Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Post dine "Facebook-suksesshistorier"

Dag Frogner

Supermedlem
Facebook brukes jo til så mangt i disse dager og veldig, veldig mange firmaer har en Facebook side. Noen velger å ikke gjøre så mye ut av den, mens andre stadig kjører konkurranser kun for disse medlemmene, legger ut innhold her som ikke vises på nettsiden osv osv...

I denne tråden var tanken at man kunne poste "Facebook-suksesshistorier". Det kan f.eks være en konkurranse som har gått veldig bra, en side som har brukt Facebook på en ny, innovativ måte etc etc...det trenger ikke være din egen side, det kan være hvilken som helst fanside.

Jeg tenkte å begynne med en side jeg fant for noen dager siden, fordi mange av mine venner delte den. Nettsiden deres heter patriotisk.no og de selger (ganske logisk kanskje) mange forskjellige artikler med det norske flagget på.

12 november skrev de på Facebook at de skulle lodde ut en jakke når de hadde nådd 800 "likes". I dag, 11 dager senere har de over 4600 "likes".

Det må da kunne sies at det ble en meget vellykket konkurranse? ;)
 

namaste

Medlem
Har faktisk kommet over Patriotisk.no på et annet nettfora for ikke lenge siden som et forslag til noen som etterspurte et flaggprodukt. Artig. Tydelig at det har satt seg hos noen i vertfall...

Ellers har jeg lagt merke til en enorm antall delinger av sakene til Chica (make-up butikk) i forbindelse med ulike konkurranser. Type 100-200 delinger av et promobilde (forutsetning for å delta er at du deler det i newsfeed'en din). Ser nå at de bare er oppe i overkant av 1 000 likes, men det er jo likefullt anstendig om det er slik at dette mennesker som oppriktig kunne tenke seg å ha et kundeforhold til de.

Merker meg dog at de ikke er like gode på å promotere nettbutikken sin, men at hovedfokuset later til å være på butikkutslaget i Bergen. Om det er en bevisst strategi, vet jeg ikke, men jeg synes det er litt underlig altså. Man kunne eventuelt hatt to sider i så fall; Chica og ChicaStore.no (forøvrig gnitent å ikke kjøpe Chica.no - åpenbart for salg). La også merke til at bildene de ba om å bli promotert IKKE inneholdt info om HVEM som sto bak konkurransen. Det tror jeg var en tabbe. Jeg tror effekten hadde vært bedre om de hadde slengt på logoen sin på produktbildene de ba ble delt. Da hadde i vertfall flere sett produktene og logoen deres i sammenheng i det minste.

Adresse til Facebook-siden til Chica:
https://www.facebook.com/pages/Chica/138235893132
 

Msites Ltd

Livsnyter
Har faktisk kommet over Patriotisk.no på et annet nettfora for ikke lenge siden som et forslag til noen som etterspurte et flaggprodukt. Artig. Tydelig at det har satt seg hos noen i vertfall...

Ellers har jeg lagt merke til en enorm antall delinger av sakene til Chica (make-up butikk) i forbindelse med ulike konkurranser. Type 100-200 delinger av et promobilde (forutsetning for å delta er at du deler det i newsfeed'en din). Ser nå at de bare er oppe i overkant av 1 000 likes, men det er jo likefullt anstendig om det er slik at dette mennesker som oppriktig kunne tenke seg å ha et kundeforhold til de.

Merker meg dog at de ikke er like gode på å promotere nettbutikken sin, men at hovedfokuset later til å være på butikkutslaget i Bergen. Om det er en bevisst strategi, vet jeg ikke, men jeg synes det er litt underlig altså. Man kunne eventuelt hatt to sider i så fall; Chica og ChicaStore.no (forøvrig gnitent å ikke kjøpe Chica.no - åpenbart for salg). La også merke til at bildene de ba om å bli promotert IKKE inneholdt info om HVEM som sto bak konkurransen. Det tror jeg var en tabbe. Jeg tror effekten hadde vært bedre om de hadde slengt på logoen sin på produktbildene de ba ble delt. Da hadde i vertfall flere sett produktene og logoen deres i sammenheng i det minste.

Adresse til Facebook-siden til Chica:
https://www.facebook.com/pages/Chica/138235893132

Det du henviser til her er et godt eksempel på hvordan man IKKE skal gjøre slike kampanjer da de bryter med FB guidelines. Så dette er vel ikke en "suksesshistorie" som skal anbefales.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
NB:

Det går fint an å kjøre konkurranser på facebook uten å bryte facebooks vilkår, men du MÅ kjøre dem via en (ekstern) app.

Man kan godt gjøre det slik at folk må "like" siden for å få opp konkurransen, men det viktige er at du ikke kan bruke facebooks egne funksjoner til å kjøre den. Dvs at f.ex. å kjøre konkurransene direkte på veggen, i form av "tagg en venn på bildet", "lik siden og du er med i konkurransen" e.l. er "ulovlig".

Dette vil også si at du må be brukerne om å sende inn kontaktinfo i denne konkurranseappen, siden du ellers ville måtte bruke facebooks egne systemer for å få infoen. Det går også an å "fylle ut" skjemaet med kontaktinfoen via appen, men brukerne må sende inn infoen selv (dvs de må trykke på en knapp e.l. for å velge å sende den inn).
 

picxx

Well-Known Member
Viste pikken til en kompis på et bilde og fikk 1000 ekstra liker.
Dvs vis pikken din og få en suksesshistorie!
Eller...feik ut og sitt hjemme og fægg over alle andre som har en suksesshistorie...
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Nådde en liten milepæl på Face i går og er godt fornøyd med det, selv om "the sky is the limit". Om to dager starter boostperioden....
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hva bryter med FB guidelines i den historien?

Du har rett og slett ikke lov å bruke FB sine funksjoner i konkurransen. Dvs like, kommentere, dele etc.

Beate Sørum har postet flere artikler rundt temaet, og jeg anbefaler deg å lese disse.

Den obligatoriske posten om Facebooks nye promotion guidelines 11.mai | Beate tenker høyt

Om de er strenge på det: JA
Hvor mange som blir tatt: dette er vanskelig å si da man ikke har noen konkrete tall på det, men mitt inntrykk er at det er en god del som blir tatt.

Men, til slutt så er det jo selve konsekvensen som kanskje er den viktigste grunnen til å ikke jukse. For siden din blir stengt, og det er surt om du har brukt masse tid og penger på å få alle dine følgere.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Sjansen for å bli tatt (og stengt) er vel større jo større og mer populær siden din blir, vil jeg anta, ut fra ren logikk: Jeg tviler på at de har kapasitet til å sjekke alle mulige pages med noen få "likere", men jo større en side blir, jo større er sjansen for at de vil legge merke til brudd på vilkårene, enten det er tilfeldig, ved at de har systemer som fanger det opp automatisk, sjekker systematisk/tar stikkprøver, eller at en misfornøyd bruker eller en konkurrent tipser dem.
 
Topp