Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Oregano.no - Restaurantguide

affi

Medlem
Etter å ha vært på jakt etter passende restauranter å spise på, finne takeaway-sjapper, bestille bord, osv i lengre tid fant vi ut at eneste løsning for å finne dem var å lage vår egen restaurantguide for Norge.

Det finnes allerede et par restaurantguider her til lands, men virkelig ingen som har den totale oversikten. TV2's Art of Taste har lite info, lite søkemuligheter og veldig utdatert informasjon. Gule Siders restaurantguide har også dårlige søkemuligheter og latterlig lite informasjon om hvert spisested. Spisekartet.no er treg og har også lite informasjon. Og sånn fortsetter lista.. Mange halvhjerta forsøk på å lage en god restaurantguide, men ingen som er virkelig gode.

Dermed fant jeg og brodern (enoj) i gang med å planlegge hvordan tjenesten skulle bli seende ut, og etter noen måneders utvikling ble Oregano.no - Norges Beste Restaurantguide lansert i det stille rundt månedsskifte januar/februar i år. Systemet som kjører er 100% hjemmelaget og skrevet i utviklingsrammeverket Django som kjører på Python.

Målet med tjenesten er å gi en så god oversikt som mulig over alle restauranter og serveringssteder i Norge, samt gi brukerene søkemuligheter de ikke har hatt tidligere.

Når man går inn på en by, f.eks Oslo, begynner man med å få opp restaurantene i Oslo. På høyre side har man da mulighet for å velge forskjellige filtre, som f.eks tjeneste (levering, takeaway, catering), hvilket kjøkken de er ute etter (indisk, norsk, spansk, osv), hvilken bydel de er ute etter, samt et par fasiliteter.

I tillegg finnes det et filter hvor man kan få se hvilke restauranter som faktisk er åpne akkurat nå, noe som ingen konkurrerende restaurantguider har. Dette er jo vesentlig hvis man skal spise og klokka er 22 om kvelden, for da er jo halvparten av restaurantene stengt. Restaurantene er rangert etter en kombinasjon av hvor mye innhold de har og hvilke karakterer de har fått på omtaler. Hvem som helst kan legge inn omtaler på en restaurant, men vi er strenge på hvilke omtaler som blir godkjent da vi ønsker å holde en viss standard. For de mindre ytringene har vi også noe som heter "Kommentarer" på hver restaurant. Disse blir umiddelbart godkjent, men alle kan "Rapportere" kommentarer som useriøse slik at vi kan sjekke dem og evt fjerne dem.

I tillegg har vi integrert Google Maps slik at man kan få opp alle restaurantene i sin by. Her er Oslo:
Kart for Oslo - Restauranter i Oslo på kart

Grønne markører viser at restauranten er åpen. Rød betyr stengt, eller at den ikke har åpningstider på seg enda.

Vi har pr dags dato nærmere 1150 restauranter i databasen og alle er lagt inn manuelt av oss selv for å sikre at all informasjonen er mest mulig korrekt.


Til nå har vi fått utelukkende positive tilbakemeldinger på tjenesten og det virker som om det er stort behov for en slik side. Vi er enda i startfasen i og med at vi bare har eksistert i ett par måneder, men vi utvikler tjenesten videre hver eneste dag og målet er å blir den desidert foretrukne siden for alle som skal ut og spise, bestille mat, finne selskapslokaler, konferanserom, julebord, osv.

Søkemotormessig har det vært veldig positivt. Fra Googlebot først var innom den dagen vi lanserte, har boten lasta URLs hos oss med et par minutters mellomrom, omtrent hele tiden. Ettersom tjenesten er utviklet slik at det er meningen at Google og andre søkemotorer skal få indeksere alle mulige kombinasjoner av tjenester, kjøkken, by, bydel og så videre, har Google omtrent hele tiden nye sider å indeksere.. Vår største konkurrent er Spisekartet med ca 1200 indekserte sider. Etter 2 måneder hadde vi 250 000 indekserte sider, og vi får allerede nå cirka 500-800 besøk fra Google hver eneste dag.

Søkefrasene som vi dukker opp på er på ingen måte de mest konkurrerende søkene. Men veldig mange søker også på de mer konkrete tingene, og ikke bare "restaurantguide" og andre populære søk.

Rent økonomisk er meningen at vi på sikt skal tjene penger på bordbestillingstjenester, osv. Allerede nå kan alle restaurantene som ligger inne på sidene bestille vår Online bordbestillingspakke, der de kan motta bordbestillinger både via Oregano.no og sin egen hjemmeside vha iframe, samt sende svar rett til gjestene på SMS eller epost. Flere restauranter har allerede bestilt denne tjenesten og vi regner med at flere kommer til etterhvert som vi vokser.

Vi kommer også til å tilby "affiliate"-salg mot personer som selger våre produktpakker til restauranter.

Oregano.no - Norges Beste Restaurantguide var det altså.

Noen kommentarer eller konstruktive innspill? Kommer dette til å bli en flopp eller en suksess av dimensjoner?

Takk for alle innspill :)
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Jeg har prøvd ut noe lignende før, men da en utelivsguide.

Det kan fungere veldig bra, men da er det viktig å satse på brukergenerert materiale (omtaler, karakterer etc etc)

Økonomisk sett kan dere også ha en "featured restaurant" på forsiden. Ta betalt fra restauranter for det.

Var faktisk innom siden selv for en stund siden og tenkte "faen, noen har brukt ideen min til noe genialt" :p hehe

Om det blir en flopp eller suksess er ikke lett å si, jeg vil tro det blir noe imellom der en plass ;)

Lykke til hvertfall
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg synes siden din er flott. Du har igrunn tenkt på det meste virker det som og siden er da oversiktelig nok. Det jeg tror du har bommet grovt på er designet. Designet er simpelt og rent, men det er det vel stort sett bare oss webavhengige som liker uansett.

Mitt tips vil rett og slett være å piffe opp designet. Litt mer illustrasjonsbilder og liv i siden vil gjøre den mer attraktiv.

Når det gjelder markedsføring kan dere kanskje prøve å gjøre et samarbeid med en avis hvor dere prøver ut forskjellige resturanter. Eller kanskje et blad? F.eks FHM - hva med å sende en modell på en ny resturant i hver utgivelse for å prøve ut maten. Det er mye man kan gjøre om man er kreativ.

Forresten, velkommen til Webforumet affi :)
 
Sist redigert:

enoj

Medlem
Enig i at designet ikke er ideellt, men dette er noe vi jobber med. Regner med å ha en total ny layout klar til over sommeren. Designet har vært godt nok frem til nå (vi har hatt god vekst), men det begynner nå å bli på tide å oppgradere.

Når det gjelder markedsføring er det selvfølgelig mye slik vi kan gjøre. Vi har allerede begynt å ta kontakt med aviser og lignende for mulighet til samarbeid. F.eks skal vi tilby lokalaviser å ha vår guide på sine hjemmesider via IFRAME eller javascript eller lignende. Dette kan øke trafikken vår betraktelig, og gi oss større mulighet til å selge ut prioriterte/sponsede oppføringer.

Når det gjelder FHM og lignende så tror jeg vi holder oss for seriøse til det. Det blir litt vel overflod av harry-faktor. Dessuten er nok ikke "modellen" sannsynligvis så godt egnet til å skrive anmeldelser på mat - så da hadde det blitt useriøst allikevel.. Men ja, er enig, det er masse man kan gjøre med markedsføring, bare man er kreativ nok ..
 

affi

Medlem
Takk for tilbakemeldingene så langt. Er enig i det med designet og vi kommer til å jobbe en god del med det utover sommeren/høsten for å - som du også sier, piffe det opp mer og få litt mer bilder/grafikk inn. Det har som dere sikkert forstår gått med en del tid til utvikling, planlegging, legge opp restauranter, osv så vi har egentlig bare laget et design som fungerer helt greit nå - så jobber vi videre med det etterhvert.

Vi har sendt forespørsel til enkelte aviser og fått en del gode tilbakemeldinger, men de fleste avishusene er store instanser og det skal gjennom mange ledd før de innleder et samarbeid med en ny part. Men vi jobber med det.

Vi skal ta kontakt med blader også etterhvert, samt pressemelding er rundt hjørnet - men vi vil ikke "bruke opp" media før sidene er enda mer komplette, slik at ikke folk kommer innom og stikker avgårde igjen etter første besøk.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Nå brukte jeg bare FHM som et eksempel på at man kan tenke kreativt. Avisene kan ofte være litt vanskelig å få med på slikt, så lenge dem ikke eier dere. Men det gjelder vel rett og slett bare å finne en bra vinkel på hvordan dere kan tilby dem noe verdifullt.

Har dere tenkt på sosiale medier? Facebook, blogger osv. Kanskje dere kunne laget en slags app folk kan ha på profilen sin eller sidene sine som lister opp hva slags resturanter dem har spist på og hva dem synes om oppholdet og maten.
 

Nemo

Medlem
Liker veldig godt idéen, spesielt det med bordbestillingen. Gleder meg til å følge dere videre og se hva dere får til. Kunne kanskje vært nyttig forøvrig å legge inn dresskode for spisestedene? Litt kjipt å troppe opp i finstasen som eneste gjest eller enda verre omvendt...

Tips: Kontakt gratis aviser med høye opplag. Eksempler: Natt og dag, Bergen Byavis etc.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Dette tror jeg kan bli stort affi !

Om deres bordbestillingssystem er bra ville jeg tatt kontakt med BIT reiseliv AS som er et datterselskap av Innovasjon Norge AS. BIT jobber hovedsaklig opp mot destinasjonsselskaper/visitselskaper som har nesten alle restuaranter som medlemmer.
Alternativ kunne det vært en ide i jobbe opp mot destinasjonsselskaper som kan videreformidle at dere har et bra bookingsystem(om det er bra).
Jobber for øyeblikket med et slikt prosjekt for 3 destinasjonsselskap, men hovedfokus er på booking for reiselivsaktører, ikke restauranter.

Om det er av interesse kan du ta kontakt med meg, kanskje jeg kan sette deg i kontakt med noen destinasjonsselskap, eller kanskje dette er noe jeg kan jobbe med i det prosjektet vi jobber med nå.
 

Pejyuu

Medlem
Jeg har ikke lest så nøye igjennom alle de forskjellige greiene her...

Men det er en ting jeg gjerne kunne tenkt meg:
Grupperinger av kjederesturanter.

Altså, at f.eks alle McDonalds greiene i Bergen ligger under en eneste McDonalds. Og så kan de forskjellige avdelingene ha linker under hovedtittelen...
På den måten slipper man å se en hel side full av bare McDonalds resturanter.

Jeg vet ikke helt om jeg forklarer meg godt her, men jeg vil da altså ikke se side opp og side ned med avdelinger fra McDonalds, Peppes Pizza og Dolly Dimples resturanter når jeg leter etter noe.
 

affi

Medlem
Pejyuu: Vi har lagt alle "kjede-restauranter" inn under sine respektive kjeder, så vi kan trikse med dem som vi vil - men jeg er litt usikker på om vi vil gjøre det du mener. En restaurant er en restaurant, selv om det er McDonalds. Så dersom noen søker etter "takeaway bergen sentrum" så bør de kunne få opp samtlige takeaway-restauranter (og dermed også flere McD) som søkeresultat.

Eller hva sier dere andre?
 

Pejyuu

Medlem
Hvis dere kan trikse som dere vil med de, så ville jeg personlig iallefall hatt avdelingene som linker under selve hovedkjeden, og ikke som seperate resturanter. Altså, hvis du søker på takeaway Bergen, så ser du en McD resturant, med linker til Bergensavdelinger under.
Så du ser fremdeles alle avdelingene på listen over resultat, men de er da gruppert under samme hovedkjede.
 
Topp