Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Produktfoto

Msites Ltd

Livsnyter
Dere som kan foto og har utstyr, hvor mye tar dere for 1 time med fotografering?
En time med fotografering er en grei sak. Men, en time med fotografering kan gi alt fra 1-5 timer med redigering, og den skal også betales!

Produktfoto er jo også veldig forskjellig. Hvis det er kun produktet på en hvit bakgrunn uten for mye oppstilling kan det gå ganske effektivt. Er det produkter som ikke er rett opp og ned å sette til fotografering, eller produkter av en viss størrelse, krever det jo litt mer tid igjen.
Det er vanskelig å gi et A4 svar på dette med produktfotografering. Det er mange variabler som skal inn i regnearket før den spytter ut en pris som er fornuftig for begge parter.
 

DHealy

New Member
Jeg er gift med en fotograf og har nettbutikk, vi lager til fotostudio i stua. MEN må bare si at med tiden det tar å sette opp lys, bakgrunn etc, faktisk ta bildene, og redigere de- så er det en del jobb. Jeg ville gitt denne jobben til en fotograf dersom det er produkter du har mye av og skal selge i lang tid fremover. Får du rullerende og kontinuerlig inn nye produkter vil det bli dyrt å leie fotograf til dette hver gang du får nye produkter. Dette har vært den største utfordring med vår nettbutikk, vi har ikke tid til å gjøre denne fotojobben, og med tanke på at vi selger produktene også i butikk forsvinner gjerne mesteparten av produktene før jeg i det hele tatt får lagt de i nettbutikken.
Jeg ville ikke satset på å ta bilder selv uten godt utstyr og foto erfaring. Det er bildene som selger, og du vil sitte med et varelager og utgifter til nettbutikk uten å selge så mye. Har du mulighet til det er det enkleste absolutt hvis du kan få tak i gode bilder direkte fra leverandør. Er du opptatt av lik bakgrunn etc. på bildene, ville jeg ha fått meg Photoshop (som du nå kan betale månedlig i stedet for å kjøpe hele programmet slik at det ikke blir en stor utgift). Betal heller noen for å lære deg opp i å redigere bilder slik du har bruk fro at de skal være. Å f.eks endre bakgrunn etc. er ikke så vanskelig. Mannen min har lært meg dette og laget en mal som jeg bruker hver gang, da blir alle bildene likt format, bakgrunn etc. Ganske enkelt og rett frem. Å bare ta bilder uten å redigere før man legger dem ut kan jeg aldri se for meg at vil bli bra nok hvis man skal ha en netbutikk som ser bra og profesjonell ut. Men kommer selvsagt litt an på hva man selger..
Lykke til videre
 
Topp