Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Optimal fordeling direkte besøk / besøk fra søkemotorer

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg ser av statistikken på min nettside at jeg kun har ca 4% besøk fra søkemotorer. Er det en gyllen regel som sier noe om hvordan fordelingen på direkte besøk og besøk fra søkemotorer burde være?

Har dere noen gode råd til hvordan jeg kan få inn flere folk fra søkemotorer?

Jeg er overlegen på ordet "trommeforum" som siden min het tidligere og som jeg vil tro at de fleste som leiter etter et diskusjonsforum søker etter, men på ord som "trommer", "trommesett" ligger jeg et godt stykke bak. Jeg har en adwords-annonse og denne vises dog ofte på ordene over her.
 
Sist redigert:

sta

Medlem
Jeg vil tro at fordelingen avhenger mye av hvilken type site du driver og hvem målgruppen din er.

Min egen erfaring på de få sitene jeg driver er at fordelingen er ganske lik, med 1/3 direkte besøk, 1/3 fra linker og 1/3 fra søkemotorer, uten at jeg skal kunne si om dette er bra eller normalt og uten at jeg har gjort noen aktiv innsats for å få det til slikt.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Det blir jo å søkemotoroptimalisere sidene dine for alle ord som er relatert til trommer og perkusjon.

Og da antar jeg at du anbefaler å leie inn noen som kan dette? F.eks deg? :D

Korrekt meg gjerne, men kan man ikke gjøre alt SEO-arbeid selv? Er det noe du (eller andre firmaer) kan gjøre som jeg ikke klarer selv? Det finnes jo f.eks masse plugins/komponenter til Joomla som skal gjøre mye godt for SEO.

Det jeg letet etter var vel et litt mer beskrivende ord enn "Det blir jo å søkemotoroptimalisere sidene dine for alle ord som er relatert til trommer og perkusjon" da det igrunn sier seg selv. Det jeg tenkte på var hva som må gjøres. :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Hehe, ikke leie inn meg nei, har ikke tid til nye SEO klienternå. Ja, det sier seg selv at man må søkemotoroptimalisere sidene, du vet det, men ikke alle vet det.
Du kan fint lære deg SEO selv. Det står masse om det i gamle tråder her på WF. Søk og les.

Men tre ting er viktig.

- Masse godt og relevant innhold på sidene, altsåtekst samt bilder med alt/tittel tager.
- Gode tråd/artikkel-titler og dermed gode meta title tags.
- Dyplenker (med riktig ankertekst) til undersider på nettstedet ditt.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Tonny: Jeg føler at jeg har både godt og relevant innhold, bildene gir jeg gode, relevante navn, men jeg finner ikke mulighet til å sette ankertekst på lenkene mine.

Det jeg ikke helt forstår er hvordan dette skal gi meg bedre rangering på ord som "trommer" og "trommesett". Det er nok disse som er aller viktigst for meg.

For at folk skal kunne finne siden min lettere når de søker etter disse ordene, må de vel rett og slett brukes oftere?
 

Keanu

Geek
Først til fordeling mellom direkte / organisk trafikk. Hele problemstillingen er feil, og det er ikke noe motsetningsforhold mellom disse to typene trafikk og ratioen mellom de. Svaret er så enkelt at man må hele tiden prøve å maksimere begge to. Hva et naturlig forhold vil være avhenger veldig mye av hvilken type side det er, og hva man vil med siden.

Så til SEO. Når jeg søkte på forsiden av siden din nå, så finnes ingen av ordene "trommer" eller "trommesett" der. Da er det ikke rart at du ikke vil ha noen god rangering for disse ordene i søkemotoren, da de ikke vet at siden handler om dette (sannhet med modifikasjoner - jeg vet).
Å bruke ordene ofte, såkalt keyword stuffing, var noe som fungerte godt for ti år siden, men er noe utdatert i dag. Derimot bør de i hele tatt være med.
Hvis jeg skulle foreslå noe, så ville jeg lagd en 150-200 ords artikkel til å plassere på forsiden, som beskriver siden godt, og i tillegg inneholder ordene og frasene som du ønsker å skaffe deg trafikk gjennom. Dette hjelper Google å kategorisere siden din, og det hjelper brukerne å forstå hva siden er når de besøker den.
I tillegg hjelper det godt å bygge innlenker med ordene du ønsker å rangere bedre på.

Om du ikke allerede har gjort keyword research, er det også anbefalt. Få oversikt over hvilke ord som blir brukt mye innen nisjen, f.eks. gjennom Google AdWords Keyword Tool.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Du mener rett og slett at jeg skal lage en artikkel som legges ut som alle andre artikler hvor jeg bruke disse ordene jeg vil rangere på? Hva skjer da når denne artikkelen blir "dyttet" ut av forsiden?

Og har du lyst til å forklare litt bedre hvordan jeg bygger innlenker med ordene jeg vil rangere bedre på? Ofte er det jo at folk ser linken i signaturen min i et forum f.eks og går inn via den. Da har vel ikke jeg mulighet til å påvirke disse ordene?

Tusen takk for all hjelp folkens. :)
 

Keanu

Geek
Det jeg mener er å legge til teksten på forsiden, ikke som en artikkel. Nå er det en stund siden jeg brukte joomla, men jeg vil tro det er en template-fil for forsiden hvor dette kan gjøres.

For SEO, les om det i "Ressurser" på denne siden, eller sjekk ut noen gamle tråder.
Hvis noen ser linken din i signaturen og trykker på den, så har ikke det noe med SEO eller søkemotortrafikk å gjøre. Det er en egen kategori, som man kan kalle f.eks. referer-trafikk. Derimot har du jo mulighet til å endre linken i din egen signatur?
Du har selvsagt ikke full kontroll over hvilke ord som brukes til å lenke til siden din, men for de du eventuelt bygger kan det være lurt å tenke på det.
 

oddbjoro

Medlem
Det jeg mener er å legge til teksten på forsiden, ikke som en artikkel. Nå er det en stund siden jeg brukte joomla, men jeg vil tro det er en template-fil for forsiden hvor dette kan gjøres.

Du kan velge å legge den på frontpage ja. Om man på sikt får mange artikler på denne frontpagen, så kan man evt bare gå inn i artikkelen, og endre datoen for publisering, så er den på topp igjen.
Datoen trenger man jo ikke vise.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Nå snakker vel dere om to forskjellige ting? Keanu snakker om å legge teksten på hovedsiden, men ikke som artikkel, mens du oddbjoro sier: "Om man på sikt får mange artikler på denne frontpagen, så kan man evt bare gå inn i artikkelen, og endre datoen for publisering, så er den på topp igjen"

Jeg har jo ikke så veldig lyst til å ha en artikkel som skal komme tilbake til topp-posisjon igjen og igjen og igjen.
 

oddbjoro

Medlem
Dette med datoen, var egentlig et svar på "bekymringen" din om at siden blir "dyttet" ut av forsiden.

Tror faktisk ikke det er noen egen templatefil for forsiden.
Du har jo den Frontpage-manager, som ligger under content. Men da må det jo legges inn som artikkel.

Mulig at det kan gå, hvis man går via Extensions-->Template Manager-->velge rette templaten-->Edit HTML(og så skrive inn teksten på rett sted der).
 
Topp