Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Oppsigelse av leasingavtale

Kristians

Medlem
Hei,

Jeg har en leasingavtale som i utgangspunktet er satt til 3 år, men som jeg kommer til å si opp tidligere enn ventet. Har dog et spørsmål, som jeg kan få svar på på mandag, men om jeg kan få svar på søndag er det enda bedre.

Oppsigelsestiden på kontrakten er 3 måneder, men jeg har betalt et beløp i "forskuddsleie" - er dette penger som er "tapt" når kontrakten sies opp eller deles forskuddsleien på 3 år og jeg får tilbake det resterende?

Takk
 

Steve Cash

Medlem
Jeg har aldri sett annet enn at dette er tapte penger, men dine rettigheter vil følge av avtalen mellom deg og leasingselskapet, så det er der du må undersøke for å være sikker. Du skriver ikke om du leaser som næringsdrivende eller privatperson, som forbruker har en generelt sterkere rettigheter enn som næringsdrivende.
 

Steve Cash

Medlem
Høres ut som tapt, ja. Det som ofte gjøres er å kjøpe ut driftsmidlet og selge det. Dette er selvfølgelig bare lønnssomt hvis du har betalt ned mer i form i av forskudd og terminleie enn virkelig verdi. Leasing er jo ikke noe annet enn en form for finansiering, og leasingselskapet beregner en ukjøpsverdi der de tar hensyn til sin opprinnelige kostpris og trekker fra det du har betelt. Og hvis utkjøpsprisen er lavere enn markedsverdi vil dette lønne seg. OBS! Du gjør selvfølgelig ikke dette hvis du ikke har en kjøper som står klar til å ta over.
 
Sist redigert:
Topp