Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Prisene til Posten - flere som irriterer seg?

Gomlers

Member
Vi driver en nettbutikk, og bruker dessverre Posten for å sende pakkene ut til kunde, i mangel av annet alternativ. Snart er det bare å legge ned hele nettbutikken, ettersom Posten nå tar så mye for forsendelsene, at kundene synes det blir for dyrt.

Enkle priseksempler:

Pakke, 350g - 1000g fra Oslo til Tønsberg: 67,-
(Satt opp 4 kroner etter nyttår nå - igjen!)

"Formattillegg" for sendinger større enn 36x26x7 cm: 22 kroner.

Det vil si at hvis du for eksempel skal sende en pakke med 5 litt høye stearinlys til Tønsberg fra Oslo, så må du betale 89,-

Det er UTEN sporing.

I tillegg blir pakkene behandlet som dritt så fort de er inne i Posten-systemet, og altfor mange pakker blir ødelagt - hvor Posten selvfølgelig aldri har feil: "Det var for dårlig pakket". Vi har drevet nettbutikk i 5 år, og vet faktisk hvordan en pakke skal pakkes for at det skal holde. Utrolig at Posten klarer å ødelegge plastflasker som ligger pakket i en pappeske med bobleplast rundt!

Erstatning: NEI!

I tillegg omsetter nettbutikken vi driver et 6-sifret beløp hvert år kun i frakt (nettopp til Posten dessverre)

Og kan man få noen firmaavtale tror du? Jada - men da må bedriften omsette for 10.000.000 - det er TI MILLIONER i frakt hvert år. Hvem gjør det unntatt muligens Komplett.no? (Det er svaret jeg får når jeg tar kontakt med kundeservice for å få til en ordning) Jada - vi har Servicepakker, men det er ikke akkurat rimeligere det.. Og fakturaene som kommer hver 14. dag er så uoversiktlige, at det er umulig å sjekke om det stemmer, dersom man ikke har stålkontroll selv.

Og på toppen av det hele, så har Posten en reklame på TV hvor de OPPFORDRER folk til å handle på nettet. (Den med bikkja som venter på postmannen) Snakk om å være motsigende...


Og ikke la meg en gang starte på Postoppkravspakker - det er jo en VITS. Ca. 3% - altså 3 av 100 pakker - får vi ikke betaling for, og ville ikke fått betaling for hvis vi ikke selv hadde fulgt nøye med på hvilke pakker som ble hentet ut mot betaling, og hvilke som ikke ble. Og i samtale med Posten på dette, skylder de på dårlig opplæring av post-i-butikk-ansatte!

Makan til Idiot-bedrift skal man lete lenge etter..

Og for bare å avslutte det hele med noe helt utrolig: Jeg var ikke hjemme når posten skulle levere noe privat til meg, men som stod på firmaet. Da fikk jeg 200 KRONER i regning et par dager etterpå for BOMTURAVGIFT!?

Noen som vet hvor man sender fakturaen til Posten for all den tiden det tar å dobbelsjekke sitt eget system, fordi vi MÅ betale for et system som Posten leverer, men som ikke virker som det skal?


Noen som har samme erfaringer, og er med å gjøre noe med det? Bare en facebook-gruppe for min del - men jeg føler dette burde bli sett av flere, og at det er POSTEN som skal SVI for prisene sine, ikke nettbutikkene som blir nødt til å sette opp prisene, fordi ingen tror på at frakten er så dyr som vi må opplyse om.
 

picxx

Well-Known Member
Har ikke brukt posten på mange år, men registrerer at det er billigere for meg å sende en pakke fra bangkok til trondheim enn det er å sende samme pakke fra røros til trondheim.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du bør ha en fast kundekontakt når du omsetter såpass, og høre med vedkommende om han også får betalt av Tollpost? :p

Men er det et 6-sifret beløp burde du nok kanskje vurdere consignor med edi? Jeg implementerte dette og det fungerer fint. Har god sporing (men ikke helt oversikt over hva det koster per pakke der jeg sitter nå). Har ikke opplevd at det har gått feil med COD / oppkrav siden vi gikk over til dette.
(Dessuten har jeg alltid fått oppkravet betalt av Posten når det ikke kom inn og postens ansatte hadde oversette dette: du skal vel ikke betale for feil som postens ansatte gjør, hadde forundret meg hvis det var tilfelle).
 
Sist redigert:

Gomlers

Member
picxx: Din registrering er nok helt riktig!

Pong: consignor med edi? Kan du si noe mer om dette? Alt for at det skal bli bedre og billigere vedr. frakt!

Vi får selvfølgelig igjen pengene, men det krever jo en hel masse med styr fra vår side - de krever kvittering for at pakken er sendt, og en nettbutikk har jo gjerne en del bilag, og å drive å få regnskapsfører til å gå igjennom billagspermen, og sende de jeg trenger til meg er jo ikke gratis det heller..

Slik det er nå, krever at vi fører full kontroll på oppkravspakkene, noe som i bunn og grunn skulle vært unødvendig!

Jeg hadde en fast kundekontakt, han var hyggelig han - men han slutta. Ingen har hjulpet meg noengang når jeg har ringt postens kundservice. Begynner virkelig å hate hele Posten-systemet, som sikkert kommer tydelig nok frem i innlegget mitt ;)

Men si gjerne noe mer om consignor med edi...
 

n0stra

Medlem
Vi benytter Tollpost Mypack (eid av det Svenske postvesen).

Pris for full EDI løsning med maskiner og alt: 0,-
Etablering/depositum: 0,-
Gebyr for å få hentet varene hos bedriften istedet for å levere selv: 0,-

Dette er iallefall hva vi fikk for 3-4 måneder siden. Og selv i travleste juletider tok det aldri mer enn 1 ekstra døgn før vare var hos kunde (med unntak av søndag). Fraktprisene kom seg på ca 30 % mindre enn hva posten skulle ha da vi spurte. Men vi sender for det meste med sporing. Antallet utleveringssteder er såpass bra og såpass nært de fleste at det ikke føles noe dårligere enn posten.
 

hansson

Langveisfarende
Vi får selvfølgelig igjen pengene, men det krever jo en hel masse med styr fra vår side - de krever kvittering for at pakken er sendt, og en nettbutikk har jo gjerne en del bilag, og å drive å få regnskapsfører til å gå igjennom billagspermen, og sende de jeg trenger til meg er jo ikke gratis det heller..

På tide å få regnskapet over på nett? Våre regnskapsførere gjør alle bilag tilgjengelige på nettet slik at du har 100% oversikt selv når du ønsker, uten å betale noe for å få ut data. Sjekk lenka under hvis dette høres interessant ut. To av regnskapsførerne har forresten lang erfaring med å føre for nettbutikker!
 

HPF

Medlem
Consignor kan du lese mer om her
Forsiden - EDI-Soft Norge AS

Nytteverdien avhenger litt av hva andre program du bruker. Slik det funker hos meg så henter jeg først ordrene over fra nettbutikk til regnskap/lagerstyring. Når ordren er ferdig behandlet starter jeg Consignor, taster inn ordrenummer og deretter leses all nødvendig info, også fraktmåte og oppkravsbeløp, direkte fra regnskap/lagerstyringsprogrammet. Jeg angir hvor mange pakker forsendelsen består og klikker på print så kommer seddelen ut. Consignor finnes i flere versjoner så du får forhøre deg med EDI-Soft om hvem som passer best for deg.

Et annet program er dette EDI Program - Fraktbrev - TVINN - Tollkurs - Brukervennlige program - ProTeria .

Post-i-butikk glemmer av og til å kreve inn ja, men de forsendelsene vil jo ligge som ubetalt i systemet ditt helt til regnskapsfører har mottatt betaling så det burde være enkelt å holde styr på. Med Consignor har du forresten full oversikt hvordan pakker er sendt, hva oppkravsbeløpet var, om pakken er hentet ut så det er en kurant sak å rette krav mot Bring/Posten om du ikke har fått oppgjør.

Posten fikk for noen få år siden en dom mot seg at de ikke fikk lov til å gi rabatter pga de var i monopolsituasjon. Mulig det har endret seg nå som det har kommet flere aktører på banen, men uansett så tror jeg ikke det er så mye rabatt de gir.

Det er dyrt i Norge, men jeg synes ikke frakten er urimlig dyr i forhold til lønningene vi har.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Alle har nok lyst å frakte pakker fra Oslo til Kristiansand, men det koster å drive hele systemet - altså at tingene også når fram til Jeartnejávri (Norge). Samfunnet representert av staten hadde nok ikke gått med på at det ville kost 10 kroner for Oslo -> Kr'sand, men 1250 for Oslo -> Jeartnewhatever.
Men ingen tvil at det er dyrt og at visse ting ikke kan gjøres via nettbutikker.

Er det en ide å henvise til postens nettside, rett inn på prisene?

Consignor har jeg satt opp slik hos oss.
Vi får inn en bestilling via epost (en xml-fil). Den copy&paste jeg til Excel, og fakturaen er ferdig, kan evt. tilpasses. Jeg trykker Ctrl-Shift-U for å laste opp fakturaen til serveren.
Når jeg skal pakke og sende bestillingene, så laster jeg ned hele lesten som fil til en folder som Consignor overvåker. Den oppdager at en fil har blitt lagt i folderen, importerer den og skriver ut lappene.
Jeg trykker på Upload for å få informasjonen over til Posten (samt at kundene får en epost med sporingsnr), tar med lappene, gjør meg ferdig og leverer alt hos Posten.

Jeg har ikke mekket videre, men det er ingen sak å hente status hos Posten basert på forsendelsesnr, slik at jeg vet om en pakke har blitt levert. Har ikke hatt det behovet enda.

Skal sjekke Tollpost Mypack som n0stra nevnte, god tips.
 

Grooo

Medlem
Her var det mye jeg ikke hang med på.

Kvittering for at pakken er sendt? Bruker dere ikke EDI i dag?
Vi har hatt slik løsning helt fra starten, først med ferdigstrykte postetiketter fordi vi sendte forholdsvis lite og de siste to årene med EDI. Firmaavtale får man hos Posten selv om man er liten, forstår ikke hva som har blitt fortalt deg der?

Har ikke opplevd en eneste postoppkrav vi ikke har fått betalt for, og ja vi følger opp alle. På en enkel måte, uten at det tar oss stort med tid.

Vi bruker Proteria med EDI, men det fungerer jo ca. på samme måte med alle de der.

Småpakker slik den du nevner over der går ofte i slike ferdigfrankerte 45 kr-konvolutter, jeg bruker noe av dette på varer der jeg raskt skjønner at det er rimligste løsning. Så selv med en god del pakker som sendes hver dag går det kjapt og greit å sjonglere mellom ulike sendemetoder på ulike forsendelser synes jeg.

Men når det er sagt: JA, regningene fra Posten er store og stygge og veeeldig uoversiktlige!
Men du skriver om 14. dagers reging fra Posten - og at du ikke har firmaavtale, her hang jeg ikke med?
 

HPF

Medlem
Alle har nok lyst å frakte pakker fra Oslo til Kristiansand, men det koster å drive hele systemet - altså at tingene også når fram til Jeartnejávri (Norge). Samfunnet representert av staten hadde nok ikke gått med på at det ville kost 10 kroner for Oslo -> Kr'sand, men 1250 for Oslo -> Jeartnewhatever.
Pakkeforsendelser er delt inn i 5 soner så fraktprisene for pakker er differensierte. Om de reflekterer de faktiske kostandene vet jeg ikke, regner med at det er en viss form for subsidiering.

Men det som er litt rart er jo hvordan man kan bestille eksempelvis fra denne sjappa
iHerb.com - Vitamins, Supplements & Natural Health Products
så koster pakker med vekt < 1360 gram og verdi < $80 bare $4 uansett hvor i Norge du bor. Skulle jo tro at $4 knapt dekket flyfrakten.

Litt underholdene er det når politikerene babler om at nettbutikkene må lære seg å konkurrere med utlandet når de selv (Posten v/Samferdselsdept) må ha priser (og gir oss rammebetingelser) som gjør det nesten umulig å konkurrere med utenlandske nettbutikker.
 

Gomlers

Member
Takk for fin diskusjon, og mange gode tips...

Jeg skal være ærlig å innrømme at de siste 2 år har vi blitt litt hemmet av veksten, og tiden har gått med til å maksimere salg og profitt, og å få sendt varer ut til kunden. Jeg har IKKE vært flink til å sette meg veldig inn i fraktsystemer ettersom tiden har vært litt laber, men nå er det nok!

Vi har ikke en gang EDI, og bruker sikkert 1-2 timer hver dag kun for å skrive på de ferdigtrykte lappene.

Vi har en heavy modifisert ZenCart løsning som kan gjøre alt. Alt bortsett fra regnskap.
Det har vi en regnskapsfører til, som dessverre ikke har internettbasert bilagsføring.

Jeg tror nok at vi kan få ZenCart til å fungere med EDI - det er vel kun en enkel XML-fil ettersom jeg forstår, som skal kommunisere med et EDI-program som skriver ut pakkelappene og som sender mailer/sms til kunder og holder oss oppdatert samtidig? Dette er neste løsning - men billigere hos Posten for det? Neppe..

Vi HAR firmaavtale, men som det blir nevnt - denne er ikke verdt noenting! Det koster det samme uansett, eneste forskjellen er den fakturaen som kommer 2 ganger i måneden.

Jeg lurer på om MyPack kan være et godt alternativ. Spørsmålet er jo hva som kreves for å få dette til på en ordentlig måte.

Men er det ingen andre enn meg som faktisk mener posten er for dyr? Spiller ingen rolle om det er dyrt eller ikke i forhold til lønninger. 100 kroner er 100 kroner uansett hvor mye man tjener - Posten kunne glatt ha halvert prisene sine, uten å lidd store tap for det. En omorganisering i den bedriften, hvor overflødig ansatte hadde mått gå - hadde kanskje vært på sin plass - for at de faktisk kunne tilby et produkt som holdt, og til en mer fornuftig pris. (Beklager til de jeg tråkket på nå - nedbemanning er overhodet ingen spøk, og ikke noe man tar lett på - men følelsen er at Posten har dårlig struktur, og et tungrodd system)

Det er faktisk billigere for oss å sende 10kg fra Kina til Norge, med frakttid på 2 døgn(!) enn det er å sende 10kg fra Oslo til Trondheim - som med sporing tar 5 dager via Posten.. Noe er jo FEIL!
 
Sist redigert:

n0stra

Medlem
Det jeg har problemer med er den manglende differanseringen på prisene de opererer med. På brev er de ganske flinke, og med en gang man skal over på pakker er det et mareritt. En annen ting er også at de skal ha over 100 kroner tillegg om en pakke er rund (maskinene deres tåler det visstnok ikke selv om alle konkurrenter gjør det), de skal ha vanvittige tillegg med en gang en pakke er over 1,2 meter og det er enorme avstander i vektklassene
 

Grooo

Medlem
Gomlers:
EDI vil jo bli en tidsbesparelse for dere uansett om dere får det integrert med ZenCart-løsningen eller ikke. For meg går det i alle fall mye raskere å skrive inn ett navn og adresse på pc enn for hånd, så selvom du ev. må skrive inn selv på pcen fram til dere får det integrert blir det tidsbesparende. Spes. om det er kunder som handler flere ganger, da har du dem jo inne fra før.
 
Topp