Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Optimalisere Woocommerce

padda

New Member
Hei. Jeg har en nettbutikk som er bygget på Woocommerce, jeg er kjempe fornøyd med woocommerce men hastigheten begynner å gå meg på nervene.

Woocommerce er satt opp på ett webhotell fra host1, kanskje det er problemet?

Lurer på om noe har tips til hvordan jeg kan få nettbutikken min litt raskere? Har vurdert å kjøpe wp-rocket, noen som har erfaring med dem?

Litt mer info

upload_2018-5-17_21-26-48.png


Her ser dere hastigheten min

upload_2018-5-17_21-27-6.png
 

Dre_C

Medlem
Jeg fikk ikke orden på hastigheten før jeg flyttet siden i fra et webhotell til en VPS server
 

ronorio

Active Member
@padda Fant du en løsning på problemet?

Hvilken hosting pakke er du på hos HOST1?

Om du tror webserveren er en del av problemet, bør du sjekke cPanel > CPU and Concurrent Connection Usage. Denne ligger under fanen Metrics.

Webservere vil vanligvis sette en grense for hvor mange ressurser kontoen din kan bruke. Det gjelder nesten uansett hvilken host du velger, billig eller dyr. Spørsmålet er bare hvor grensen er satt, om den er urimelig lav eller på et nivå som gir deg mer frihet.

De samme begrensningene finnes også på VPS hosting. Hvilke ressurser du har tilgjengelig oppgis ofte i vCPU, RAM. Ressursene på VPS er som med delt hosting, delt på alle brukerene på serveren, men tilgjengeligheten er generelt en del høyere på VPS.

Det du kan gjøre er å høre med hosten din, om de har mer ressurser tilgjengelig ved å velge en større delt plan.

Når det gjelder optimalisering av WooCommerce, så gjelder stort sett de samme kjørereglene som for å optimalisere WordPress.

De store forbedringene kan gjøres ved å velge riktig PHP versjon, optimalisere og komprimere bilder, og eventuelt caching. Om du er på PHP 5.6 (som host1 og mange andre) bruker for en nyopprettet bruker på serveren, bør du absolutt endre til versjon 7.

Jeg kan se fra skjermbildet du har postet at du bruker PHP 5.6.

Når det gjelder HOST1 kan du høre med de om du kan få PHP-FPM aktivert på nettstedet ditt. Dette er ikke aktivert som standard og gir også en stor forbedring i ytelse for servere basert på Apache.

Om PHP-FPM er aktivert for webhotellet ditt, og hvilken PHP versjon du bruker, vises i cPanel > MultiPHP Manager.


Til sist er det viktig å merke seg at ved å gå til såkalt unmanaged VPS hosting, vil du måtte sette opp og administrere serveren selv. Et VPS er i utgangspunktet levert med en standard installasjon av operativsystemet Linux.

Hverken webserver eller databaseserver er ferdig konfigurert, dette må du gjøre selv. Om du ønsker til eks. cPanel må du i tillegg kjøpe lisens for programvaren. Det blir fort en del ekstra kostnader.

Om du ønsker VPS hosting og ikke vil administrere all programvare selv, bør du velge en managed VPS plan, hvor hosten tar det administrative oppgavene for deg.


For å oppsumere.
Jeg tror en enkel WooCommerce fint kan hostes på delt hosting, men hosten må delegere nok ressurser til deg. Hva de ulike webhotellene praktiserer er forskjellig, og som oftest gir en høyere plan mer ressurser. Snakk med hosten din og hør hva de tilbyr.

Se gjennom loggene dine (logg inn via FTP) som ligger i roten på webhotellet ditt under mappen logs. Se om nettstedet ditt produserer feil i følge av begrensninger satt i PHP. Et vanlig problem i moderne temaer er bla. at inputvariablene bør økes til 1500-3000.

Uansett bør loggene fortelle deg om du kanskje bruker et dårlig kodet tema, utvidelser osv. som også kan forårsake tregere lasthastighet.
 
Sist redigert:
Topp