Kjapp og trygg hosting for Wordpress

PayPal nye retningslinjer

Kostholdsbutikken.no

kostholdsprodukter på nett
Ok, Paypal har nettopp kommet med nye retningslinjer. Ut fra det lille jeg har lest vurderer jeg å kutte ut paypal fra nå av, bare les her:

‘"Når du sender oss eller legger ut innhold (både for elektronisk eller ikke-elektronisk publisering) ved hjelp av PayPals tjenester, gir du PayPal-konsernet en ikke-eksklusiv, internasjonal, evigvarende, uoppsigelig, royalty-fri, underlisensierbar (på flere nivåer) rett til å anvende all opphavsrett, publiseringsrettigheter, merkevarerettigheter, databaserettigheter og immaterielle rettigheter du har til innholdet, via alle typer medier som er kjent eller vil bli kjent i fremtiden. Videre gir du i den bredeste forstand som tillates under gjeldende lover, avkall på dine moralske rettigheter, og lover å avstå fra å hevde slike rettigheter mot PayPal-konsernet, deres datterselskaper eller stedfortredere. Du står som representant og garantist for at ingenting av det følgende bryter med noen immaterielle rettigheter: innholdet du har levert til oss, din publisering av innholdet via PayPals tjenester eller PayPal-konsernets bruk av dette innholdet (herunder arbeid avledet av det) i tilknytning til PayPals tjenester."

Avtalen er altså: "evigvarende, uoppsigelig, royalty-fri, underlisensierbar rett til å anvende all opphavsrett, publiseringsrettigheter, merkevarerettigheter, databaserettigheter og immaterielle rettigheter du har til innholdet, via alle typer medier som er kjent eller vil bli kjent i fremtiden."

Det høres ut som en avtale jeg ikke er villig til å inngå. Hva tenker dere andre?


https://www.paypal.com/no/webapps/mpp/ua/upcoming-policies-full?locale.x=no_NO
 

Beergear.no

Medlem
Kan ikke fordra "PainPal"
Vi bruker dem i en nettbutikk, men vurderer å si opp avtalen nå.
Synes det er alt for mye "hassel" med dem.
Eksempelvis holdt jeg på i flere dager med dem for å få "låst opp" kontoen etter at de hadde frosset den.
De påstod det var EU regler som gjorde dette.
Merkelig nok fikk vi en link av klarna, klikket på den, svarte på 2-3 spørsmål (Mulig det var noe flere) så var det samme gjort hos dem.

En ting var at det måtte scannes inn og lastes opp dokumenter til "PainPal", men når disse var lastet opp endret de mening om hva som var godkjent og ikke. Så skulle de ha oss til og sende dokumenter med vår private adresse, slik at de fikk bekreftet dette. Noe som er helt latterlig når det er et AS. Hele prosessen var et salig rør! Det er i orden nå, men dette irriterte, sammen med en del andre småting, såpass mye at jeg nå har fått dem helt i halsen.
Det som skrives over her gjør ikke saken noe bedre!
 

Steve Cash

Medlem
Det var ikke småtteri! Men legger en egentlig ut innholdt hos PayPal? Gjør en noe annet der enn å motta eller overføre penger?

Forøvrig minner dette meg litt om retningslinjene til Google. Tatt etter hukommelsen så stårdet noe slikt som at de har en ikke-eksklisiv rett til å bruke alt jeg legger ut. Med andre ord har jeg skrevet under på at de kan publisere innholdet i mine mailer. Jeg tror selvfølgelig ikke at det vil skje, men jeg misliker dette så sterkt og sender aldri regnskapsdata etc. til mine kunder via Gmail.
 

Kostholdsbutikken.no

kostholdsprodukter på nett
"Men legger en egentlig ut innholdt hos PayPal?" Nei, ikke direkte HOS PayPal, men legger jeg ut innhold på min side, men "med hjelp av PayPal"? Blir da spørsmålet.

"Når du sender oss eller legger ut innhold ... ved hjelp av PayPals tjenester .." Jeg bruker da ikke PayPal direkte til å publisere, men tilbyr salg og tjenester via min nettsider ved hjelp av betaling fra PayPal. Så da spørs det om PayPal eier rettighetene til alt jeg legger ut? Syns det høres helt bak mål, men kan det tolkes dithen? Jeg vet ikke..

Uansett så vil vel man ha lite å komme med når man skriver under sprøyt som: "Videre gir du i den bredeste forstand som tillates under gjeldende lover, avkall på dine moralske rettigheter, og lover å avstå fra å hevde slike rettigheter mot PayPal-konsernet, deres datterselskaper eller stedfortredere."
 

Msites Ltd

Livsnyter
Nå er vel dette en avtale som bare skal sikre at de ikke trår i baret med noen av deres tjenester til oss forbrukere. Det juridiske rundt å drive så store tjenester som skal favne så bredt kan i mange tilfelle virke både skremmende og uforståelig for mange, men tror ikke man skal overtolke disse setningene.

@bristol - enig i at disse begrensningene og låsingene av konto noen ganger kan virke "overkill" og rigid. Men, jeg synes ikke det har vært så vanskelig å åpne eller ordne disse når jeg først har tatt tak i det. Jeg har til og med hatt telefonisk kontakt med Paypal og en konsulent som fulgte opp på de avtaler vi gjorde. Dette fungerte 100%!
 

Britta

stoffdronning
Sånn blir det vel når en må forsikrer seg mot hele verden og spesielt amerikanerne som klager på alt og ingenting (og få himmeslerstatninger).
Forøvrig mister du også rettigheter på alt det du legger ut på Facebook eller alt som skrives i noen av Google-kråkene.

Tror det beste er å ignorere *lol*. :)
 

Beergear.no

Medlem
Man kan sikkert mene mye rart om PayPal. Men må si at det er utrolig mye enklere å forholde seg til Klarna synes jeg. Hadde også tlf kontakt med en som skulle "holde I saken" Men hjalp lite. Å kaste bort timevis på å få ut våre egne penger synes jeg var utrolig latterlig. Men det er jo frivillig å bruke dem.
 

kongen

kongemedlem
Paypal tjener også penger på å videreselge brukerinformasjon, ikke bare av betalingstransaksjoner. De vil sikre seg rettighetene til også å selge id-bildene av deg som du laster opp.
 
Topp