Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Plutselig vesentlig dårligere ranking på mange sider

Web2000

Medlem
Mange av mine sider som i en årrekke har ranket veldig høyt i google har plutselig fått vesentlig dårligere ranking. Fra 1 plass på førstesiden til f.eks 5 plass på 3 siden. Dette har skjedd over natten, og ikke med en nedadgående trend. Det gjelder mange sider uten at jeg har gjort noen endringer.
Sidene inneholder ikke noe "ulovlig" innhold i forhold til google sine retningslinjer såvidt jeg vet. Jeg har adsense annonser på sidene og det er ikke noe problem med disse.

Har google endret noe i det siste som gjør at søkeresultatene blir annerledes? Noen andre som har opplevd noe liknende?
 

Overlord

Medlem
Er dette sider med søkeordene i url'en? Dette er noe google har tenkt å slå ned på fremover, så kan være de har begynt å teste ut det?
 

Overlord

Medlem
Og hva er din kilde til dette?

Var på Google I/O (google konferansen) og fikk snakket en god del med en av folka i spamteamet. Og nei, skal ikke bli forbudt på noen måte, og heller ikke straffet for. Men tanken er at når man søker på ferie til spania, så skal ikke nødvendigvis ferietilspania.com, ferieispania.no etc komme opp som førstevalget. Med andre ord at det ikke skal veie SÅ positivt som det gjør nå. (En kjapp søk på ferie til spania viser at man ikke har kommet så veldig langt her :) )

Men dette er i følge han det som har høyest prioritet for spam gutta nå, men utrolig vanskelig. (Bing står for eksempel i ordboka, men du vil jo finne det når du søker på bing ... )
 

Web2000

Medlem
Ser ut som fredag 25 er den første dagen med de virkelig dårlige resultatene. Har jo en generell nedgang på grunn av sommermånedene, men det går et klart skille fra fredag 25 og dagenene frem til i dag. Det er faktisk en halvering av inntektene. Samtidig som alle sidene er mer eller mindre forsvunnet fra google search
 

Keanu

Geek
Ligger de på samme server/webhotell (ip)?
Kan være at google har nedjustert rangeringene basert på hastighet, men det kan også være helt tilfeldig.
 

Overlord

Medlem
Det kan ikke være at du har drevet med noe snusk som har blitt oppdaget? a -b - c -a lenking eller noe slikt? Ser at man kan drive med det LENGE før man plutselig blir tatt.
 

zapotek

Medlem
Jeg har vært borti dette med enkeltsider før. Det som er spesielt i dette tilfellet er at dette skjer samtidig med alle sidene dine (nå vet ikke jeg hvor mange sider du har).

En av disse scenarioene kan være sannsynlige:

1. Du intralenker sidene dine noe voldsomt. Urelaterte sitewide linker over en lav sko, noe som har ført til at G har gitt en penalty til alle sidene i nettverket.

2. Alle sidene ligger på samme server, og denne har vært nede en stund. Noe som fører til midlertidig tap av ranking.
 

Web2000

Medlem
Alle sidene har jeg hos samme host. Jeg tror derimot ikke at noen av sidene har vært nede. De har ihvertfall alltid vært oppe når jeg har vært inne å sjekket etter dette inntraff.

Jeg har linker mellom sidene mine ja, men ikke som skal være ulovlig såvidt jeg kan se. Jeg har gjerne en link i footeren eller som en "tekst annonse" for en av sidene mine i høyre marg f.eks sammen med andre tekst annonser. På noen av sidene har jeg en egen "link" side der jeg har et par linker til ulike sider med en beskrivelse.

Er noe av dette ulovlig? Vil eventuelt plasseringen bli bra igjen hvis jeg fjernet linkene?
 
Topp