Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Rankere på kart-treff

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Ta en titt på f.eks dette søket: frisør oslo - Google-søk

En rekke frisører kommer opp ved siden av kartet. Har denne plasseringen fått noe navn enda? Jeg kaller den bare kart-treff i mangel på noe bedre. Noen bedre navn (gjerne på engelsk også)?

Uansett, jeg har funnet lite om hvordan man rankerer i dette treffet. Mine teorier går ut på at man må ha:
  • En ordentlig utfylt profil
  • Sentral plassering
  • Kommentarer - jo flere, jo bedre (sett at de er overall positive, så klart)

Jeg tror ikke SEO for det organiske søket har så mye å si her. Jeg har sett søkeord hvor jeg vet at siden som ligger på topp i det organiske har gjort en BRA jobb med SEO onsite og har over 5x mer inngående (relevante) lenker en plasseringen under seg. Allikevel vises de ikke engang på kart-treffet. De hadde registert seg husker jeg også, men hadde ingen kommentarer å de så ut til å ha vært raske med å fylle ut innholdet. Husker ikke hvilket søkeord det var, men det var noe australske greier.

Er det noen som har gjort seg noen erfaringer med dette?
 

tulling99

Medlem
På "Advokat oslo" er det heller ikke de som er på topp i det organiske søket som rangerer best, men det slår meg at 9 av 10 av kontorene ligger innenfor en radius av et noen få hundre meter (og seff, i sentrum).
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Kan det være et salgsargument for eiendomsmeglere i fremtiden? :)

Har forsket endel på dette og prøvd en rekke søk i dag for å se hva som henger sammen. Kommer også til å kjøre en test i løpet av nærmeste fremtid for å se om det jeg har kommet fram til stemmer.

Ting som ser ut til å rankere på kart treff:

- Sentral plassering
- Ordentlig utfylt profil
- Positive omtaler (jo flere jo bedre så klart)
- Omtaler på andre nettsteder (Google ser ut til å skanne både kataloger og andre type nettsteder).
 

basicus

SEO Eggspert
Ting som ser ut til å rankere på kart treff:

- Sentral plassering
- Ordentlig utfylt profil
- Positive omtaler (jo flere jo bedre så klart)
- Omtaler på andre nettsteder (Google ser ut til å skanne både kataloger og andre type nettsteder).
Hva mener du egentlig med omtaler på andre nettsteder? Mener du steder som linker til firmaets egen url her, eller mener du bare at de er nevnt uten noen link?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har lagt merke til at (spesielt resturant omtalesider) blir inkludert i kart-treffet. Har ikke gjort noe som helst salgs research på det norske enda.

Lenker som inneholder nok informasjon til at det ikke er noe tvil hvilket firma det er snakk blir ofte inkludert av Google. Det vil si at om noen snakker om "Dreyer Media" vil ikke google plukke det opp, men om de snakker om både navnet og adressen til firmaet mitt vil de kanskje plukke den opp.
 
Men hva når det står:

Flagged
Waiting for content check.


Noen som vet hvor lenge man må man vente da?

Ellers, on-topic. Har kikket litt på dette, uten å bli klokere vel å merke... Er jo ikke alltid firmaet som ligger nærmest bysentrum kommer øverst, virker nesten litt random det der, selv om det likevel virker som en fordel, men da med enkelte unntak. Men de som har kommentarer ser i alle fall ut til å komme høyere enn de uten.
 
Topp