Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Patent, trademarks, varemerkeregistrering osv

axlmaus

Medlem
Noen som har hatt noe med dette å gjøre?

Jeg lurer på et par varemerkeregistreringer som er litt diffuse, både i norge og EU, og lurer på hvor jeg enklest får den riktige hjelpen til dette, til lavest mulig pris. Sendte mail til et advokatkontor, de skulle ha 2200,- pr time, noe som er litt stivt i oppstartsfasen til et enk.

Noen som har noe bedre å anbefale? :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Registrering i patentstyrets varemerke-database er dokumentasjon på at du sier du har rettigheter til det varemerket. En annen måte er å registrere et domenenavn.

Grunnavgift for et varemerke var 2300,- i 2008.
Når du søker men ikke får innvilget søknaden har du tapt avgiften.

Patentstyret kan foreta en "undersøkelse" - halv pris - for å se om det er mulig for deg å sende inn registreringen. De foretar en søk i sin egen database.
Det kan du altså fint gjøre selv.

Kr. 2200 i timen er mye - og imo en helt idiotpris; det virker være slik at mye i denne bransjen går fordi folk er usikre hvor mye de kan gjøre selv.
Prøv å ringe patentstyret - de har gode svar. Hvis du har gode spørsmål.
 

axlmaus

Medlem
Hey, og takk for svar!

Joda, jeg har vært på nettsiden til patentstyret, og saken er litt fomlete. Jeg har også ringt dit og han jeg pratet med gjorde meg ikke noe klokere på det å tolke det som er skrevet i databasen.

F.eks, når en patentsøknad har status henlagt, så vil jeg tro at det betyr avslag? Hadde søknaden vært godkjent hadde det vel stått besluttet gjeldende eller registrert?
Nå snakker jeg altså ikke om egne søknader, men når man søker opp hva andre har søkt patent på noe av det man driver med selv.

En annen ting jeg ikke forstår er, dersom et firma registrerer et varemerke, la oss kalle det snøspade. Så gjør de ikke noe mer med det, men så et år senere kommer et annet firma og registrerer snøspade.no og begynner å selge snøspader med det som navn.

5 år senere, hvem er det egentlig som har rett på navnet snøspade? De som registrerte det som varemerke først, eller de som har domenet og har jobbet med det navnet som brand i 5 år og har bygget en stor bedrift på det som nå er godt innarbeidet i markedet?

Og, det man registrerer i norge, blir det registrert også i utlandet?
Blir det automatisk registrert i EU dersom man registrerer en patent eller et varemerke hos patentstyret? Og visa versa? :confused:
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Enkelt sagt: De som har dokumentert rettighetene på snøspade først (bedrift A).
Den andre (bedrift B) burde ha sjekket.
B må bevise at de har undersøkt og har kunnet konkludere at A på registreringstidspunktet og perioden etterpå ikke brukte snøspade (meget vanskelig både å undersøke og å kunne konkludere).

Last ned registreringsskjema, så får du nok svar på det som gjelder registrering i utlandet; husker ikke svaret men husker at jeg ikke brydde meg, for å ha større sjans for at registreringen skulle gå gjennom.
 
Topp