Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Overføre større beløp fra Paypal til konto

Ståle

Medlem
Er vel forøvrig straffbart å ikke skatte av inntekten også...
 

picxx

Well-Known Member
Er vel forøvrig straffbart å ikke skatte av inntekten også...

Det gjelder vel alle som har lovlig opphold i norge, så man kunne kanskje begynne å nøste i rett ende? :D

Løsningen kan jo være å skatte til et annet land (selv skatter jeg og kjærringa med 7% til Thailand) som har skatteavtale med norge?
 

kongen

kongemedlem
Løsningen kan jo være å skatte til et annet land (selv skatter jeg og kjærringa med 7% til Thailand) som har skatteavtale med norge?

Wow, seriøst, bare 7% ??

Hvis man melder flytting til utlandet, er det slik at man ikke kan være i Norge mer enn maks 6 måneder i året?
Hvordan ser myndighetene på at du har meldt flytting til utlandet til en liten leilighet i det landet du "flytter" til, og har et stort "feriehus" i Norge (som man ferierer ofte og lenge i)?
 

picxx

Well-Known Member
Norske myndigheter setter som krav at man ikke oppholder seg i Norge mer enn 60 dager pr. år. Vet ikke hvor dere har 6 mnd. fra.

Jeg opplyste det samme i en annen tråd.
Vet ikke hvor de får sin info fra nei.
 

picxx

Well-Known Member
Hvordan ser myndighetene på at du har meldt flytting til utlandet til en liten leilighet i det landet du "flytter" til, og har et stort "feriehus" i Norge (som man ferierer ofte og lenge i)?

Du kan feriere i ditt "feriehus" 60 dager i året.
De fleste typiske feriekommuner har desuuten egne regler omkring borett om du skal kjøpe noe i kommunen.
 

kongen

kongemedlem
Husker ikke hvor jeg har 6 mnd i fra, men har alltid trodd det... tror kanskje det var noe om at man måtte være "på sjøen" i minst 6 mnd hvis man var sjømann og skulle ha lavere skatt. Ellers så var det noe med at hvis man bodde/arbeidet på Svalbard i minst 6 mnd så fikk man lavere skatt...

60 dager var ikke mye til "ferie". Så Norge tillater heller ikke svensker å komme på besøk mer enn 60 dager i året? Hva kan skje hvis en svenske ferierer i sitt norske sommerhus hele sommerhalvåret? Blir han straffet med å måtte betale skatt til Norge da, selv om han er på ferie og ikke jobber?
 

picxx

Well-Known Member
60 dager var ikke mye til "ferie". Så Norge tillater heller ikke svensker å komme på besøk mer enn 60 dager i året? Hva kan skje hvis en svenske ferierer i sitt norske sommerhus hele sommerhalvåret? Blir han straffet med å måtte betale skatt til Norge da, selv om han er på ferie og ikke jobber?

Er nesten noe du må spørre UDI om.
 

Anders

Medlem
Hvis noen lurer på hvor 6 mndr kommer fra melder jeg meg skyldig da jeg postet dette på en tidligere tråd, men sa da klart i fra at jeg ikke var sikker på dette i det hele tatt!
 

sKrud

Meget sliten student
Skjønner jo at denne tråden tok en litt feil sving en plass...Det jeg i utgangspunktet lurte på var hvordan dette skal gjøre på en best mulig måte, da både i forhold til gebyr,skatt osv.. Ikke hvordan man skal lure seg unna disse..:p men regner med at vi 2009 har rimelig begrensede måter å luske å lure oss bort..

Men bare så det er sagt, så var dette ikke ment om en lurendreier-sak men som et spørsmål rettet mer mot det praktiske..;)
 

dennison

Medlem
så vidt jeg vet så kan man si ifra seg sitt norske statsborgerskap og søke om "ferie-visum" i Norge hvis man vill være over 60 dager, og da kan man få 6 mnd f.eks.
 

sKrud

Meget sliten student

picxx

Well-Known Member
så vidt jeg vet så kan man si ifra seg sitt norske statsborgerskap og søke om "ferie-visum" i Norge hvis man vill være over 60 dager, og da kan man få 6 mnd f.eks.

Turistvisum til norge er max 90 dager.
Om man skal søke dette må man dog inneha ett annet statsborgerskap, noe de færreste har selv om de melder utflytting fra norge.
Man mister ikke sitt norske statsborgerskap ved utflytting, man mister bare en god del rettigheter (og ulemper).
 
Topp