Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Prototyping/wireframing

A

aabbcc

Guest
Er det noen som vet om noen gode prototyping-verktøy? Jeg tenker wireframe el. for softwareutvikiling.. I dag bruker jeg flash, men det er kanskje unødvendig klønete å bruke til slikt?

aabbcc - som er på jobb når det virker som alle har tatt ferie...
 

adeneo

Medlem
Du må nok spesifisere det litt, utvikling av hva?

Flash er liksom det første man tenker på når det er snakk om utvikling utover grafiske ting og litt actionscript!
 
A

aabbcc

Guest
Ja jeg var kanskje litt kort i beskrivelsen av hva jeg mente, beklager det.

Det er snakk om konsept og brukergrensesnitt til softwareløsninger generelt, det være seg webløsninger, mobilapplikasjoner eller desktopapps. Jeg pleier å lage mockups for å vise konsept og forenklet brukergrensesnitt. Jeg er ikke noen ekspert på fagtermer her, men jeg tror folk kaller det prototyping, wireframe eller mockups. Jeg bruker som regel blyant og papir og tegner opp skisser for forskjellige scenarioer. Deretter slenger jeg sammen noe enkelt i flash slik at man kan trykke på knapper og få en følelse av hvordan løsningen vil fungere.

Jeg ser for meg at det kanskje finnes programmer/webløsninger som er mer egnet enn flash til dette.
 

adeneo

Medlem
Tar det som regel i hodet jeg, men nå er ikke jeg designer heller.

post-18529-Yes-mlkshk-1nAi.gif
 
A

aabbcc

Guest
Dr. Linux: Jo jeg har sett en del lignende bloggposter, men det hadde vært interessant å høre om noen her inne har konkret erfaring. Har du brukt noen av de som nevnes der?

Adeneo: Det er egentlig ikke så mye design (som i farger og fonter), men mer konsept, brukeropplevelsen, flyten av applikasjonen man jobber med. (Ikke så ulikt diagrammer man lager for systemarkitektur egentlig.) En god runde på dette i forkant kan spare mange mange timer med utvikling i etterkant. Det åpner for enkel brukertesting før man starter utviklingen og det er en effektiv måte å luke ut missforståelser mellom kunder, leverandører og samarbeidspartnere. Men det er jo mest for litt større prosjekter man gjør slikt.

aabbcc
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Dr. Linux: Jo jeg har sett en del lignende bloggposter, men det hadde vært interessant å høre om noen her inne har konkret erfaring. Har du brukt noen av de som nevnes der?
aabbcc

Jeg har bare lekt litt med moqups.com, og kommer kanskje til teste det ut på et prosjekt.

En kunde av meg bruker Balsamiq Mockups , og det har fungert fint.
 
A

aabbcc

Guest
Interessant å høre Dr Linux. Jeg har fått tilsendt en mockup fra moqups.com en gang, og det synes jeg virket veldig greit. Så de ligger i tet for øyeblikket... Men Balsamiq så jo også bra ut. Om det ikke kommer noen andre råd i en annen retning tror jeg at jeg starter med moqups.com i morgen, så får vi se.

abc
 
Topp