Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Papirforfalskning ved domeneovertagelse

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hadde en liten diskusjon med en fyr her om dagen. Han mente det var en enkel ting å stjele .no-domener. Om man hadde en kopi av underskriften til eieren av det gjeldende domenet, så kunne man bare forfalske underskriften og sende inn papirene over overførsel.

Når tidligere og rettmessige eier da oppdager feilen og går til sak, så hadde han ingenting å si så lenge "han selv" hadde skrevet under. Og var underskriften da god nok var saken tapt for hans del. Noe sier meg at politiet ikke er villig til å sette inn ressurser for å undersøke underskriften, hvis det er snakk om mindre domener enn vg.no osv, så om eier av domenet ikke er spesielt pengesterk selv, så funker vel jammen meg denne metoden?

Skremmende. Om dette stemmer, så må man jo jammen meg begynne å passe på navnetrekket sitt også..
 

Knut

Medlem
Det er vel med dette som med mye annet. Det er egentlig utrolig lett å f.eks opprette ett mobilabb. på en annen person, sågar ta opp lån etc. Ihvertfall via internett. Men dokumentforfalsking er forbudt og det er vel det som holder de fleste tilbake, + at man blir jo tatt for det uansett. Det er en ganske grei sak å avsløre sånne ting i de fleste tilfeller. Og om noen gidder å drive med doku. falsk på ett no domene så er vel fortjenesten så liten at de må jo være idioter uansett og vil bli tatt på en eller annen måte.
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Jeg har en liten variant som kanskje til og med ikke er direkte ulovlig:

1. Finn et registrert domene du har lyst på. Finn ut hvem som er registrar.
2. Last ned Norids sletteskjema: http://www.norid.no/registrar/skjema/sletteskjema-v1.0.pdf
3. Fyll ut skjemaet. Klistre på en PostIt-lapp der det står at dette dokumentet for ordens skyld må signeres og fakses til registraren (husk faksnummeret).
4. Send skjemaet til domeneeieren pr post, helst i en ferie eller når du vet at sjefen er syk.
5. Vent på at domenet skal bli ledig. Bruk gjerne Domeneshops domeneovervåker; OvervÃ¥kning av domenenavn.

Vel, sjansen for at domenet skal bli ledig er ikke så veldig stor. Men sjansen er større enn å vinne i Lotto. Og du har ikke gjort noe ulovlig.
 
Sist redigert:

Maja

Medlem
Håndterer .no domener selv som Registrar.
Vil nevne at NORID har satt opp et ellers utrolig dårlig system når man tenker på sikkerhet. Enhver registrar kan når som helst flytte domener til sin egen "mappe" uten hverken at eier eller noen andre trenger å klikke noe som helst som en form for godkjennelse.

Hadde en tosk her om dagen som bestilte en flytting av .no domene til oss. Et par dager etter at flyttingen var ordnet så fikk vi plutselig epost fra den tidligere registranten og spør hva pokker vi driver med. Vi hadde fått en bestilling og utført den, sa vi bare. Ganske vanlig at webmastere bestiller flyttinger og registreringer i sitt eget navn for bedrifter osv.

Viste seg at vedkommende som hadde bestilt flyttingen var hverken eier eller tilhørig domenet eller firmaet på noen som helst måte og brukte etterpå grunnen "Men de bruker det jo ikke.." som en form for unnskyldning å forsøke å ta over et domenet. Domenet ble flyttet tilbake og alt ble ordnet opp i uten noe krøll, men det viser hvor dårlig systemet til NORID er satt opp når det gjelder sikkerhetsprosedyrer.

Forfalskning papirveien er faktisk litt vanskelig. Prosedyren hos oss er at kunden selv skal bekrefte med passord at han vil dette og det skal ha foretatt en dialog mellom kunde og support før det blir gjort. Så det er ikke nødvendigvis hvem-som-helst som kan gjøre det. Men det kommer jo ann på hvordan registranten kjører butikken sin...
 

Knut

Medlem
Er vel ikke bare rutinene til NORID som er dårlige i den saken vil jeg påstå. Syns nok dere som registrar bør ha ett system for ås jekke at den som ber om flytting faktisk eier domenet før dere går igang.
 

Maja

Medlem
Det er mye som kan gjøres. Men som jeg også sa, det er utrolig vanlig at en webmaster bestiller flytting i sitt navn på vegne av et annet firma.

Er vel ikke bare rutinene til NORID som er dårlige i den saken vil jeg påstå. Syns nok dere som registrar bør ha ett system for ås jekke at den som ber om flytting faktisk eier domenet før dere går igang.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Tja, greit nok at det er lett å utføre sånne typer svindel, men det er da også utrolig lett å avsløre. Det med underskrift gjelder jo egentlig alt, hus, leiligheter, biler og gudene vet hva, så det er nok ikke så lett å komme unna med det som han fyren trodde, alle kan jo kopiere en signatur i dag. Tror nok Norid hadde stoppa litt opp hvis "forrige" eier plutselig kommer og spør hva i hælvete de driver med, og sier at han aldri har signert det papiret, samme hvor mye det ser ut som hans signatur.
 

Randulf Småfix

Kanonfotograf
Har lyst på et domene, som er registrert på et annet foretak. Dette foretaket gikk konkurs i fjor, i følge brreg. Jeg har da 4 valg:

1) Finne advokaten som styrte boet og få til et salg / overføring
2) Finne tidligere eier som tydeligvis disponerer e-posten domenet er registrert på
3) vente til det blir ledig. Når skjer dette??????
4) Foreta en dirty overføring, som ingen vil ha noen som helst interesse i å forfølge.
(Domenet er nå registrert hos ActiveISP) noen som har noen sleipe triks å komme med?

Vet noen om registrarer med dårlige rutiner for overføring?

Hva ville dere ha gjort? (Ønsker å bruke lite penger på dette...)
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Situasjonen min er faktisk lingende Randulf. Jeg vet med sikkerhet at fyren som eier domenet jeg har lyst på ikke vil bruke det lengre, da han har lagt opp alt som har med internett å gjøre. Problemet er at det er jo alltid skummelt å ta kontakt med noen som har noe du vil ha. Det setter dollartegn i øyene på folk.

Det er lettere å få tilgivelse enn det er å få tillatelse, så enkelte ganger frister det med snusk. Men jeg får vel ikke synke så lavt..
 
Topp