Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Oppstart av hjemmeside - trenger hjelp!

elinanita

New Member
Først: Det kan godt hende dette blir postet på feil sted, så noen som skjønner systemet her må gjerne flytte innlegget.

Jeg oppdaget (og selvfølgelig meldte meg inn i) dette forumet i dag. Og det som slår meg er at her er det jammen samlet mange flinke folk!
Så derfor: melde meg inn for å stille spørsmål og lære mye;)

Min historie:
Jeg startet i sommer en hageblogg, I hagen ved skauen
Hageblogging synes jeg er veldig kjekt å holde på med.

Så tenkte videre en sen kveld at hvorfor ikke lage en egen hjemmeside med ulike matforslag for folk jeg veileder i min jobb (ernæringsfysiolog). Så enkelt for deltagerene å gå inn på én side og finne informasjonen samlet der. Og kanskje dette kunne være nyttig for andre også.
Dette skulle ikke være en blogg, mer som en standard hjemmeside med menyer på venstre side. Ikke dagbokinnlegg som bloggene blir. Og jeg ville selvfølgelig gjerne ha et .no-domene.

Etter å ha googlet litt, finner jeg ut at domeneshop virker til å være et bra sted, og etter brønnøysundregistrering og sånt, eier jeg nå (tror jeg iallefall:rolleyes:):

www.matforslag.no

Webhotell, så da passer vel de på sidene mine...

Hipp hurra og så langt er all ting bra:)

Men hva i huleste gjør jeg nå? Kommer ikke et eneste steg videre.
Jeg må vel lage en side, men hvor går jeg inn for å lage en side?

På min forhåpentligvis kjøpte side står det nå:

Her kommer:

www.matforslag.no



Ja,ja, det får vi visst kanskje se på.

Så derfor: Kan noen av dere gi meg tips om hvor veien bør gå videre?

Nå sitter det sikkert mange smartinger og rister på hodet og tenker: hvorfor gjør folk sånt når de ikke har peiling?
Dere har selvfølgelig helt riktig! Men jeg vil gjerne lære noe nytt:p
 

JoachimO

Medlem
Jeg ville brukt wordpress. Selv om dette tradisjonelt har vært en bloggplatform har det etterhvert blitt et mer fullverdig CMS, med stort sett alle funksjoner du måtte ønske deg.

Hvilken webhost har du valgt?
 

elinanita

New Member
Takk for svar! Det skal jeg se på:)

CMS?

Webhost? Fremmedord for meg.
Det eneste jeg har valgt er å kjøpe domenet fra domeneshop.
 

Steve Cash

Medlem
Webhost = webhotell, det betyr rett den serveren der websiden din ligger. Altså hos en leverandør som tilbyr slike tjenester, f.eks. Domeshop som du har domene hos, andre eksempler er Uniweb og Host1. Hvis du ser litt rundt på forumet så finner du noen som anbefaels og noen som ikke anbefales av erfarne brukere her. I disse siste er det postet noen innlegg som sier at Domeshop er greit nok å registrere domene hos, men ikke bruke som webhost. Jeg har ingen erfaring med dem selv, så jeg vet ikke.

CMS er en forkortelse for Content Management System, i denne sammenhengen betyr det verktøyet en lager lager websiden med, f.eks. Wordpress. To leksikondefinisjoner finner du her:
Publiseringssystem - Wikipedia
Content management system - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
cms = content management system = publiseringsløsning, altså et "program" du legger på webhotellet ditt, som gjør det enklere for deg å legge ut tekster, bilder, osv

disse fungerer da typisk slik at du bare trenger å bruke en vanlig nettleser (firefox, safari, chrome, internet explorer...) og kan bruke et passord og brukernavn til å logge deg inn på et adminområde der du kan endre utseende ("theme" eller "mal" i wordpress), legge ut eller endre innholdet på sidene enkelt, osv, akkurat som du gjør på f.ex. blogspot

wordpress er et av de mest brukte slike løsningene, det er ekstremt fleksibelt, brukervennlig, enkelt å tilpasse, og kan gi veldig gode resultater
 
Topp