Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regnskap og ENK

stocks

Medlem
Hei,

Jeg startet et ENK for en tid tilbake ettersom jeg driver et par nettsider hvor jeg tjener penger på div affiliate programmer. Affiliate inntektene kommer utelukkende fra utenlandske affiliate nettverk som f.eks. clickbank. Nå er tiden kommet for å begynne å tenke på å føre regnskapet for 2010, men det dukker naturligvis opp et par spørsmål:

1) Hvordan håndterer dere affiliate inntekter? Dette er vel strengt tatt ikke salg, men heller en provisjon eller kommisjon. Bare lurer på om dere fører dette som salgsinntekt eller på en annen måte i regnskapet?

2) Mine affiliate inntekter har i løpet av 2010 oversteget Kr. 50.000,-. Jeg har lest at man er pliktig til å registrere bedriften i mva-mantallet så snart man overstiger Kr. 50.000,- i omsetning. Spørsmålet blir igjen om affiliate inntekter blir å regne som "omsetning"?

3) Jeg har sett litt på div. rengskapsprogram og ettersom jeg bruker Mac er ikke alternativene like mange. Her er de jeg har kikket på foreløpig:

QuickBooks for Mac $229.75

Books NOK 3.195,-

Visma Avendo (Online) NOK 99,-/mnd.

Noen som har erfaring med noen av disse? Det jeg er ute etter er noe helt enkelt, men det hadde vært en fordel dersom det finnes integrasjon til bank, paypal etc.

4) Nå som jeg har startet enkeltmannsforetak må jeg benytte selvangivelse for næringsdrivende. Ettersom jeg har en jobb ved siden av nettvirksomheten min er jeg litt usikker på hvordan dette vil slå ut skattemessig? Vil jeg risikere å måtte betale mer skatt på arbeidsinntekten min ved å bruke selvangivelse for næringsdrivende i forhold til den vanlige selvangivelsen?


Takker for alle tilbakemeldinger :)
 

metallian

Medlem
4/
Ja- du bør kontakte ligningskontoret ditt, oig sende de et skjema hvor du estimerer inntekt 2011, da forhåndsbetaler du skatten(for ENK) i 4 terminer, som du varsles om. Enkelt og ryddig.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Vil jeg risikere å måtte betale mer skatt på arbeidsinntekten min ved å bruke selvangivelse for næringsdrivende i forhold til den vanlige selvangivelsen?

Vi har progressiv beskatning i Norge som betyr at skattesatsen stiger i takt med inntekten, noe som naturligvis vil gå ut over den totale skattebelastningen din når man legger sammen arbeids- og næringsinntekt.

Forøvrig bør du snarest få registrert deg i MVA-registeret dersom du har omsatt for over 50k i løpet av en 12 mnds periode. Det er ikke et frivillig register.
 
K

Kontoristen

Guest
1) Hvordan håndterer dere affiliate inntekter? Dette er vel strengt tatt ikke salg, men heller en provisjon eller kommisjon. Bare lurer på om dere fører dette som salgsinntekt eller på en annen måte i regnskapet?
Provisjon bør bokføres på konto 37
 

stocks

Medlem
Takk for gode svar alle sammen! :)

Vi har progressiv beskatning i Norge som betyr at skattesatsen stiger i takt med inntekten, noe som naturligvis vil gå ut over den totale skattebelastningen din når man legger sammen arbeids- og næringsinntekt.

Mulig dette er et dumt spørsmål, men jeg forsøker likevel. La oss si at jeg tjener 300.000,- fra min vanlige 9-4 jobb. I tillegg har jeg 50.000,- i affiliate inntekter, men også 50.000,- i kostnader (adwords) slik at min næringsinntekt blir kr. 0,-. Forhåpentligvis har ikke dette noen effekt på hvor mye skatt jeg skal betale av de 300.000,- jeg tjener på den vanlige jobben min bare fordi jeg nå fyller ut selvangivelse for næringsdrivende?

Slik jeg forstår det vil en positiv næringsinntekt kunne føre til høyre skatt dersom det betyr at du når et nytt "skattetrinn".


Forøvrig bør du snarest få registrert deg i MVA-registeret dersom du har omsatt for over 50k i løpet av en 12 mnds periode. Det er ikke et frivillig register.

Det skal jeg gjøre så fort som mulig. Var bare litt i tvil om affiliate kommisjoner var å regne som omsetning, men når jeg tenker meg om er det ikke så mye annet det kan være :)

Når det gjelder inntektene mine får jeg som regel inget annet bilag på dette enn en sjekk, pay pal innbetaling etc. Hvordan håndterer dere dette i regnskapet? Jeg leste at noen bruker proforma faktura. Er dette nødvendig?


Et spørsmål til om moms:

Hva skal til for at jeg skal kunne få fradrag for moms på inngående fakturaer? Alle mine inntekter kommer fra utlandet, og jeg ser ikke helt for meg at jeg noen gang vil kommet til å sende ut en faktura med moms selv. Har jeg rett på fradrag av moms selv om jeg ikke selger noe selv inkl. mva.?


Igjen, takker for alle svar :)
 

stocks

Medlem
Av 0 kroner inntekt betaler du 0 kroner skatt

Godt å høre :) Brukte det bare som et eksempel for å finne ut om det å bruke selvangivelse for næringsdrivende kontra den vanlige selvangivelsen ville ha noen innvirkning på jobb inntekten min.
 
Topp