Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regnes virkelig nettsalg som kontantsalg?

AndreasBr

Member
Jeg drev å leste litt i diverse lover, og kom over dette:
Kontantsalg er definert som salg der kjøpers betalingsforpliktelse overfor selger gjøres opp ved levering, for eksempel ved bruk av kontanter, bankkort eller kredittkort. Salg via internett, som betales med kredittkort, og postordresalg som gjøres opp ved avhenting på postkontoret, er eksempler på salg som omfattes av kontantsalgdefinisjonen. Bokføringsloven stiller strenge krav til dokumentasjon av kontantomsetning.

Her står det jo faktisk at "salg via internett som betales med kredittkort" er kontantomsetning.
Om man da kjøper en tjeneste via nettet fra en norsk tilbyder, så skal dette salges slås inn på kasseapparat eller tilsvarende system..

Det er også krav til at dette systemet skal generere daglige nummererte summeringstrimler (Z-rapporter).

Da kan vel f.eks WHMCS ikke være innenfor?
 

Johan

Medlem
Bruker du et fakturasystem er det greit. Fins vel i de fleste nettbutikker.
Utbetalingsrapport fra f.eks Klarna duger også om jeg ikke tar feil
 

Steve Cash

Medlem
Ja, alt salg der kunden gjør opp med en gang regnes som kontantsalg, og salg med på nettet der en betaler med kort. Det er ingen egne regler i hverken bokføringsloven eller -forskriften om nettsalg, derfor gjelder de samme reglene som ved kontantsalg i butikk, bortsett fra at du selvfølgelig ikke står ved et kassaapparat og taster inn hvert salg når du selger på nettet. Derimot har du (sannsynligvis) et automatisk system som genererer kvittering til kunden, ordner med betaling osv.

Men alle de andre kravene ved kontantsalg, dvs. dagsoppgjør, z-rapporter eller tilsvarende, kvittering til kunde, motpartsføringsregler osv. gjelder faktisk. Kanskje det også er unntak fra kassaplikt ved sporadisk kontantsalg, dvs. hvis en selger mest på kredit, men litt kontant så er det enklere regler. I prinsippet bør de holde, men de er neppe særlige praktiske ved nettsalg. Dessuten er maksgrensen 3 ganger grunnbeløpet pr år.

Jeg har aldri hørt om WHMCS, men et søk i Google gir meg websiden deres. Jeg har ikke satt meg inn i hva det inneholder, så om systemet oppfyller de norske kravene vet jeg ikke.
 

Steve Cash

Medlem
En skulle tro det, f.eks. så er ikke z-rapporter noe spesielt norsk fenomen, men en må sjekke dette systemet punkt for punkt mot norske regler for å være sikker, hvis en ikke kan spørre en konsulent eller noen som bruker det. Å sjekke selv er litt jobb.
 

AndreasBr

Member
Det er flere hosting selskaper i Norge som Bruker WHMCS. Så regner med denne er innenfor.
Kan jo være at det er flere hostingselskaper i Norge som er utenfor. Vet om minst 1 som fakturerer moms uten å ha lov til dette. (Ikke er mva-registrert)
 
Topp