Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Overføre wordpress til nytt domene

Pga lite tid og kapasitet ønsker jeg å sette bort oppdraget med å overføre en nettside (wordpress) til et nytt domene.
Også skal nye nettsiden fungere nøyaktig som den gamle, med både linker, kontaktskjema, osv.osv. Så arbeidet må kvalitetssikres.
Samtidig trengs det å opprette/endre på Google analytics, indeksering og nettkart.

Noen som vil gi pris og tidsestimat for å påta oppdraget?

OBS! Det gamle domenet blir da tømt for innholdet :)
 

mra

Active Member
Normalt regner vi 3-4 timer for å flytte en WordPress-site til nytt domene, men tidsbruken varierer selvsagt, alt etter hvor mye tull det blir på veien. Hvis du har SSH-tilgang til serveren/serverne, er det noe som vil spare en del tid.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Har flyttet plenty med WP-sider, og det tar meg stort sett toppen 30 min. Så jeg skjønner ikke tidsestimatene til overnevnte. Om man eksporterer alle widgets i tillegg til theme-options, så er det sjelden mye tilpasnings som trengs i ettertid.

Ja, hvis ditt og datt. Kan du garantere det hvis det kommer fra cPanel på centos og skal til webmin på debian? Bare det å kopiere 5Gb med data kan jo ta en stund..
Jeg skjønner meg ikke på din fremgangsmåte med eksport av widgets og theme-options. Hadde det vært fremgangsmåten skal det ikke mye til før ting slutter å fungere. Du er nødt til å kopiere alle filene og hele databasen helt.
Så pass deg for garantier.
 
  • Like
Reaksjoner: mra

mra

Active Member
Har flyttet plenty med WP-sider, og det tar meg stort sett toppen 30 min. Så jeg skjønner ikke tidsestimatene til overnevnte. Om man eksporterer alle widgets i tillegg til theme-options, så er det sjelden mye tilpasnings som trengs i ettertid.

Jeg er egentlig ikke uenig med deg, på sites vi selv har satt opp og har kontroll på, er det normalt ikke noe problem å flytte til nytt domene på en halv time. Spesielt hvis det er tilgang til SSH, da kan jobben stort sett gjøres automatisk. Hvis du flytter en site for en kunde, der du ikke har oversikt over kildekoden, serveren du flytter til har en annen konfigurasjon, etc. er det fort en del småting som må justeres, og da går 3-4 timer fort.
 

wharang

Medlem
Hva er bakdelen med å benytte managewp.com og klone siden (så fremt det ikke er noen tekniske begrensinger i webhotellet) ?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hva er bakdelen med å benytte managewp.com og klone siden (så fremt det ikke er noen tekniske begrensinger i webhotellet) ?

Ikke noe. Det går nok helt fint (selv om jeg ikke bruker managewp.com).
Jeg bruker backupbuddy og er veldig fornøyd med det - og som mra også skriver går det fint his du har kontroll på siden og serveren. Men da jeg prøvde ta backup av en 1.5Gb stor install som lå på one.com - så ble det fort mer enn de 30 minuttene jeg hadde sett for meg.
 
Ja, hvis ditt og datt. Kan du garantere det hvis det kommer fra cPanel på centos og skal til webmin på debian? Bare det å kopiere 5Gb med data kan jo ta en stund..
Jeg skjønner meg ikke på din fremgangsmåte med eksport av widgets og theme-options. Hadde det vært fremgangsmåten skal det ikke mye til før ting slutter å fungere. Du er nødt til å kopiere alle filene og hele databasen helt.
Så pass deg for garantier.

Selvfølgelig flyttes også alle filer og hele databasen? Det sier seg selv, @Pong , det er jo det som er grunnelementet her. Widgets og theme-options er steg 2 - og vipps, man er ferdig. Selv om du ikke er kjent med den enkleste måten å gjøre dette på, så finnes de faktisk ;)
 
Hvis du kopierer alle filer og hele databasen er alle widgets og theme-options allerede overført.
Men er det noe jeg ikke vet her? Hva slags widgets og/eller theme options ville ikke kommet med?

Det er både og. Poenget er at i enkelte tilfeller forsvinner widgets og temainnstillinger ved flyttinger, spesielt om det er flytting til nytt domene, og ikke bare annen server, f.eks. Dette er fordi temainnstillinger og widgets ikke blir oppført i databasen.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Theme options og widget settings ligger i databasen.
Siden 2.7 (snart 10 år siden, jeg måtte sjekke) har vi hatt en settings api som har standardisert det.
Uansett om det er filer eller rows: det blir kopiert uansett.

Bytter du domenenavn anbefaler jeg å bruke verktøy som wp duplicator, backupbuddy, wp migration - bare å google og prøveteste til du har funnet noe som fungerer for deg. Bytting av domenenavn innebærer som regel sql update setninger der du skal ha tungen rett i munnen; da er det godt å bruke noe som andre allerede har testet. Ikke ta en slik jobb for hånd: du overser noe før eller senere, garantert, og det er langt fra den enkleste metoden.

Her er Google sin oppskrift for å informere om flyttingen: https://support.google.com/webmasters/answer/83106?hl=en (ikke så relevant for det tekniske rundt wp-flyttingen, men noen kan finne denne tråden i framtiden jo).
 
Topp