Kjapp og trygg hosting for Wordpress

OTP - et 'hvem gjelder det'-spørsmål :-)

Britta

stoffdronning
Igjen og igjen er jeg forbauset over hvor lite kunnskap ikke bare folk selv men også bedrifter har om pensjonsordningen. :-/

Nå er det tredje arbeidsgiver jeg diskuterer regler med, denne ganger hvem det gjelder.

OTP-loven henviser til loven om innskuddspensjon og der står det i §4-2 nevnt, at det ikke gjelder ansatte med mindre enn en femtedels stilling, altså under 20%.

MEN: må det være faste 20-stillingsprosent eller hva med tilkallingshjelp?

Grunn: da jeg begynte i oktober 2010 ble jeg ansatt som tilkallingshjelp, men jobbet egentlig helt fra begynnelsen 1-2 dager i uka, det ble mer og mer, mange måneder tilnærmet 100%. Det var derimot ikke før i september 2011 at jeg fikk fast kontrakt med 60% (jobber derimot alltid 85%, men ingen her i handel hos oss får mer enn 60%-kontrakt)...

Da jeg i juni i fjor fikk oversikt over innskuddet i OTP viste det seg at det ble innbetalt en del, men langt under de 2% av bruttolønnen som er forskrift.
Jeg tok det opp med Norges-lederen, men ble litt avfeid med at det ikke gjaldt meg i begynnelsen, men han ville se på dette. Siden har det ikke skjedd noe. :-(

Lurte om noen av dere er kloke innenfor dette området - ringte til fagforeningen min tidligre, men de har tydeligvis også lite kunnskap....

Ser for meg en hel generasjon som blir rundlurt og får for lite penger....

Hilsen, Britta
 
Topp