Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Priser med moms i nettbutikken

Beergear.no

Medlem
Har satt opp WP med Woocommerce. Men får ikke opp priser med mva i nettbutikken.
Disse kommer først frem når man kommer til kassen.
Trodde da dette skulle være enkelt å endre ved å krysse av for:
Definere katalogpriser inkl. mva. men det hjalp ikke...

Noen som har noen tips.
Vil gjerne oppgi salgsprisen på produktene uten mva når jeg oppretter varene, men vil at de skal fremkomme med mva når kundene ser på dem i nettbutikken....
Sikkert såre enkelt, men jeg finner ikke ut av det :)
 
Sist redigert:

Beergear.no

Medlem
Er det virkelig bare jeg som har opplevd dette problemet at prisene som vises i nettbutikken er uten moms helt til produktene legges i handlekurven......
 

Steve Cash

Medlem
Ettersom ingen som kan Woocommerce har svart, så får jeg legge inn et par av mine resultater fra Google. Søket Woocommerce prices included vat ga dette treffet øverst:
woocommerce update price with tax amount - Stack Overflow
Det står bl.a. "Woocommerce displays prices without tax added. There is an option to display prices with tax added, but only if you enter them with tax added in the backend."
Og så er det et eksempel under om hvordan en gjør det.
Her er en forklaring til:
https://github.com/woothemes/woocommerce/issues/1506

Dette er fra dokumentasjonen til Woocommerce, siden heter Tax Tab, men det ser ut til å bety mva/vat:
Tax Tab | WooCommerce Docs

Jeg vet ikke om dette løser problemet ditt, men sjekk.

Off topic: Webforumet ranker bra i Google, jeg søkte også Woocommerce priser inklusiv mva, og treff nr. 1 var denne tråden.
 

Beergear.no

Medlem
Takk skal du ha Steve!
Noe av det har jeg prøvd, men skal se på det jeg ikke har sett før.

Forundrer meg at ikke flere har kommet borti denne problemstillingen...
Regner med man vil få ganske mange tapte salg om kundene kommer til kassa, så går prisen opp 25%...
 

Steve Cash

Medlem
Regner med man vil få ganske mange tapte salg om kundene kommer til kassa, så går prisen opp 25%...
Ikke bare det, men det er ikke lov å oppgi priser eksklusiv mva hvis en (vanligvis) selger til forbruker. Nå vet jeg ikke hvem kundene dine er, men er det næringsdrivende som er hovedgruppen så er det ok, og faktisk riktig tror jeg, å oppgi pris eksklusiv mva.

Eksempel: På nettbutikken til Dell velger en først hvilken type kunde en er , og hvis en går inn på bedrift, så får en priser eksklusiv mva.

Uansett, jeg håper du får løst problemet.
 
Sist redigert:

Beergear.no

Medlem
Skal se om jeg klarer å få løst det.
Er ganske fersk med både WP og Woocommerce (3-4 dager :) )
Men syns jo det er mildt sagt latterlig at man skal måtte gjøre noe som helst annet enn å krysse av et sted for å få det riktig i henhold til Norsk (og mange andre) lov.
har brukt noen timer på å surre frem og tilbake med diverse alternativer alt, da jeg nektet å tro noe annet enn at det var jeg som hadde konfigurert meg bort.
Fikk plutselig en sånn "Laget på gutterom" følelse med hele WooCommerce her nå....
 

Steve Cash

Medlem
Enig, det burde helt klart ha vært en avkryssing for inklusiv/eksklusiv mva, pluss en felt for å legge inn prosent. Kanskje programmet er laget av 100% geeks, de elsker å drive med slikt! :p
 

Beergear.no

Medlem
Er jo så mange som skryter av / anbefaler det.
Er nesten så jeg lurer på om folk har prøvd det i produksjon ...
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
@steve - det er enkelt å velge sånt

@bristol - sorry, har vært litt mye stress de siste dagene så har ikke rukket å svare deg på pm, men - hvis du går inn på

dittdomene her først selvsagt... /wp-admin/admin.php?page=woocommerce_settings&tab=tax

så skal det være huket av ca sånn som dette:
woocommerce-mva-norge.png
 

Beergear.no

Medlem
Har fått det til å virke på denne måten jeg også.
Men syns den løsningen var så dårlig at jeg har brukt flere timer på å finne en bedre måte å sette det opp på. Uten å lykkes.
Vil gjerne ha prisene som jeg oppgir på produktene, uten moms.
Alt beregnes jo uten moms ellers her i verden! (Inn priser, varelager verdi, osv)
Etter hva jeg har funnet ut så er ikke det like lett....
Uansett takk for svar!

Når jeg først er i gang med å mase ;)
Er det themet som gjør at handlekurv knappen er så "skvisa" her?
Produkter |
I så fall regner jeg med det blir borte når jeg legger inn et "butikk theme" :)
 
Sist redigert:

Beergear.no

Medlem
Skal se på theme snart! Regner med at du da tenker på butikk theme?
Hvordan er det når man kjøper theme. Har man dem for alltid på en konto der eller noe?

Akkurat nå konsentrerer jeg meg om å få opp litt lesestoff, og få et ok look på samok.no
Så kommer varene snikende inn senere. Har jo en del å lære i WP også for å si det mildt :)

Takker så mye for mange gode tips!
Er gull verdt, og sparer mye tid når man slipper å feile og prøve for å gjøre erfaringer andre har gjort før/ting andre kan.

Det at jeg ikke har funnet noen løsning på å legge inn priser Ex mva, vil ikke si at det ikke går ;)
kan muligens ha oversett en eller annen kombinasjon.
Tror jeg satt og prøvde og leste i 5-6 timer og ble mer og mer frustrert.
Kunne nesten ikke tro at det ikke var mulig å legge inn priser uten moms.
Når kona sto opp her forstod jeg at jeg hadde sitti oppe med WP hele natta. Hahahaha
Når jeg endelig fikk det til å virke, så bestemte jeg meg for å la det gjøre det.
Ingen grunn til å klå på noe som virker....
Etter hva jeg fant av info på nett var det flere som var frustrert.
Blant annet i England. De har vel omtrent samme regler som oss i forhold til dette.

Er det noen her som har erfaringer med plugins til Dibs/Nets/Paypal/Klarna?
Er det stort sett plugg and pRay? :)
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Hmmm... ok, jeg ser problemet. Hvis man velger å legge inn prisene ex.mva, så skjuler WC feltet der man kan velge om man vil vise prisene, og hopper da også over disse valgene helt, selv om man har gjort endringer der mens man hadde de framme. Det er jo litt tåpelig. Det bør jo være ganske enkelt å endre sånt i themet, men skulle jo egentlig være unødvendig. Kan spørre utviklerne om det.

dibs-pluginen har jeg ikke testet, men har fått høre at den skal funke bra, paypal har jeg brukt og den funker bra - bare husk på å velge bort "sandbox" igjen når du er ferdig med testingen... ;) (neida, hvorfor tror du at jeg har dumma meg ut på det...?)
 

Beergear.no

Medlem
Skulle gjerne ha forandret teksten "Legg i handlekurv" til en annen tekst. F. eks "Kjøp", eller helst av alt til en knapp, med bilde av en handlekurv om det lar seg gjøre....

Er ikke så veldig dreven på dette, så lurte på om noen kunne vært greie å kommet med noen tips til hvordan dette gjøres, og eventuelt i hvilken fil.
Har lagt inn woocommers, og det gjelder knappen i oversiktsbildet der man ser flere varer.
Inne på selve varen er det greit som det er.
 
Topp