Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Pris på optimalisering

Nivo

Medlem
Hei!

Jeg er veldig ny når det gjelder optimalisering og lurer derfor om noen her kan hjelpe meg.
Jeg har vært med på å bygge Falck.no og Falck Redning forsøker nå å optimalisere disse for bedre resultat i det organiske søket til f.eks Google.
Vi har jobbet en del med adwords også som vi har gode resultater på, men jeg klarer dessverre ikke å få noe bedre resultat i det organiske søket hos Google.

Hovedsiden er ikke en gang nevnt hos Google, noe jeg synes er veldig rart i forhold til størrelsen på selskapet. Ikke at størrelsen alene bør ha noe å si, men jeg mener jo selv at det er lagt ned en del arbeid uten noe resultat.

Kan noen gi meg et tips hva jeg bør fokusere på?

Har også vært i kontakt med et eksternt firma som tilbyr å hjelpe oss med 5 utvalgte ord. Dette skal de ha 20 - 30 000 kroner for, som for meg høres ut som ran på høylys dag. Noen meninger om pris eller noen som kan gi en pris? :)

Utvalgte søkeord ville vært noe som Falck, Veihjelp, Bilberging, Førstehjelp
 

picxx

Well-Known Member
Har også vært i kontakt med et eksternt firma som tilbyr å hjelpe oss med 5 utvalgte ord. Dette skal de ha 20 - 30 000 kroner for, som for meg høres ut som ran på høylys dag. Noen meninger om pris eller noen som kan gi en pris? :)

4-5000.- for hvert nøkkelord er vel ingen ublu pris om de gjør en skikkelig jobb. Om du har litt peiling på seo selv er det jo heller ikke vanskelig å følge med på utviklingen i forhold til det de gjør.

Har ellers ikke de store tipsene, da jeg er det man kaller en novise på seo :)
 

semb

Medlem
Pris per ord er veldig shady og du burde styre unne aktører som bruker denne type prismodell. Dette er sannsynligvis snakk om grey hat-optimalisering (tro meg, jeg vet hva jeg snakker om).

Nå vet jeg ikke akkurat hva du mener med at du ikke er nevnt i Google, men du ligger i hvert fall i indeksen deres

Men 20-30 000 er faktisk ganske billig i SEO-verden. Dette er jo snakk om et relativt veletablert selskap som sikkert har brukt flere hundre tusen på weben sin, og å spytte i noen ekstra titusenlapper er definitivt verdt det med tanke på trafikken det kan generere.

Men pass på å få en leverandør som passer til de behovene dere har, rammene som finnes, og mulighetene dere har for å involvere dere i prosjektet. Unngå plug and play-løsninger og vær med på prosjektet selv.

Men om dere ikke har intern kompetanse og ressurser til å implementere anbefalingene de kommer med, må dere kanskje betale for å få ting gjort også. En rapport har ingen verdi med mindre dere tar tiltakene til etterretning.
 

Nivo

Medlem
Takk for svar begge to! :)

Når jeg nevnte prisen 20 - 30 000 er det kun for 5 søkeord. Jeg er helt enig med deg at prisen ikke nødvendigvis er helt på hue siden Falck allerede har puttet en del kroner inn i sin webside. Dette er nok noe som vil generere mye mer trafikk (forhåpentligvis)

Den interne kompetansen er til dels der uten å skryte av noe som helst. Det eksterne firmaet har ikke tilgang til å gjøre noe som helst. De skal rapportere hva de mener vi bør endre, så gjør vi det som blir sagt. Da regner jeg med at vi kan gjøre store endringer på flere søkeord i etterkant. Mulig vi kanskje da har fått en fin pris. Ville bare lufte det for noen andre.

Lurer fremdeles på hva Grey hat-optimalisering er da?
 

Nivo

Medlem
Nå vet jeg ikke akkurat hva du mener med at du ikke er nevnt i Google, men du ligger i hvert fall i indeksen deres

Sorry. Denne var litt dårlig forklart av meg. Vi er nevnt der, men vi kommer veldig dårlig ut i organisk søk.

Det jeg hadde forventet når man søkte f. eks Falck var at hovedportalen for Falck i Norge kom opp. Altså falck.no, men det kommer mange andre undersider og falck.no er ikke nevnt i det hele tatt. Er ikke det litt strange?
 

semb

Medlem
grey hat-optimalisering er å bruke sleipe eller ulovlige metoder for å komme høyt i Google. Det kan føre til at man blir fjernet helt fra søkeresultatene.

Jeg anbefaler uansett å kontakte en annen leverandør, og finne en som ikke har dette søkeordsfokuset. Poenget er at med god søkemotoroptimalisering optimaliseres hele nettstedet, og hver side har sitt søkeord. Altså er det snakk om synlighet på hundrevis av ord og fraser, inkludert de som er prioritert for deg. Dette oppnår man kun ved helhetlig SEO.

Pass uansett på at de mest relevante partene fra falck sin side involveres i prosjekt og tilbud (it, marked, web, salg eller hvem som er mest relevant for falck). Da vet dere også om endringene er mulige å gjennomføre, og alle kan komme med sine spesifikke behov og begrensinger. Da blir SEO-løsningen så bra og så skreddersydd som mulig.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg anbefaler uansett å kontakte en annen leverandør, og finne en som ikke har dette søkeordsfokuset. Poenget er at med god søkemotoroptimalisering optimaliseres hele nettstedet, og hver side har sitt søkeord. Altså er det snakk om synlighet på hundrevis av ord og fraser, inkludert de som er prioritert for deg. Dette oppnår man kun ved helhetlig SEO.

Veldig sant, og ting man bør legge seg på minne. :)
 

Nivo

Medlem
Jeg digger at det finnes slike som dere! Tusen takk for god hjelp. Jeg gleder meg til jobb i morra ;-)
 
Topp