Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Overdreven bruk av dagbladet lenker i bloggsamfunnet?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Har merket at etter dagbladet lanserte fremvisning av innlenker ved hjelp av tjenesten Twingly, så har stort sett alle bloggposter i det norske bloggsamfunnet inneholdt en eller annen lenke til dagbladet. Ekstermt smart av DB, siden dem får masse latterlige innlenker på stort sett alt dem skriver om.

Men synes ikke dere som er bloggere at dere overdriver litt? Etter DB begynte samarbeidet sitt med Twingly har jeg ikke sett enn eneste lenke til VG eller noen av de andre mediene. Det er så alt for mange ubrukelige blogginnlegg i bloggatmosfæren nå.

Er det virkelig ikke mulig å lansere en tjeneste uten at den skal bli misbrukt nå om dagen?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Her er en blogg som tar enda mer kaka: hottie vrøvler om media, samfunnet, og livet

Etter DB startet med dette har det dukket opp en hær med "generelle blogger som skriver om alt". Og mange bedre blogger jeg faktisk orket å ha i feederen min har gått over til å oppsummere alt som kommer på DB og kanskje legge til en liten ubrukelig kommentar som absolutt ingen bryr seg om.
 

Sindre

Medlem
Jeg er fullstendig motstander av å skrive artikler basert på det Dagbladet skriver om, for å få mer trafikk. Men å gjøre det en sjelden gang i blant, som jeg gjør, eller å gjøre det når det passer bra i henhold til hva jeg selv skriver om, syns jeg det er helt greit!

Jeg har sett langt verre eksempler enn meg selv på dette området. Zett-utenfra syns jeg noen ganger går litt langt. Men jeg er sjeldent inne og leser bloggen hans, så jeg skal ikke uttale meg om hva han faktisk skriver om.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hæ? Disseru hottiebloggen min :p?

Hehe, nei, jeg vet jeg er litt drøy med linkinga der, gjør det helt ekstremt med vilje, bare eksperimenterer litt for å se hvor mye trafikk det faktisk går å skape kun fra dagbladet, til senere bruk.

Zett syns jeg rett og slett er crap, enkelt og greit. Har lest noen få poster der, og han sier jo egentlig ingenting.

At det kommer mye nye litt meningsløse blogger syns jeg ikke er overraskende i det hele tatt, når så mange fokuserer så kraftig på hvor mye det går å tjene på blogging, og skryter av det. ...og den twingly-funksjonen til dagbladet er jo bare for fristende til at den kan ignoreres.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Tja... det er jo sikkert sant, og et godt poeng. Kan jo også være spennende å se om det fremdeles funker hvis jeg gjør det. Imidlertid må jeg bare si at jeg skjønner veldig godt at folk gjør mye av dette når jeg ser på tallene. I følge 103bees, har det i dag, bare noen få timer etter at jeg la ut posten, har det ALLEREDE vært innom nesten 600 stykker (ca 40 før jeg la ut den nye artikkelen). I går, med litt synsing og harselering med amerikaneres intelligens, ble det ca 350. Er nesten så jeg angrer på at jeg ikke slang inn noen linker til Juiced der denne gangen også (syns det ble litt for smakløst), men tross alt er jo snart hele teksten oransje, så det spørs vel om det hadde synes samme hva...
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg bruker Twingy en del på AG, men jeg føler ikke at jeg liksom "misbruker" dette. Jeg skriver ofte en post som er kommentar til aktuelle nyheter, så da er det jo mer eller mindre naturlig å linke til kilden. Samtidig skal jeg innrømme at jeg ofte ser FØRST hva DB har skrevet om før jeg skriver mine poster.

Man får ekstremt mye trafikk fra dette, så jeg skjønner godt at folk prøver å linke så mye som mulig, men dette er et tveegget sverd:

1. Hvis man bare skriver for å få en link så blir det ofte crap det man skriver - Zett Utenfra er det godt eksempel på en blogg som begynte bra men som idag bare blir verre og verre. Han har null å melde faktisk. Jeg føler jeg har mer å melde enn ham, noe de fleste sikkert er enig i. Han kommenterer aldri, bare gjengir nyheter. Jeg kommenterer eller presenterer nye vinklinger, det er forskjellen.

2. Samtidig er det jo sånn at trafikk er viktig for å tjene cash. Jeg ser at CTR og slikt går bra mye opp når brukerne kommer fra DB - kontra eksempelvis brukere fra Kudos. Har sikkert med brukernes tekniske know-how, der kudos-brukere er ekstremt flinke til å overse bannere eksempelvis.

Forøvrig vil jeg si at det siste innlegget til Sindre der han bare gjengir dbs nyhet om denne tragedien i Ålesund er meningsløs (beklager sindre, men vi er jo ærlige her på WF vettu..). Den bruken der vil fort føre til at glabladet forsvinner fra min feedreader. Zett er allerede ute. Fy faen for en talentløs blogg (zett altså..)

Dere får si ifra om dere synes AG utnytter twingy på en måte dere ser er meningsløs.. setter pris på tilbakemeldinger på akkurat dette punktet da jeg har tenkt en del på dette faktisk..
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg har ikke brukt dette selv enda, men på samme måte som kudos har vært en trafikkmaskin for enkelte så er jo dette en ny metode. Og, da blir det jo en vurdering på + og - i forhold til at man er avhengig av trafikk for å tjene penger.

Utfordringen blir jo å skape "nytt" innhold men å klare å bruke referanser/linker til andre fornuftig. Og, her er det vel bare de beste som vil overleve i lengden.....
 

Sindre

Medlem
Peterandrej, skal vi snakke om meningsløs bruk av Twingly her, så bør du også se litt selv på din egen blogg. Du har mange meningsløse henvisninger til dagbladet/kjendis.no der, som ikke _absolutt_ måtte være der.

Å ta meg for å ha brukt twingly på dagbladet hele 3(!) ganger, syns jeg blir for dumt, spesielt når enkelte ikke er bedre selv.

Det var min ærlige mening, Peterandrej, ikke sagt for å være stygg, men som du selv sa; for å være ærlig. Følger nå jevnlig med på bloggen din uansett. ;)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Poenget var jo Sindre at du bare gjenga det som allerede stod på dagbladet uten å liksom kommentere det noe særlig. Jeg bruker vanligvis å legge inn egne kommentarer til det jeg linker til, og dessuten skriver jo jeg en del om kjendiser - så da er det ganske naturlig å bruke kjendis.no som kilde ikke sant?
 
Topp