Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ranking og domene

Fredrik

Medlem
La oss si at jeg har domenet bil.no. Så ranker jeg bra på ordet bil. Hvor lett vil det da være å ranke på ordet bilen? Det jeg altså mener er: domenet er jo relevant i forhold til ranking på ordet bil, men vil domenet i dette tilfelle hjelpe meg på ordet bilen i tillegg?

Alternativt: Jeg har domenet overvåkningsvideo.no, vil det hjelpe på ordet overvåkningsfilm?
 

zapotek

Medlem
ja. Deler av ordet er jo med, så det vil hjelpe. Ikke så mye som om søkefrasen var eksakt lik domenenavnet, men det vil definitivt hjelpe.
 

basicus

SEO Eggspert
Jeg vil vel si at det vet jeg definitivt ikke noe om inntil jeg ser noe form for dukumentering som klart og tydelig sier at det er sånn.

Personlig så tviler jeg sterkt på at det hjelper på noe vis. Jeg jobber med mange domener og søkefraser, og har i grunn ikke sett at det er slik i form av mønstre som går igjen.

Det eneste jeg vet sikkert er at det eksakte ordet som domenenavn hjelper VELDIG. Dette er uavhengig om det er et ord med norske tegn som det er brukt a i stedet for å for eksempel.

Jeg har også sett at et domenenavn med det eksakte søkeordet med andre domenebetegnelser enn .no oppnår nøyaktig samme effekt som om det var .no
 

zapotek

Medlem
Hele greia går på relevans hos Google. Eksempel:

Har du et firma så går oppføringen din igjen i et titalls kataloger. Om din hjemmeside er nystarta har disse katalogene massive fordeler med tanke på SEO og vil da rangere høyere enn deg på firmanavnet ditt. Dette er jo ikke akkurat god relevans for brukeren. Heter domenet ditt derimot det samme som firmaet, så rangerer du mye høyere selv om domenet er helt nytt.

Litt rotete skrevet men du skjønner tegninga.
 

Altberger

Medlem
Er det ikke også en fordel å ha flere domener som peker til samme forside?

Eks;

sydenreiser.no
reise-til-syden.no
spaniareiser.no
fly-til-spania.no
osv...

Med litt kreativitet her bør man vel fange opp en del potensielle søkefraser?
 
Sist redigert av en moderator:

picxx

Well-Known Member
Er det ikke også en fordel å ha flere domener som peker til samme forside?

SEO messig, nei.
Greit for å fange opp type-in, som brukernavn sier.

p.s. Ikke legg til manuell 'signatur'..skriv heller nok innlegg (tror det er ti) til at du får en normal signatur.
 
Topp