Pinlig, men dress

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Skal på litt representasjon og business de nærmeste dagene. Det betyr korrekt antrekk, noe jeg aldri (really!) har brydd meg om før. Jeg shoppa derfor dress og greier for uhorvelige penger - men spørsmålet er om firmaet kan betale for slikt? (vil min regnskapsfører måtte godta det?).

Steve Cash

Medlem
Jeg tviler sterkt på at din regnskapsfører vil godta dressen som driftsutgift. Fradrag gis bare for klær som er lite egnet til privat bruk, som f.eks. uniformer og verneutstyr mv. Hvis du har enkeltpersonforetak føres dress, sko, frakk osv. på privat. Hvis du har et selskap som har betalt klærne blir det skattepliktig inntekt for deg som ansatt.
Lignings-ABC 2012 sier:
Fradrag for kostnader til arbeidstøy til egen bruk gis for tøy som er lite egnet til privat bruk og som hovedsakelig benyttes i yrket. Dette omfatter

uniform
verne- og vareklær
annen spesiell bekledning som hovedsakelig benyttes i yrket og som er lite egnet til vanlig privat bruk, for eksempel for musikere

Spørsmålet om antrekket skal anses som uniform må vurderes konkret hvor det bl.a. legges vekt på utforming, farge, hvor mange som bruker antrekket mv. Arbeidstøy med godt synlig logo som ikke uten videre kan fjernes og som bare brukes i arbeidet og er lite egnet til privatbruk, vil normalt bli ansett som uniform.
Kilde skatteetatens Lignings-ABC: Arbeidstøy

Sist redigert:

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Hmm...har enkeltmannsforetak. Så det spiller ingen rolle om finklærne er "lite egnet til privat bruk" i mitt tilfelle? Bruker jo aldri dress da...

Steve Cash

Medlem
Dessverre gjør det nok ikke, fordi klærne i seg selv er egnet til privat til bruk, og du har adgang til å bruke dem på julekvelden, i bryllup, konfirmasjoner i familien mv., selv om du faktisk aldri går i slike selskaper. I det kapitlet jeg linket til i Lignings-ABC står det riktignok:
Arbeidstøy med godt synlig logo som ikke uten videre kan fjernes og som bare brukes i arbeidet og er lite egnet til privatbruk, vil normalt bli ansett som uniform.
Men jeg antar at det er svært lite aktuelt å sy på en logo på en dressjakke som skal brukes i et forretningsmøte, det ser ikke særlig profesjonelt ut. Men det kan jo hende en vil vil kjøpe en irrgrønn dress med røde ruter og sette på en logo hvis en skal stå på en messestand. Og en slik dress vil antakelig ikke være noe en vil gå i selskap med. :)

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Haha, takk for info, Steve Cash! Kudos!

Topp