Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Oversette WordPress tema? Bruk Poedit

Travellingman

Nettgrunder
Kjøpte et nytt WordPress tema av Gabfire i morgentimene og tenkte jeg skulle oversette det først som sist.

Har i flere år brukt Poedit programmet til dette formålet, betingelsen er da att themet som du skal oversette har en po fil som du kan bruke.

Når jeg fyrte i gang programmet fikk jeg beskjed om en oppdatering og installerte den promte. Oppdaget da att Poedit var en del oppgradert med et par gledelige funksjoner.
Fra nå av kan man også oversette WordPress tema og plugins som ikke har po filer ;)

Poedit
 

Vedlegg

  • Poedit.JPG
    Poedit.JPG
    37,1 KB · Sett: 28

Travellingman

Nettgrunder
Nei, har ingen tema uten po filer så det er ikke aktuelt for meg å teste dette ennå ihvertfall. Det hadde selvsagt vært fint om noen kunne testet det og kommet med en tilbakemelding her i tråden ;)
 

adeneo

Medlem
Du har selvfølgelig trykt på det valget, og fått opp beskjeden med at automatiske Wordpress oversettelser krever ... wait for it .... betaling.

Forøvrig trenger du vel ikke .po eller .pot filer, poedit kan søke etter funksjoner som __(), _e(), _x() osv. og generere slike filer for deg.
 

Travellingman

Nettgrunder
Du har selvfølgelig trykt på det valget, og fått opp beskjeden med at automatiske Wordpress oversettelser krever ... wait for it .... betaling.

Ooops, det har jeg ikke sjekket :eek: Ser att oppgraderingen koster 125 kr så driver man mye med oversetting kan jo det være en grei investering.

Men, uansett så er Poedit et veldig greit verktøy for oversettelse av WP tema. Det er vel også ganske vanlig att kjøpte tema blir levert med po filer i nå?
 

FetterAnton

New Member
Sorry om dette er et teit spørsmål:

Når jeg oversetter en widget med f.eks. poedit, hva så?

Eksempel: har en værmeldingswidget jeg knota med å oversette en .php fil for å få den til å snakke norsk. Ved oppdateringer overskrives selvsagt alt mitt iherdige arbeid. Har nå en .po og .mo fil for den widgeten, men aner ikke hva/hvor de filene skal legges for at widgeten skal snakke norsk, også etter oppdateringer?

Takk for svar!
 

FetterAnton

New Member
I ei mappe som heter "languages"? Eller bare" lang"? Hvis oppdateringa skriver over filer i de mappene så må du laste opp filene på nytt etter hver oppdatering.

Takk Tonny. Er det slik at pluggins finner språkfiler fra samme mappe? Det er noe som enten skurrer, eller så er jeg teit (det inkompetent er nok forklaringen). F.eks. så har Travellingman oversatt .mo og .po for samme theme som jeg bruker. Den fila ligger i rett mappe og virker fint. Mens widgets som er oversatt på samme vis, der jeg har lagt de respektive .po og .mo filene i samme mappe, ikke virker.

Det er i hvert fall 2 kataloger med "languages" eller "lang" som underkataloger her og der. Mulig jeg driver og plasserer i feil mapper...
 

FetterAnton

New Member
Hver plugin har sin språkmappe. Ikke noe felles der nei.

Bear with me....

Er det slik at så lenge språk er satt define(‘WPLANG’, ‘nb_NO’) i WP-config.php, så hentes norske .po filer automatisk, dersom de ligger i rett mappe.

Altså at tekst i widget X er på norsk, så lenge den er oversatt og har en tilhørende norsk .po fil i rett mappe for widgeten?

Og vise versa, dersom ingen norsk .po fil er opprettet for widget Y, så forblir tekst fra denne widgeten på originalspråket?

Prøver å forstå dette, tar jaggu tid :)
 
Topp