Kjapp og trygg hosting for Wordpress

rød eller gul - hva syns best?

Ole

Medlem
Hvor mye veier en stein?

Svaret avhenger av fargevalg i designet forøvrig. Det må også skilles mellom "hva synes best" og "hva trekkes folk best mot". Det er skjelden eller aldri det samme.
Det er også greit å tenke på at all åpenlys bruk av "SE HER"-farger som regel har motsatt effekt (- det blir oversett på samme måte som bannerannonser.)
 

Tonny Kluften

Administrator
"Se her" farger har ikke motsatt effekt, det er derfor det heter "se her" farger. Fordi folk ser der. Og folk trekkes best mot det som synes best. (Ikke dermed sagt at de klikker der.)



Klikk her for gratis mat eller Klikk her for gratis mat eller Klikk her for gratis mat eller Klikk her for gratis mat, hvilken link er mest fristende?
 
Sist redigert:

Stormen

Medlem
Hehe... Denne tråden er allerede avsporet etter 2 poster.

brukernavn, det Ole mener, er følgende: Selv om noe er SUPERKULT OG SUPERSTORT, så betyr det ikke at klikkprosenten på det øker.

Syntes du det at jeg skrev teksten står ovenfor, gjorde at din tillitt til meg økte? Klikkprosent har med mer enn bare synlighet å gjøre; folk bedømmer synlighet, kredibiltiet, budskap og tilbud, avsender, eksponeringstid, etc.

Dersom du bare spørr helt isolert sett: Hva gir best synlighet, så kan det være en av to ting:
- Enten farger som harmonerer med ditt øvrige design, slik at folk tror at linkene er en del av budskapet fra deg (de oppfatter det ikke som reklame)... Dette gir nok høyest klikkrprosent, i hvert fall erfaringsmessig for min egen del.
- Eller du kan velge farger som konflikterer med ditt øvrige design, for å vekke oppmerksomhet. Problemet med å vekke oppmerksomhet med "Se her"-farger, er at det ofte har motsatt virkning.

For å ta et enkelt eksempel: Jeg lytter mer til Facebook, når Facebook forsøker å fortelle meg noe viktig - enn når Myspace gjør det samme. Dette skyldes at Facebook toner ned alt - så hvis de først f.eks har gul bakgrunnsfarge på en informasjonsboks, så følger jeg SINNSYKT godt med - i tilfelle det er noe viktig. Om Myspace lager den nøyaktig samme boksen, så overser jeg den - fordi jeg forventer at det bare er tull uansett.

Så alt handler om kontekst; det finnes ikke noe konkret svar på det du sier.

Men, for å allikevel gi deg en gulerot: Jeg hørte av en ekspert på brukerinteraksjon på webben, at blå linker (mot hvit bakgrunn) ga høyere klikkprosent enn noen annen farge (mot hvit bakgrunn). Dette fordi folk er "vant" til at blå linker skal klikkes på; de kjenner det igjen.
 

Tonny Kluften

Administrator
Jepp, blå linker er best, absolutt, også mot flere typer bakgrunner.

"Selv om noe er SUPERKULT OG SUPERSTORT, så betyr det ikke at klikkprosenten på det øker." Jepp, helt enig, men det var ikke det jeg spurte om da:D Uansett, takk til alle som svarer :) Og Facebookeksempelet var godt. Facebook er forresten også et godt eksempel på dårlig ctr på reklamen sin.

Men det jeg mener er at rød og gul er de to fargene som lokker folk mest, altså helt generelt i forhold til andre farger, det er det ingen tvil om, snakker om i naturen, i matbutikken osv osv. Mennesker ser disse fargene lettest. Så er spørsmålet, i konkurransen mellom rød og gul, hvem vinner? Når du går i matbutikken, hvilke fargeinntrykk sitter du igjen med f.eks.
 
Sist redigert:

Keanu

Geek
Jeg så også på den røde først.
Når det gjelder om jeg ville trykket eller ikke, så blir det noe annet. Det er viktigere å ha en god tekst enn hva for farge teksten har. (Selv om dette kanskje ikke er problemstillingen til TS :) )
 
Topp