Kjapp og trygg hosting for Wordpress

.org rangerer like høyt som .com mener OnNet

OldHP

Medlem
"Hvilke toppdomener bør jeg velge til mine nøkkelord?

Google rangerer .org høyere enn andre internationale domener. Velg derfor dette toppdomene hvis det er ledig. Lavest rangerer Google .biz og .info. Styr derfor unna disse hvis mulig. Alle andre internationale toppdomener rangerer nøytralt. Det vil si på samme nivå."

Trodde ikke det var sant, er dette noe nytt?
 

ÖnNet

New Member
Google rangerer .org høyere enn .biz og .info

"Hvilke toppdomener bør jeg velge til mine nøkkelord?

Google rangerer .org høyere enn andre internationale domener. Velg derfor dette toppdomene hvis det er ledig. Lavest rangerer Google .biz og .info. Styr derfor unna disse hvis mulig. Alle andre internationale toppdomener rangerer nøytralt. Det vil si på samme nivå."

Trodde ikke det var sant, er dette noe nytt?

Det stemmer at Google rangerer .org høyere enn .biz og .info som Google sier ofte hoster "dårlige naboer". De rangerer .org høyere for å hjelpe de frivillige organisasjonene som bruker domene.

Toppdomene .org er opprinnelig laget for organisasjoner og de drives ofte på frivillig basis. Derfor denne policyen.
 

hvaer

Medlem
Onnet lever i 2008, og ikke i 2013. Det var en rangering iht. .org for flere år siden, men om det noensinne har vært tilfellet, så er det ikke det lenger. Det er innholdet som betyr noe på en side, ikke hvilken TLD man har. Men, vi vet at .org og .com har høyest troverdig fra brukeren, samt .no for norske brukere. Det har en stor verdi, men å messe om ting som muligens fungerte i 2008, fungerer dårlig i 2013. For jeg regner med at du har fått med deg noen elementære endringer i 2011 og 2012 som heter Penguin og Panda?
 

Fritz

Medlem
I min superhurtige rankingtest, som foregår fra jeg ser en link til jeg bestemmer om jeg skal trykke på den, så rangerer jeg også .biz og .info domener laaaangt lavere enn de fleste andre toppdomener. .biz og .info innehar betraktelig større antall av "svadasider" enn .com og .org har. .org begynner vel å ta litt inpå .info og .biz. men de er fortsatt vesentlig mindre befengt av søppel.
Dette klarer hvertfall ikke jeg å tro at google ikke tar med i algoritmen sin.
.org domener (i sin helhet) er også fortsatt ganske preget av at de tidligere kun var for frivillige organisasjoner, og dette tror jeg nok også google får med i sine beregninger.

Onnet vet jeg ingenting om, men det var da frøktelig og dere tok i når dere svartmaler de. Siden jeg er enig i det de skriver om seo (har bare lest det dere refererer til her) så ser jeg ikke noen god grunn til dette. Tipper han traff et ømt punkt hos dere. :D
 

TorsteinO

Art Director & grunder
ikke spør så vanskelig da Tonny :D

så lenge jeg har vært aktiv på nettet, som vil si fra siste halvdel av 90-tallet, så har .org vært MULIG å kjøpe for hvem som helst, selv om det var tiltenkt at det skulle være for mer "frivillige/ideelle/etc." organisasjoner, så helt ærlig tviler jeg sterkt på at google bryr seg så mye om det i dag.

Derimot - rent statistisk vil nok .org-domener ha eksistert i flere år enn .biz og .info, siden selve tld'et har eksistert mye lenger, og dermed er det mange flere faktorer som begynner å kunne spille inn: Sannsynligheten for en seriøs aktør (med bedre/mer innhold) er nok større på et domene som har eksistert i mange år, sannsynligheten for flere innlenker er større, osv.

Så gjør man en test på et eller annet tilfeldig tema vil nok .org se ut til å ranke bedre enn disse nyere variantene. Setter man derimot opp et helt nytt domene på den ene eller andre varianten tviler jeg på at det vil være noen forskjell.
 
Sist redigert:

hvaer

Medlem
Onnet vet jeg ingenting om, men det var da frøktelig og dere tok i når dere svartmaler de. Siden jeg er enig i det de skriver om seo (har bare lest det dere refererer til her) så ser jeg ikke noen god grunn til dette. Tipper han traff et ømt punkt hos dere. :D

Selvsagt, når det eksisterer ørten tråder på ulike fora, så er det brukerne det er noe galt med, ikke selskapet. Den største brøleren Onnet gjør iht. SEO er at de ikke daterer sine artikler. SEO utvikler seg hele tiden, og ett godt tips i dag, kan være black hat i morgen.

Og for mye av det som Onnet driver med, så er det black hat og idiotisk markedsføring. Se f.eks på disse artiklene, hvor det er tydelig bruk av "keyword stuffing".

Denne er stuffet for "søkemotorene".

SEO: Hvorfor gjøre hjemmesidene synlige gjennom søkemotoroptimalisering?

Eller denne artikkelen hvor det er for "søkemotoroptimalisering". (SEO og søkemotoroptimalisering er LSI'er, som gjør det artikkelen helt latterlig)

SEO | Søkemotoroptimalisering | Nr 1 plassering i Google

Sistnevnte artikkel er uten tvil skadelidende for rangering, og kunne enkelt rangert langt høyere, enn 90.plass på eksakt søk av "søkemotoroptimalisering" på Google. (Og det er ca. 90.plass den ligger på i dag). Jeg hører ikke på selvutnevnte eksperter, som ikke klarer å ranke over 3 dager gamle domener på "søkemotoroptimalisering".
 

ÖnNet

New Member
Onnet lever i 2008, og ikke i 2013. Det var en rangering iht. .org for flere år siden, men om det noensinne har vært tilfellet, så er det ikke det lenger. Det er innholdet som betyr noe på en side, ikke hvilken TLD man har. Men, vi vet at .org og .com har høyest troverdig fra brukeren, samt .no for norske brukere. Det har en stor verdi, men å messe om ting som muligens fungerte i 2008, fungerer dårlig i 2013. For jeg regner med at du har fått med deg noen elementære endringer i 2011 og 2012 som heter Penguin og Panda?

Jeg gjennomførte høsten 2009 en liten test med to domener - et .org og et .biz domene, etter at jeg hadde lest en artikkel fra SEO Software. Simplified. | SEOmoz, hvor jeg registrerte 2 domener som ble søkemotoroptimalisert for samme ord. 1 måned senere sjekket jeg hvordan disse 2 domene rangerte for det søkeordet jeg hadde optimalisert for (uten at teksten var kopiert. Den ble omskrevet for testen sin skyld og utelukke denne feilkilden). ,org domenet var på 2 siden allerede, mens .biz domenet ikke var å finne i SERP. Etter det har jeg personlig ikke tatt noen personlige tester av denne hypotesen av hvordan Google sine søkealgoritmer fungerer i praksis. Jeg har imidlertid ikke kommet over noen artikler fra anerkjente kilder som sier det motsatte etter min personlige test. Derfor har jeg hele tiden stått fast på mitt utsagn.

Hvis jeg har feil i mine erfaringer og antagelser så bøyer jeg meg dypt i støvet, men da bør det fremlegges noe som kan begrunne dette. Hvis det finnes noen liker fra noenlunde anerkjent kilder på Internett som sier at Google ikke legger noe som helst vekt på hvilket toppdomene vi snakker om, så ønsker jeg å se dette. Tar jeg feilskal jeg være den første til å beklage og legge meg i støvet, men så langt tilsier min personlige erfaring at dette stemmer noenlunde.

Når dette er sagt, må det samtidig legges til at valg av toppdomene ikke bare har noe med hvordan søkemotorenes altoritmer er skrevet, de kjenner ingen av oss. Vel så viktig er hvordan brukerne (potensielle og eksisterende kunder) oppfatter toppdomene. Her står .no i en særstilling - .no fortsatt førstevalget for norske virksomheter i følge Norid. Dette er vel så viktig å tenke på som bare søkemotorenes algoritmer. Mitt opprinnelig utsagn er bygd på hvordan Google sine søkealgoritmer fungerer i praksis - ikke hva Google selv sier i sin veiledning. Her er det mange ganger stor forskjell. I hvert fall hvis jeg skal bygge på min personlige erfaring. Jeg jobber daglig med SEO og ønsker saklig innspill på det jeg sier, gjerne med link til kilder som kan støtte opp under utsagnet.

En siste ting som må sies er at folk har ulike motiver og ulike måter å tenke på. Du skal ikke Google mye før du kommer over 1.000 vis av forslag på "keyword stuffing" o.l. Jeg tar ikke stilling til fenomenet, men ut i fra erfaring vet jeg at mange som lever i en svært konkurranseutsatt bransje i internasjonal målestokk tenker svært mye på Google sine søkealgoritmer når de treffer sine valg. Jeg snakker da selvfølgelig ikke om Microsoft, Apple, HP, Samsung og de andre store merkevarene, men dem som har et internasjonalt marked uten milliardbudsjetter for markedsføring. De er det flest av og det er disse som prøver ut ulike teknikker for å bedre sin rangering i SERP på. Det var også disse OnNet sitt nyhetsbrev som skapte denne debatten var rettet mot.

OnNet har ikke noe høyere dekningsbidrag på .org enn .com, .net, .info, .biz eller andre internasjonale domener, så økonomisk vinning har ingenting med saken å gjøre i denne sammenheng. Det er bare snakk om hva man tror virker bedre enn andre ting. Ikke noe annet.

For "vanlige" nettsteder holder det normalt med tradisjonelle inbound aktiviter i form av optimalisering av URL, title-tag, meta-description, H1/H2 tagger, Alt-tagger, ankerteksten i alle linker og kvalitetssikring av innholdet og dets unikhetsgrad, før man begynner på det tidkrevende og vanskelig arbeidet med å bygge opp mange kvalitetslinker til nettstedet (outbound aktiviteterI for å få en god plassering i Google. Spesielt gjelder dette for norske nettsteder som ikke har konkurranse mot andre nettsteder enn andre nettsteder som skriver på norsk. Dette har ingenting med 2008 å gjøre, men er virkeligheten også i 2013. Det er onnet et levende eksempel på. Nettstedet rangerer godt på alle nøkkelord som er viktig for dem, og dette er gjort etter relativt enkle prinsipper.

Jeg prøver bare å være saklig her og vil sette stor pris på saklige innspill på mine meninger, gjerne med link til ressursen hvor du har dette fra.
 

eplebiten

Medlem
@OnNet: Hvorfor ikke legge ved dokumentasjon selv? Når du oppfordrer andre til å legge ved lenker til kilder bør du også selv gjøre det.
 

ÖnNet

New Member
cctld'er har som ulempe at du ikke kan spesifisere det geografiske (eller rettere sagt: språkmessige) markedet. Kilde: GWT.

Dette har du helt rett i og for mange er dette svært viktig. Spesielt for norske foretak med kun deler av Norge som målgruppe. Søkemotorene begrenser i dag ikke et .no domene til kun eller hovedsakelig gjelde norske søk. Ser vi på klikkfrekvensen så sier imidlertid den sitt. Nordmenn som søker på norsk foretrekker .no domener fremfor andre toppdomener når de velger en link i SERP, viser flere studier. Den siste publisert av Norid:

.no fortsatt førstevalget for norske virksomheter

Hva søkemotorene i praksis gjør er vanskelig å si, da deres søkealgoritmer er hemmelige - selv for de fleste ansatte. Google sier selv at de behandler dem på lik linje, men om dette skjer i virkeligheten skal jeg ikke uttale med om. Min erfaring er nasjonale domener rangerer høyere enn internasjonale ved lokale søk (nasjonale søk - f.eks. nordmenn som søker på norsk).

Rent teknisk er den beste måten i dag å angi et nettsted sin geografisk- og språkmessige tilknytning gjennom meta-taggs og språket som benyttes i teksten på nettsiden, og ikke gjennom valg av cctld alene.
 
Topp