Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Pengepremier ?

WebVebjørn

New Member
Jeg ønsker å starte en konkurranse på nett.

Vinnerne skal motta pengepremier, men er dette lov?
Jeg har hørt at om noen mottar mer enn 1000 kr i premie så må de være ansatt.
Så da må jeg gjøre om disse pengepremiene til forskjellige gaveartikler.

Håper på raske svar, takk på forhånd!
 

Steve Cash

Medlem
Du skriver ikke noe om hva som er hensikten med dette, om det som ledd i markedsføring av et produkt, eller om du rett og slett skal sette opp en gamblingside, men lotteriloven sier at det ikke er tillatt med pengepremier eller krav på penger, med visse unntak.
§ 9. Gevinster
Det er forbudt å benytte levende dyr og alkoholholdige drikkevarer som gevinster. Alkoholholdige drikkevarer som premie eller gevinst i private smålotterier er likevel tillatt i den utstrekning dette følger av lov 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. § 8-6. Det er likeledes forbudt å sette opp penger eller fordringer på penger som gevinst, med mindre departementet ved forskrift har fastsatt unntak. (Min utheving.)
Kilde: /d: LOV-1995-02-24-11 :d/ Lov om lotterier m.v. (lotteriloven).
Nærmere om loven finner du i forskrift: FOR 1995-02-24 nr 185: Forskrift til lov om lotterier m.v.
Forøvrig er det Lotteritilsyent som er rette myndighet, for å få det beste svaret bør du henvende deg dit. Men for meg ser det ut til at en ikke kan starte lotteri med betydelige premier som privatperson eller næringsdrivende. Jeg tror det bare er organisasjoner som får slik godkjenning.
 
Topp