Kjapp og trygg hosting for Wordpress

På hvilket kontinent bør VPS/Dedikert server ligge?

Stoppet

Banned
Vil der være noen forskjell på å velge en VPS/Dedikert server leverandør fra et annet kontinent i forhold til en plassert i Norge? Vil man merke særlig forskjell på fart og evt. andre ting?

Hvis jeg for eksempel velger en stor og solid leverandør som Bluehost eller Hostgator kontra en Norsk leverandør?
 

Stoppet

Banned
Noen tips om norske eller europeiske leverandører med VPS/Dedikert? Jeg legger stor vekt på fleksibel og bra kundesupport. Om serveren ligger i norge eller i Europa en plass har vel ikke så stor betydning som om den ligger i USA?
Men disse store leverandørene som Hostgator og Bluehost har jo en del kunder verden over. Det kan vel ikke være helt galt det heller?
 

cruzader

Medlem
Har gode erfaringer med webhuset fra både jobb og privat bruk.

Forøvrig så er ikke automatisk noe europeisk bedre enn usa, eneste som hjelper er kjøre ping/hastighets-tester over tid.
Du kan oppnå bedre respons fra en amerikansk host med riktig plassering samt gode isp avtaler enn en i sverige med dårlig plassering.

Overall så er nederland "the place to be" i forhold til interkontinentale fiberkoblinger og hovedlinkene utover mot europa, av usa er new york beste da du har et par isps i samme komplekset som hovedkablene fra europa kommer inn så du kan være nede i 4hopp til nederland.
 

Gomlers

Member
Har prøvd VPS'en til A2 hosting lokalisert på Island. Kan IKKE anbefales, selv om prisen er rimelig for managed VPS. Den klarer enkle wordpress-sider i en ok hastighet, men ikke prestashop eller magento.

Mitt forslag er at VPS'en ligger så nærme som mulig de som skal besøke den :)
 

SYSE

Medlem
Vil der være noen forskjell på å velge en VPS/Dedikert server leverandør fra et annet kontinent i forhold til en plassert i Norge? Vil man merke særlig forskjell på fart og evt. andre ting?

Hvis jeg for eksempel velger en stor og solid leverandør som Bluehost eller Hostgator kontra en Norsk leverandør?

Hvis du sender oss specs (PM) sender vi deg et pent tilbud :)
 

Stoppet

Banned
Når jeg skal sjekke forskjellige servere, hva er det jeg skal se etter? Hva er det som bestemmer hastigheten. Jeg ser at forskjellige tjenester por ping og tester av sidehastigheter returnerer litt forskjellig informasjon. Hva er det viktigste å sjekke for å måle hastigheten?
 

SYSE

Medlem
Sidelastingstid har svært mange variabler, og er et kapittel for seg.

Latency vil være påvirket av avstand og hvilken rute som er valgt for målingen. Avstand i seg selv medfører høyere latency. Du kan også anta at lengre avstand medfører flere noder hvilket også medfører høyere latency. Med flere noder kan du også anta forskjellige ruter for hver måling hvilket gir variasjon i latency; pass på hvor i verden tjenesten måler fra. Pingdom og GTMetrix måler typisk fra USA, hvilket medfører en relativt mye høyere loadtime enn hva en måling fra en norsk server ville gjort (dersom man tester et norsk site).

Når jeg skal sjekke forskjellige servere, hva er det jeg skal se etter? Hva er det som bestemmer hastigheten. Jeg ser at forskjellige tjenester por ping og tester av sidehastigheter returnerer litt forskjellig informasjon. Hva er det viktigste å sjekke for å måle hastigheten?
 

Stoppet

Banned
Når trenger jeg evt. VPS eller Dedikert server?

@SYSE Hva vil være forskjellen på en delt server, en VPS og Dedikert? Hvorfor og når skulle jeg flytte fra delt server til VPS eller Dedikert?
 

SYSE

Medlem
@SYSE Hva vil være forskjellen på en delt server, en VPS og Dedikert? Hvorfor og når skulle jeg flytte fra delt server til VPS eller Dedikert?

På en delt server deler du (normalt) ressurser (CPU/RAM/HDD/IOPS) med andre. Dvs. hvis et webhotell bruker 100% CPU, vil som oftest alle andre nettsteder på serveren også rammes.

På en VPS er ressursene (ofte) isolerte. Dvs. at du har en mengde CPU, RAM, HDD/IOPS som er dine. Dersom en annen brukers CPU går i taket merker ikke du noe.

En dedikert server har helt isolerte ressurser fordi du ligger på egen hardware (forutsatt at storage ikke er sentralisert til et SAN men holdes lokalt til serveren).

Disse tre leveransemodellene har ytelsesmessige og dessuten sikkerhetsmessige aspekter ved seg, hvor delt hosting ligger helt til "venstre" og en dedikert server helt til "høyre". Det sikkerhetsmessige aspektet gjør seg gjeldende i det at dersom en delt server eller en VPS-node blir "root'et" (administratorkontoen blir hacket), får hackeren tilgang til alle kontoer/instanser på serveren eller i miljøet. Risikoen for å bli hacket blir også større fordi det er flere angrepsvektorer. Et hacket webhotell eller en hacket VPS kan f.eks. benyttes til å utføre et angrep på vertsnoden. På en dedikert server har du større kontroll over angrepsvektorene.

NB! En rekke leverandører isolerer ikke ressurser (godt nok) på en VPS, og dermed får du i praksis et delt miljø. Undersøk leveransen grundig dersom prisen er overraskende lav.

Håper dette var til hjelp :)
 

Stoppet

Banned
Takk for nyttig svar @SYSE
Vil en VPS eller Dedikert ha innvirkning på farten som brukerne får på nettstedet? Vil sidene være raskere?
 

SYSE

Medlem
Takk for nyttig svar @SYSE
Vil en VPS eller Dedikert ha innvirkning på farten som brukerne får på nettstedet? Vil sidene være raskere?

Løsningene i seg selv påvirker ikke nødvendigvis hastigheten, du kan fint ha en VPS som er raskere enn en dedikert server og omvendt; det som vil ha noe å si er hvor mye ressurser disse løsningene har, serverkonfigurasjon m.v. Tilsvarende kan et webhotell på en delt plattform også være like performant, avhengig av hvor mye ressurser webhotellet har til rådighet. På en delt plattform er du imidlertid prisgitt at de andre brukerne ikke belaster plattformen for mye. Dvs. at du har høyere kontroll og forutsigbarhet på en plattform med isolerte ressurser (VPS med isolerte ressurser og dedikert server).

En VPS med helt isolerte ressurser vil yte tilnærmet like bra som en dedikert server (med de samme ressursene).
 

soulmate

Medlem
Jeg tok en test på en nettside:

Innlastingstid fra server i USA: 4 sekunder
Innlastingstid fra server i Amsterdam: 2.5 sekunder

Så kan du tenke deg at en server som står rett ved siden av meg kanskje kunne klart jobben på mindre enn et sekund.
 
Topp