Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Pris fotograf+modell?

Pål

Medlem
Noen som har noe peiling på hva det ville koste sånn ca å leie inn en modell+fotograf (video, ikke bilder for det meste) for en dag til produktfotografering? Muligvis inkl studio?

Har snakket med noen modeller, men ikke fått noe klart svar på hva de vil ha for en dags arbeid, noe som har ca priser på sånt?

Arbeidet for modellen vil være å viser fra diverse accessories.
 

picxx

Well-Known Member
Kan stille som modell jeg... 300.- timen pluss mat :D
 

picxx

Well-Known Member
Har du sett på de bildene hans picxx?

Nei, men en indre uro forteller meg at du kommer til å presentere en masse enten jeg vil det eller ikke.
Hadde jeg rett?
 

hansson

Langveisfarende
Speaking of selvinnsikt, TorsteinO. Her fremstår du selv som en blære, noe jeg ikke har grunn til å tro at du er. Mr Fcuk er kanskje brautete, muligens har han bare Aspergers. Man kan si mye forskjellig om bildene hans og om nettstedet. Men jeg synes det er smålig å rakke ned på frilanserkollegaer på denne måten. Jeg tipper du ikke var så veldig mye bedre da du startet opp. Jeg er glad jeg ikke fikk denne typen ikke-konstruktiv kritikk på mine første frilansarbeider som ble publisert på nettet.

Gi fyren litt rom for å finne ut av ting, da. Så lenge dere ikke har noe litt mer faglig konstruktivt å si, så hold kjeft. Å kose seg på bekostning av andre på denne måten er bare kleint.
 

hansson

Langveisfarende
Dessuten - disse bildene er beskyttet av åndsverksloven og du har ingen rett til å republisere dem her på forumet.

****
Presisering: Originalbildet er et åndsverk, parodien kan til nød passere som en pastisj. Men i juridisk sammenheng ville nok ikke verken målsetningen med manipulasjonen eller den nye "kunstnerens" inngrep regnes for å være tydelig nok til å forsvare et slikt inngrep i originalbildet. Dette er ikke et nytt og selvstendig verk slik åndsverkloven krever.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Det jeg i utgangspuktet reagerte på er at han kaller seg norges mest populære fotograf, noe som er en ganske sterk påstand, og når picxx spurte hvorfor jeg reagerte, så svarte jeg. Greit nok, kanskje det var å ta av litt med alle de sitatene, gidder du å fjerne dem for meg Tonny?

Forøvrig, om bildene: mange av dem er helt ok, og hakket mer gjennomtenkte enn en gjennomsnittlig amatør, men mange av dem er også virkelig dårlige, for ikke å snakke om alle de som er helt hinsides enhver fornuft overdrevent og elendig photoshoppa, og sånt som det er bare ikke holdbart hvis man prøver å fremstå som proff.

Ang. åndsverksloven: jeg tror faktisk den bruken der av bildet ville være dekket av sitatretten, siden det er direkte omtale av og diskusjon om det aktuelle bildet.

For all del, alle har tatt mye dårlige bilder når man først kjøpte seg et kamera, men de færreste kaller seg da "norges mest populære fotograf". Som sagt - det er noe som heter selvinnsikt.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Ikke bare landets mest populære, men faktisk også landets raskeste... ja, vi er enige om at han overdriver en liten smule :D

Så lenge den opprinnelige bruken av bildet (trolig) ikke var autorisert av fotografen sjøl i den sammenhengen det ble brukt (og blir brukt her), så blir det litt tynt at debatten som oppstår i kjølvannet av ulovlig bruk skal legitimere slik bruk. Bildet er riktignok offentliggjort, men det er ikke tilknyttet noen "dagshending" slik at man må sitere det for å kunne referere til hendelsen eller fenomenet. Sitering skal gjøres i god skikk. Dette er et definisjonsspørsmål, men reinspikka harselas uten rot i aktuelle hendelser eller annet av offentlig interesse passerer nok ikke. Bruken skal være lojal mot opphavsmannen og konteksten. Her var det ingen sammenheng i det hele tatt.

Det hele står tydelig i åndsverkloven paragraf 3:

Har en annen rett til å endre et åndsverk eller å gjøre det tilgjengelig for almenheten, må dette ikke skje på en måte eller i en sammenheng som er krenkende for opphavsmannens litterære, vitenskapelige eller kunstneriske anseelse eller egenart, eller for verkets anseelse eller egenart
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei Pål,

Alt ettersom hvem du kontakter kan du nok forvente å betale 1000-3000 kroner per hode for modell og fotograf, for en 6 timers arbeidsdag. Som oftest er det forventet at du stiller med eventuelle tilleggsutgifter for modell og fotograf (kost? overnatting? reise?).

Jakter du på to forskjellige frilansere må du belage deg på å gjøre prosjektarbeidet selv. Om du kontakter et byrå som stiller med både modell og fotograf sparer du deg mye arbeid og det er mindre risiko for å leie inn fotograf og modell som er uprofesjonelle. Et typisk problem blant de mer useriøse er når f.eks modell ikke møter opp på planlagt tid og sted, noe som ødelegger hele dagen for alle andre parter involvert.

Gjør researchen din og sjekk referanser. Bare ta kontakt om du har noen spørsmål!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Yep, back on track:

Hva slags modell tenker du deg Pål? Voksen mann, sexy dame, eldre dame, barn...? Evt - hva slags produkter dreier det seg om?

Jeg jobber ikke som fotograf selv, men jobber veldig mye med fotografer (har 3 flinke folk bare her på kontoret) og kjenner dermed alt fra noen av norges mest brukte/kjente/populære :)D) fotografer, via veldig flinke og proffe, men ikke like kjente, og ned til... hehe, tja, meg selv og andre i "hobby/avansert amatør"-klassen (disclaimer: jeg gjør altså som sagt ikke slike jobber, det var kun som et eksempel siden jeg har skrytt så veldig av dette med selvinnsikt...) :D

Men hvilken fotograf og modell du bør bruke vil jo variere veldig med hva slags produkter det er snakk om. Reelt proffe fotografer bør du nok også forvente å betale mer enn 3000 for en arbeidsdag og eksklusiv rett til bildene.
 
Topp