Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Plutselig serp fall

Røyrås

Medlem
Jeg driver en nettbutikk, forholdsvis nyopprettet, men likevel har jeg klatret godt opp på søkeresultatene hos Google på de nøkkelordene som jeg ønsker. Men plutselig for en uke siden, så datt jeg ned fra tronen, kjempelangt ned. Jeg har prøvd å finne siden min, men jeg gidder ikke bla lenger enn til side 20. Alle sidene er fortsatt indeksert, men de kommer ikke på topp lenger.

Jeg startet opprinnelig opp butikken på et annet domene, og har flyttet det hit. Men jeg har jo ranket høyt med den nye siden også. Mener ikke at jeg har overdrevet bruk av nøkkelord eller annet som kan gjøre dette. Har brukt samme tekst hele tiden. G forteller meg ikke noe i Webmastertools heller.

Kan det være flyttingen som har gjort det? Bør jeg sende nettstedet inn for ny vurdering? Noen som har erfaring med noe liknende, som kan si meg hva jeg kan gjøre for å komme på topp igjen.

Endelig kom nettkatalogene til nytte;) Hadde det ikke vært for dem hadde jeg ikke vært å finne på førstesiden lenger, men jeg pleide å ranke godt over dem, og det likte jeg egentlig bedre.

Takker for tips.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Utdrag fra en norsk SEO tekstsamling:

Når søkemotorene endrer algoritmer
Søkemotorene endrer stadig vekk algoritmene sine. Noen ganger kan du få bedre rankeringer, noen ganger kan du få dårligere. På Webforumet.no og andre webmaster forum ser vi stadig vekk folk få panikk når søkemotorene endrer algoritmene sine, noe som ofte fører til at noen mister rankeringen sin. Det er forsåvidt bare en ting og gjøre – Ikke få panikk.

Søkemotorene kommer som sagt stadig med endringer. Som oftest kommer disse endringene uten noe form for forvarsel. Grunnen til at du kanskje fikk lavere rankering er fordi ditt nettsted ikke matcher den nye algoritmen like bra som den gamle. Dette betyr ikke alltid at du må gjøre om hele strategien din, det kan ofte være minimale endringer.

Det lureste du gjør er som oftest å vente. Ofte tester bare søkemotorene ut nye algoritmer for å gjøre søkene mer relevante, og ender ofte med å tilbakestille dette om dem finner ut at relevansen ikke ble forbedret. Ville det ikke da være kjedelig om du brukte 40 timer på å gjøre om strategien for ditt nettsted? Så som sagt, gi deg noen dager før du begynner med noen handlinger. Diskuter det gjerne litt på forumet, så kanskje dere kommer fram til en felles løsning sammen.
 

Gomlers

Member
Jeg vil også få tilføye dette:

Hvis nettstedet ditt er ganske nytt (nytt domene), og tidligere var listet høyt i serps kan det være pga. sandboxing. Det er nemlig også spekulert i om google har en form for "sikkerhetstid" for nye nettsteder som prøver å "jukse" til seg gode plasseringer ved å optimalisere for relevans når nettsteder egentlig ikke er relevant for søket allikevel.

Siden google sikkert ikke bruker sine ressurser på å sjekke opp småsider manuelt, så er det absolutt mulig de bruker en metode som dermed er blitt kalt for "google sandbox". Jeg sier ikke at butikken din er en små-side i den forstand at "alle andre" er større enn deg, men sett i forhold til f.eks IKEA, Coca Cola, VG osv.. har nok vi "vanlige" litt mindre å stille opp med. Så dermed KAN det være at du er satt i sandbox.

Har selv opplevd fenomenet, og det er blody annoying...! Tok meg 9 måneder før jeg kom ut igjen. Jeg vet at jeg ble utsatt for en eller annen google algoritme iallefall, sandbox eller ikke, fordi jeg alltid lå nederst på siste side under "hovednøkkelordet" i nisjen jeg drev i. Tror også dette er spesielt for nettbutikker, da de typisk har 100-200 forskjellige produktsider med lite tekst på, og derfor tilsynelatende kan se ut som at siden er "spammy" fordi de også ofte har forskjellige metatags og titletags pr. produktside.

... Mens andre nettsteder gjerne bygger opp sideantallet sitt over mye, mye lengre tid.

Det Kenneth beskriver i sitt innlegg over:
Når søkemotorene endrer algoritmer
blir ofte referert til som "The Google Dance" - nettopp at de oppdaterer algoritmer. Siden Google kjører over 10.000 forskjellige servere, for å lettere kunne stå i mot eventuelle problemer, og siden de ofte kan bytte ip-adresse (veksle mellom disse serverene) hvert 5. - 10. minutt, så tar disse oppdateringene utrolig med tid. Det er omfattende greier. Derfor er det noen dager hver måned eller hver annen? (noen som vet) hvor søket er forholdsvis ustabilt. - Og denne perioden kalles da gjerne for "Google Dance" - og er også "fryktet" av webmastere verden over, fordi de aldri vet om de får beholde plasseringen sin, synker eller hevder seg i serps etterpå.

(Ikke meninga å overkjøre Kenneth på noen som helst måte, men tenkte kanskje du ville ha et par ting du kunne gjøre litt research på, i tilfelle du ikke får tilbake plasseringene dine)
 

Tonny Kluften

Administrator
... Jeg vet at jeg ble utsatt for en eller annen google algoritme iallefall, sandbox eller ikke, fordi jeg alltid lå nederst på siste side under "hovednøkkelordet" i nisjen jeg drev i. Tror også dette er spesielt for nettbutikker, da de typisk har 100-200 forskjellige produktsider med lite tekst på, og derfor tilsynelatende kan se ut som at siden er "spammy" fordi de også ofte har forskjellige metatags og titletags pr. produktside.

Dette har skjedd meg på et par sider. Havnet sist eller nest sist. Det jeg gjorde da var at jeg reduserte nøkkelordtettheten på sidene det gjaldt og etter en stund var jeg på full fart oppover serp igjen. Det er farlig å ha for høy tetthet av nøkkelord.
 

Gomlers

Member
Jeg tar sjansen å svarer for brukernavn: Jepp, det mener han. (Og ellers også)
Hvis et godt søkeord på siden din er golf, så prøv å begrens ordet golf til ikke mer enn 5% av teksten på hele siden. Det inkluderer ikke bare teksten på siden, men også i lenkemenyen din, produkttekst, produkttitler osv.. Selvsagt vanskelig å beregne akkurat 4-5%, men i all hovedsak: Ikke overdriv!

Det skal være naturlig for leseren å lese tekstene dine, og ikke føle at det virker teit fordi ordet "golf" er overalt... "hvis du spiller golf, med en golf ball og en golf kølle hele dagen, kan du fort bli lei av "golf". Spill helst "golf" bare når du har lyst til å spille "golf".

Jeg er SIKKER på at du tar poenget...

Var jeg i nærheten brukernavn?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Iom at vi ikke vet hva slags nettsted det gjelder, er det hundrevis av ting det kan være uten at vi klarer å gi et eksakt svar.

Er det et nytt nettsted (under 1 år gammelt) kan det være som Gomlers sier at du ligger i sandboxen. Er det et eldre nettsted kan det være som jeg sa, at algoritmene endres. Dette kan også henvises til som "The Google Dance" som Gomlers sier.

Om det skulle vise seg at nettstedet ditt ikke er relevant for ditt søkeord lengre ifølge Google må du ty til endringer. Se hva sidene som ligger først har gjort, siden dem er relevante. Kanskje nøkkelordet ikke går igjen på siden ofte nok? har du det i tittelen? Kanskje du ikke har bygget nok innlenker? Det kan være så mye. Du må nesten bare prøve deg frem.

Om du har blitt straffet, så må du bare finne ut hva som er galt. Du kan måle nøkkelord sensitiviteten her. Eller kanskje du har for mange duplikatsider? For mange utlenker? Det kan være så mye..
 

city

Medlem
Ser ut til at Google holder på å endre PR i disse dager, noe skjer ivertfall med min side. Men har du endret noe på sidene i det siste kan det være en årsak til at du også raser ned på SERP. Det kan skje med mine sider etter endringer for senere og komme tilbake.

iwebtool er rause og viser 7 på noen servere mens Digpagerank er litt mer nøkterne og viser N/A. Men regner med et sted mellom 3-5 mot dagens 4.
 

picxx

Well-Known Member
"Tiden leger alle sår"

Og da menes ikke kun øksehugg ute i 20 minus :D
 
Topp