Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Reg. nettbutikk i Sverige?

em8568

Medlem
Hei - noen som vet hvordan det fungerer? Har norsk nettside med nettbutikk - skulle gjerne hatt tilsvarende i Sverige og Danmark, men finner fint lite om dette på nett....

Regner med at det er mange kloke hoder her - på en søndags kveld...
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du kom med litt lite info for min del - har du nettbutikk og lagerfører varene selv?
Danmark og Sverige er begge innenfor EU's indre markedet, og Norge er det ikke. Dermed blir det en del import og eksport når du skal gjøre business i EU.

Selve registrering er en enkel sak - bare å registrere domenene på domeneshop.
 

em8568

Medlem
Litt mer info fra ts

Hei igjen, takk for svar:).

Litt mer info;
har webside med nettbutikk (Velkommen - KLENZ Norge) - ønsker å gjøre tilsvarende for det svenske publikum og det danske... side som har .se og .dk.

Siden det gjelder salg av varer - som du riktig skriver her oppe blir det import og eksport blablabla... dette må jeg sevfølgelig finne ut av - MEN mange firmaer har jo sider hvor det er flagg man kan trykke på for å kunne velge et annet lands side etc...

Har prøvd å leite rundt på nett etter "oppskrift" på dette, men ikke blitt særlig klokere. Ikke sikkert noen andre ble klokere av det jeg skriver heller... men altså, ønsker en side på f.eks svensk (vet at jeg handler domener etc.) hvor de kan bestille og vi sende til Sverige... f.eks... anyone?

Takk for at du tar deg tid:)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Da må du høre med posten eller de som foretar transport av dine varer angående hvor dyrt det er å sende til Sverige. Du må høre med toll om det er ok og hva du må gjøre for å sende noe som bedrift til en kunde i Sverige (det er eksport så du skal ikke beregne mva lenger). Du må høre med svenske toll angående hva som er lov og ikke lov å sende og hvordan en kunde i Sverige skal forholde seg til det da de pløtselig holder på å importere noe fra utenfor EU. Du må sjekke hvordan det er med retur-rett.

Når du vet alt dette er det en liten sak å registrere klenz.se og .dk (ser det har blitt gjort allerede, activeisp og 123hotel.dk) slik at du kan videresende traffik til din nettside. Du kan høre med din leverandør om de klarer å lage en versjon som takler flere språk. Jeg hadde vurdert å fornye hele siden da teknologien begynner bli noe utdatert (tables?) samt du sikkert kan få driftet dette billigere - hør med din leverandør. Hvis de mener det ikke lar seg gjøre kan du starte en ny tråd her for å høre om noen er enig ;)

Jeg har lagt noen sider med flere språk før, men pleier nå å kopiere og tilpasse for hvert språk da det oftest også betyr en del for bestillingsprosessen (f.eks. tilbyr vi ikke oppkrav til bestillinger fra utlandet).
 

em8568

Medlem
Hmmm...

Hei - du er jammen grei som har skrevet ned masse nyttig for meg...

Er det min side du tenker på når du nevner tabs etc.? Jeg synes personlig at hjemmesiden ikke er spess stilig... skulle gjerne gjort noe med den...

Er helfersk i dette forumet, men jeg har en følelse av at det kan være mye hjelp/tips her, samt folk som kan jobbe for noen kroner... Er andre deler av forumet jeg bør henvende meg i da, ville bare dbl.sjekke at du mener sida mi er litt "utdater"... ?

Takk igjen - strålende med innspill :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Ja det er en fordel å holde diskusjonene bittelitt strukturert her på forumet - i tilfelle noen senere finner tråden og er på jakt etter spesifikt informasjon.

Men du kan f.eks. legge ut et spørsmål om hva folk synes om nettsiden, eller du kan spørre om noen ønsker lage et tilbud på å gjøre om nettsiden: en redesign av eksisterende, utvidelse med nye ting (vet ikke om du har), og drift. Kan være at en standard løsning er godt nok for deg nå - er utrolig mye som er konfigurerbart nå for tiden.

Det jeg prøvde for å komme meg inn i Sveriges marked med hagebelysning (festivo.no) var å ta kontakt med en eks-kollega for å høre om han var interessert, slik at slutkundene kunne forholde seg til en svensk bedrift. Har ikke blitt noe av dessverre, men jeg er da ikke pensjonert enda. I Nederland jobber vi også sammen med noen for vanndispensere og kaffemaskinen.

Er du en gang innenfor EU's grenser er det fritt fram - etter hva jeg har forstått ihvertfall.
 

ellaro

Medlem
Tilbake til topic.

Jeg lurer også på dette med å registrere nettbutikk i Sverige/Danmark.

Har kjøpt opp 3 like domener med endelsene .no/.se/.dk

Er det noe spesielle krav til å drive nettbutikk i Sverige/Danmark? Ut ifra at du ikke må ha organisasjonsnr for å registrere .se eller .dk så er det kanskje ikke det?
Utgjør det noen forskjell av noen art hvis mine Svenske/Danske kunder blir videresendt til mitt .no domene?

Jeg har ikke noe varelager selv og alle våre varer blir dropshippet fra Asia. Blir det da eksport eller import til Sverige/Danmark?

Så var det dette med moms/toll, kan jeg i den Svenske og Danske nettbutikken selge mine varer eksl moms og informere om at moms vil bli belastet ved ankomst av speditør?

I Norge er det ikke toll på mine varer (Elektronikk) hvordan er det i Sverige/Danmark?
 

Bransje

DaddyO
EM:

Du kan som sagt enten ha knapper på siden for bytte av språk. Eller du har individuelle nettbutikker. Min erfaring fra og ha jobbet med -dk selskap (utsending av pakker fra DK) til å åpne norsk avdeling her med individuel .no (og utsending fra Norge), så økte salget drastisk. Folk stoler mer på et firma fra ens eget land og slik er det gjerne andre veien og.

Etter en periode så startet vii og sende alle varer fra Estland til hele skandinavia. Dette fungerte fint og fungerer den dag i dag. Så min konklusjon er at du kan starte med en webbutikk med forskjellige språk og se hvordan det vil fungere. Fungerer det ikke så setter du opp en butikk i hvert land.

Ellero: Noe av det overnevnte vil og gjelde deg. I alle tilfelle så selger du varen uten moms siden den passerer grensene, men oppgi gjerne moms% som kan tilkomme kunden. Kan være greit og knytte til seg en svensk og dansk avdeling som evt kan ta seg av returer og noe kundebehandling evt.
 
Topp