Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Prisvurdering av domenenavn

Jeg vurderer å ta kontakt med eieren av et domenenavn og spørre om det er mulig å få kjøpt det aktuelle domenenavnet. Ettersom jeg aldri har gjort noe slikt før, vil jeg veldig gjerne ha noen tips fra dere om hva slags startbud jeg bør komme med slik at jeg slipper å betale titusener over reell verdi samtidig som jeg slipper å bli kastet ut og ikke bli tatt på alvor for å komme med latterlig lave bud.

Av Google-hensyn ønsker jeg ikke å legge ut det aktuelle domenenavnet her -- jeg opplyser gjerne om det på PM dersom noen er interesserte -- men her er litt informasjon om domenet:

  • Det er snakk om et .no-domene på elleve bokstaver. Etter min mening er det snakk om det klart beste og best deskriptive domenenavnet i sin kategori.
  • Domeneeier eier også to andre domener som en gang førte til alternative utgaver av samme nettsted, og jeg er i utgangspunktet interessert i å kjøpe alle tre domenenavnene. De to andre har henholdsvis tolv og seks bokstaver, begge er .no-domener. Jeg regner begge disse som svært interessante, men de har aldri vært promotert i stor grad og er derfor ikke særlig kjente, selv i det aktuelle miljøet.
  • Sidene ble opprinnelig startet i 2003, og ble et jevnlig oppdatert tilbud alle i det aktuelle miljøet kjente til og brukte flittig. Etter noen år sank oppdateringsfrekvensen kraftig, men en rapport fra 2008 skriver likevel at nettstedet da hadde 10-15 000 besøkende i måneden.
  • I 2007 byttet nettstedet eier, da stifteren av nettstedet solgte det til nåværende eier (dog uten at han selv forlot driften av nettstedet helt -- det var altså fortsatt samme person som oppdaterte nettstedet),
  • Jeg har fått vite av en representant for nåværende eier at salgssummen for nettstedet var kr 100 000.
  • Jeg har forstått det slik at nettstedet normalt hadde 3-5000 kroner i måneden i annonseinntekter da det var aktivt.
  • I 2007 eller 2008 begynte nettstedet å få store problemer: Alle Google-søk som førte inn til nettstedet var merket med en advarsel om at nettstedet kunne inneholde filer som kunne skade datamaskinen din.
  • I 2008 ble nettstedet lagt ned. Domenenavnet er nå en 301-videresending til eiers hjemmesider, som ligger på et annet domene. Domenenavnene jeg er interessert i, er ikke i bruk i markedsføring i dag.
  • Jeg er ikke interessert i selve nettstedet. Dersom det fortsatt eksisterer går jeg ut fra at det fortsatt har store problemer med virus o.l., samtidig som det er skrevet i et scriptspråk jeg ikke mestrer. Jeg ønsker kun å bygge opp et nytt nettsted på samme domenenavn.
  • Eier av nettstedet jobber ikke med web og har svært lite kunnskap om feltet. Jeg er derfor forberedt på at det sannsynligvis er et gap mellom hva domenenavnene faktisk er verdt og hva han forventer at de er verdt.

Noen forslag til hva jeg burde by? Som sagt svarer jeg på spørsmål om hvilket domenenavn det er snakk om på PM. Andre spørsmål svarer jeg gjerne på i denne tråden.

På forhånd takk.
 

Gaasehud

Medlem
Du kan jo først høre hva budet ligger på? Det pleier jeg å gjøre, så jeg ikke byr laaangt over budet (men som regel må jeg bare gå å legge meg når jeg hører hva budet er på). ;)

Send meg gjerne PM om det aktuelle domenet. :)
 
Hei,

beklager at jeg var uklar: Dette er ikke et domene som er lagt ut for salg, så det eksisterer ikke et bud på domenenavnet i dag. Den siste verdivurderingen jeg kjenner til er som sagt forrige salgssum, som var 100 000 kroner i 2007, men da inkluderte det et stort nettsted som senere har først forfalt til virus og deretter forsvunnet helt.
 

Santo

Active Member
Jeg ville sendt en hyggelig epost til vedkommende som eier domenet og sagt at du har sett at domenet ikke er i aktiv bruk og om det kan være aktuelt å selge det.

Dersom det viser seg at det er aktuelt å selge det ville jeg deretter spurt om vedkommende har sett for seg en pris for domenet. Om vedkommende har sett for seg en pris og denne er ok for deg så er det bare å handle og om prisen er for høy ville jeg forsøkt meg med et motbud.

Jeg ville ikke fremlagt et eksakt bud i første kontakt med domeneeier.
 

Bjørnar

Gründer
normalt, dersom "selger" ikke har tenkt i de baner å selge domenet i utgangspunktet, får man ofte kastet "kom med bud" tilbake. da kan det være greit å ha tenkt på ting på forhånd. eller komme med et skambud i starten, for å få igang en dialog.

i tillegg kan det kanskje være et triks å gjøre seg teitere enn man er, dersom selger får inntrykk av at dette er et domene du virkelig trenger, eller har over gjennomsmittet peil, så vil selger prøve å få urealistiske priser. og det vil man som kjøper ikke ;)
 
Topp