Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Oppstart av foretak

Pejyuu

Medlem
Heisann sveisann, jeg prøver sånn smått å starte et egen bedrift.


Men jeg er om dagen arbeidsledig, og får i den sammenheng dagpenger fra NAV, svimlende 5k i måneden faktisk! ...

Hvis jeg oppretter et enmannsforetak, mister jeg da automatisk støtten fra NAV, eller må jeg ha dokumentert inntekt før det eventuelt skjer?

NAV - Inntektssikring - Dagpenger og etablering av egen virksomhet
Der står det jo litt, men jeg er litt usikker på om jeg da mister støtten hvis bedriften min "ikke holder mål".


Noen av dere med erfaring fra dette?

Ps: hvis tråden er i feil del av forumet, ta gjerne å flytte den dit den hører hjemme.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Nei, du mister ikke retten til dagpenger om du oppretter et enkeltmannsforetak! Du mister retten til dagpenger hvis du arbeider!

Mitt forslag: ha det som et "hobbyprosjekt" til å begynne med og fortsett med å oppfylle NAV sine krav til aktivitet for å søke etter arbeid etc.

Videre ville jeg tatt kontakt med NAV for å høre hvilke kurs de har å tilby deg som kan være relevante for det du ønsker å drive med. Alt fra oppstart av bedrift, regnskap til eventuelle mer fagrepresentative kurs som er relevant for det du skal drive med.

Hvis du har en god saksbehandler hos NAV burde vel dere klare å sette dere ned og arbeide frem en god plan for hva du skal igjennom og hva du skal oppnå - og til syvende sist ha startet din bedrift!

Det å starte en bedrift er ikke gjort over natten hvis du skal gjøre det til levevei fra dag 1.
 

Pejyuu

Medlem
Takk for kjapt svar!

Tenkte jeg skulle prøve å få ordnet meg time hos min saksbehandler hos NAV asap.

Men hvis jeg gjør det som "hobbyprosjekt" så kan jeg vel heller ikke ta imodt noe penger for arbeidet jeg eventuelt gjør?

Jaja, får ta turen til NAV neste uke og høre direkte med de. :)
Takk igjen!
 
Det er også mulig å få dagpenger SAMTIDIG med at man starter bedrift. På mange måter kan du være litt "heldig" med at du er arbeidsledig.

Man skiller da på en planleggingsfase - hvor man kun får dagpenger og en oppstartsfase hvor man også kunne få dagpenger samtidig med at man beholdt alt man tjente på sitt eget firma. Man kan også godt droppe den ene fasen om man føler for det å gå rett på fasen hvor man kan tjene penger samtidig.

NAV - Inntektssikring - Dagpenger og etablering av egen virksomhet

Er ikke 100% sikker på alt dette, men for å få mer informasjon vil jeg anbefale deg en tur på ditt lokale NAV-kontor.
 
Hmm... Er det ikke mulig å endre innlegg? Eller er det jeg som blingser og er for trøtt?

Edit: OK, sikkert en tidsbegrensning med andre ord ;)

I alle fall, skulle jo presisert det bak linken der, dette står det på linken, som du sikkert også har sett: "Er du arbeidsløs og ønsker å etablere egen virksomhet kan du søke om å beholde dagpengene under planlegging og etablering av virksomheten."

Er enig i at informasjonen der er mangelfull. Men jeg var i et møte med NAV selv for et par år siden, jeg var nettopp ferdig med skole, ergo hadde jeg ikke dagpenger... Men fikk i alle fall forklart at det var slik det forløp. Var da først også i møte med Vekst i Grenland som gikk god for ideen, som var et krav fra NAV. Det hjalp jo likevel fælt lite.

Men dette er et par år siden, så er som sagt ikke helt sikker. Men slik de forklarte meg det den gangen er at man kan beholde dagpengene + de pengene man tjener på foretaket.

Ergo, mister man ikke dagpenger om man jobber med eget foretak, så sant NAV har gått god for ideen.

Jeg måtte blant annet lage en forretningsplan, sette opp forventet budsjett mm. Som måtte forelegges Vekst i Grenland (i mitt tilfelle) slik at de gikk god for den - mye jobb altså.
 
Topp