utlandet. Stillingen ble utlyst som en kontorstilling innenfor et EU-land, med tilhørende lønn. Kravet mitt var høyere lønn, og kunne jobbe fra Norge. En såkalt "Fjernleverbar Tjeneste".

Grunnet tidligere historikk med sjefene i selskapet ble jeg headhuntet, og valgt foran billigere, lokal arbeidskraft. Dillemmaet er som følger:

På plussiden.

- Lønnen er det dobbelte av hva jeg har mulighet til å jobbe inn som arbeidstaker hvor jeg bor i dag.
- Tilbudet om lønn er det dobbelte av hva de ville betalt en lokal arbeidstaker i dette landet.
- De dekker alle kostnader i forbindelse med reise, hotell og diet.
- Samtlige av de ansatte i selskapet er eks-sjefer og kolleger som jeg hadde et godt forhold til.
- Gode muligheter for avanse og lønnsøkning.
- Enormt nettverk som på sikt er verdt mye i seg selv.
- Ønsker å gjøre dette resten av livet, men kan ikke gjøre det i Norge med Norske villkår.

På minussiden. (De to første årene.)

- Lav startlønn sammenlignet med Norske lønninger.
- Jeg kan ikke legge av penger til pensjon.
- Jeg har ikke nok til å betale arbeidsgiveravgift, derfor ENK.
- Jeg må snu på hver krone.

Planen er å jobbe steinhardt, og prioritere øknomien knallhardt. Min kone jobber fulltid hun også, og dermed har jeg litt større handlerom til å kunne gjøre noe jeg elsker, og som legger grunnstenen for mange, mange år fremover. Gjør jeg det bra nå, har vi millioner på bok om 10 år.

Denne prioriteringern innebærer å kutte pensjon de to første årene, og unngå alt annet av unødvendige utgifter som pesten. Pensjonen tar jeg igjen når jeg får høyere inntekt. Det opprettes også et AS når økonomien er blitt mer robust.

I startfasen derimot er det en helt forjævlig delikat balanse. Dersom folk kan komme med noe MER konkret om hvorfor et AS er bedre for meg, kontra et ENK blir jeg veldig glad.

Med dagens lave krav til aksjekapital for opprettelse av aksjeselskap ville jeg ikke vurdert å ha primærinntekten min fra et ENK.

Og ja, et regnskapsfirma er verdt hver krone de sparer deg for.

Hvor mye kan jeg spare, kontra å gjøre jobben selv?

Hvis kundene er i utlandet så skal du vel ikke fakturere med MVA.

Dette medfører riktighet. Jeg sjekket opp med skatteetaten som klassifiserte mitt arbeid som "fjernleverbare tjenester" og dermed trenger jeg ikke betale MVA.

Jeg beklager den enormt lange posten. Jeg står overfor mitt livs viktigste valg, og ønsker derfor å velge riktig. Takk for seriøse svar!
 

hansson

Langveisfarende
Dette går ikke opp: 1) Lønna er det dobbelte av hva norske firmaer der du bor kan betale deg, men 2) Startlønna er lav i forhold til norske firmaer.

Er tanken at de skal få deg billig de 2 første åra, og så skru opp lønna noe voldsomt etter 2 år? Styr unna, i så tilfelle.
 

hansson

Langveisfarende
Et AS er mye bedre for deg fordi det skiller privatøkonomi og firmadrift. Hvis du får futen på nakken går du personlig konkurs hvis du driver et ENK, de tar alle pengene dine og ilegger deg næringsforbud, i tillegg vokser barnebidragskravene seg store.

Med et AS blir pengene dine immune mot kreditorer som har krav mot deg personlig, men ikke mot firmaet. Jeg vet ikke, men jeg tror ikke man får forbud mot å drive AS hvis man går personlig konkurs som lønnstaker. Du får forbud mot å drive firma hvis du går konkurs som selvstendig næringsdrivende med ENK.

Med AS slipper du å gamble med personlig konkurs som potensiell risiko. Du blir en vanlig lønnsmottaker som ikke så enkelt blir skyldig store beløp til staten fordi du er et rotehue.

Jeg kan ikke noe om barnebidrag, men justeres ikke dette ned hvis du plutselig får mye mindre lønn enn før? Med et AS kan du jo selv bestemme hva du skal ha utbetalt i lønn. Med et ENK så får du hele overskuddet i fanget, og dette vil ligge til grunn for barnebidraget du må betale.

Det viktigste for deg er å være med ungene, og potensialet er stort i denne jobben. Så hvorfor nøler du? Kjør på, så går det seg til.
 

Dee

New Member
Dette går ikke opp: 1) Lønna er det dobbelte av hva norske firmaer der du bor kan betale deg, men 2) Startlønna er lav i forhold til norske firmaer.

Er tanken at de skal få deg billig de 2 første åra, og så skru opp lønna noe voldsomt etter 2 år? Styr unna, i så tilfelle.

Takk for svar hansson! Setter pris på det :)

Lønna er det dobbelte enn hva som utbetales i det landet. Sammenlignet med Norske lønninger er den dog fortsatt lav. Ja, den blir høyere, etterhvert. Jeg er villig til å tjene mindre de første årene, da jeg vet at ved å gjøre en god jobb blir jeg å tjene mer i årene etter.
 

hansson

Langveisfarende
Hvis du skal godta å potensielt tape et par halve norske lønninger i starten må du ihvertfall forsikre deg om at selskapet er så solid at det ikke ryker, og at folka du samarbeider med er 100% til å stole på og ikke bare sparker deg før du får være med på oppturen seinere. Moralnivået i arbeidslivet er ikke alltid like bra der ute i den store verden, og noen steder er ikke ansatte beskytta på samme måte heller. Hvilken garanti har du for at de faktisk øker deg i lønn etter noen år? Holder garantien? Har du tid og ork til å ta en kamp i retten i utlandet hvis de plutselig trekker på skuldrene og sier at det ikke blir noe av lønnsøkninga likevel?
 

nick20000

Member
Et AS er mye bedre for deg fordi det skiller privatøkonomi og firmadrift. Hvis du får futen på nakken går du personlig konkurs hvis du driver et ENK, de tar alle pengene dine og ilegger deg næringsforbud, i tillegg vokser barnebidragskravene seg store.
Det er kanskje ikke så stor risiko for at selskapet skal gå konkurs hvis du skal jobbe for et annet selskap og fakturere for dette., dvs hvis du ikke skal kjøpe inn å sitte på varer, eller hvis du ikke tror de kommer til å saksøke deg.
 

hansson

Langveisfarende
Jo, det er tusenvis av småfirmaer som går konk hvert år fordi innehaveren bruker opp penger som skulle vært betalt inn til staten i form av skatt og MVA, og da går det ikke mange ukene før konkursen er et faktum etter at statens innkrevingssentral er satt på saken. For ENK er det nok dette den vanligste årsaken til konkurser.
 

nick20000

Member
er det så enkelt å slippee unna skatt med et AS? hvis man tjener 10mill og li tillegg lar være å innbetale 2.5mill i mva, tar alt ut som utbytte, får man da ingen problemer personlig med skatteetaten når de ikke får inn moms eller skatt? er det bare å slå as'et konkurs?
 
Topp