Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Privat uttak

annpia

New Member
Hei
Driver ENK og hører at man kan ta ut privat uttak uten å betale skatt av dette, stemmer det?
Jeg vet man skal betale skatt av overskudd (inntekter - utgifter), men er da privat uttak en del av dette? :confused:

Håper på svar :)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Hei!

Det er ikke noe som heter privat uttak i ENK. Du må skatte av overskuddet ja, men siden du og firmaet blir regnet under ett, er det ikke noe som heter uttak på den måten.

Om du f.eks har 100.000,- i overskudd ett år og betaler 36% skatt så skylder du 36.000,-i skatt. Om du lar pengene vokse på kontoen eller "tar ut" til eget bruk spiller ingen rolle så lenge du har de 36.000,- å betale tilbake når den tid kommer.
 

Raidon

New Member
Det letteste er vell å ta en telefon til ditt regnskapsfirma.
 
Sist redigert av en moderator:

annpia

New Member
Har et regnskapsfirma som tar årsoppgjør men resten tar jeg selv... Legger av så så mye i skatt så det går fint. MEN jeg har hørt av noen som driver eget firma at de tar ut "privat uttak" og de kan ta ut litt uten å betale skatt av det... Han i det firmaet sier han har snakket med sin regnskapsfører, men min sier det vet hun ikke noe ting om... Derfor jeg ER i tvil. Jeg vet at jeg og mitt firma er ett økonomisk...
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Høres misforstått ut. Kan være vedkommende har en slags/form av bedriftskonto slik at det føles som privatuttak. Kan også være at vedkommende har AS og ikke ENK, stor forskjell.
Det som King-Nothing skriver er ihvertfall slik jeg gjør det og har forstått det. ENK'er jobber for egen regning, og den som driver enk den ER enk'en...
 

annpia

New Member
Da har jeg snakket med vedkommende som har fortalt meg dette og det vedkommende gjør er å sette det slik:

Fører over penger fra driftskonto til privatkonto i nettbank. Bilag føres Debet 2060-privatuttak/ kredit 1920 bank.


***
Slik har jeg da også gjort det og ser ut som det da ikke blir en del av overskudd for jeg har satt av "alt for mye" til skatt ihvertfall, og jeg lurer på om det kommer for at jeg da har gjort som vedkommende over her...
Jeg fikk beskjed av min regnskapsfører at når jeg overførte til min private konto/privat uttak/"lønnen min" så skulle jeg føre det som over her..
 

Dag Frogner

Supermedlem
Myndighetene bryr seg lite om hvordan du gjør dette. Man MÅ jo ikke ha egen konto til firmaet engang. Mange har jobb ved siden av ENK og bruker kun én bankkonto.

Så om du gjør som du beskriver eller bare tar ut pengene i minibanken spiller til syvende og sist ingen rolle så lenge du selv holder oversikt over inntekter/utgifter. :)

Det er ihvertfall slik jeg har forstått det etter å ha lest en del om dette.
 

quicktech

Medlem
Hei,

Følgende er jeg helt sikker på : Har du ENK som selskapsform er det ingenting som heter lønn og ingenting som heter utbytte. Foretaket og personen som eier det har felles økonomi og alt som blir overskudd i denne "samlede økonomien" skattelegges.

Følgende er jeg nesten sikker på: Kontonr 2060-privatuttak skal legges til grunn ved likning av skatt. Korriger meg hvis jeg tar feil.
 
Topp