Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regnskapsføre reiser for et internettselskap

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Hvis et nettfirma, som f.eks mitt firma er (drifter nettsider) driver reisenettsteder, er det da forsvarlig å føre opp en reise til det stedet på firma? Jeg skal ikke legge skjul på at det også vil bli en ferie, men et viktig formål med turen vil jo så klart også bli å produsere egne tekster og bilder om stedet.

Hvor går egentlig disse grensene? Firmaet mitt har endel reisesider og tjener penger på alle disse destinasjonene. Noen mer og mindre enn andre. Jeg regner med det er noen begrensninger på dette, hvis ikke kan jo alle firmaer som jobber med et eller annet online sette opp en liten reiseblogg og avgiftsføre alle sine reiser.
 

Kassimaja

Geocacher
Så lenge du kan vise til bilder og tekstproduksjon fra reisen, skal det mye til for at det ikke blir godkjent. Dokumenter godt hva du gjør på reisen, så går nok det bra.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Så det er generelt lite regler rundt dette? Kan f.eks jeg og en ansatt dra på et par slike turer? Turene vil selvfølgelig ha som hovedformål å ta masse bilder og anmelde destinasjonen. Alt innhold vil bli eid av firmaet og brukt på internett for å tjene mer penger.

Skal ikke legge skjul på at samtidig som det er jobb, så er det jo også en stor fornøyelse og jeg kommer ikke akkurat til å anse turen som noe jobb. Av erfaring vet jeg at den norske stat igrunn har regler mot alt som er hygge, så regnet egentlig med de hadde noe i mot dette også..
 

peterandrej

pensjonert moderator
Neida. Reglene er enkle: alle utgifter du har på grunn av din næringsvirksomhet er fradragsberettiget (innenfor sunn fornuft, selvsagt). Så hvis du driver en reiseblogg og av den grunn må dra på jordomseiling, ja - så er jo det en utgift du har på grunn av bloggen om reiser, og da er det bare å skrive av utgiftene.

Jeg skal jo opprette en Gran Turismo-blogg kun for det formål å kunne kjøpe en PS3 + gran turismo 5, og så skrive det av som utgift.

Noen for si ifra her hvis jeg har tolket regelverket feil, men mener det er slik. har jo vært flere ganger i kontakt med bedin og skattevesenet om slike ting. Regelverket blir nok kun avansert den dagen jeg legger ned firmaet og liksom skal "overta" de kjøpte gjenstandene, eksempelvis ps3'en. dessuten er det litt tricky med ting som koster over 15.000, for de er visst "varige" gjenstander. Menmen.

Tror du skal ringe skattekontoret eller bedin for å være sikker, men jeg er ganske så sikker på at du kan dra på jordomseiling så lenge det er relevant for virksomheten din. er jo ikke din skyld at du liker jobben din liksom.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Sant det, Peter. Jeg bare synes det er for enkelt. Da kan jo 90% av folkene her inne gå på blogg.no, slenge opp en "sydenblogg" og avgiftsføre neste fyllekule. Jeg for min del kommer selvfølgelig til å dokumentere hele turen og tilføre masse nytt innhold til sidene. På de fleste destinasjonene har jeg igrunn tjent mer en turen (inkl en reisefølge) vil koste.

Hva er reglene for reisefølge mitt? Planen var nemlig at denne reisen skal bli "lønna", men det går vel ikke akkurat ann å skrive i regnskapet. Reisefølget blir med som skribent og skal anmelde mange av destinasjonene. Jeg tenkte selv å stå for bildene.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
joda, alle som driver et firma kan skrive av "ting man uansett trenger" på firmaet. det er jo hele fordelen med å drive firma. ulempen er at vi må gjøre masse papirarbeid, betale moms, og som jeg gjør nå: regnskap.

jeg mener likevel at det er grenser. du kan neppe utgiftsføre en reise til 100 millioner hvis bloggen din drar inn 100 kroner i året. utgiften må være relevant for virksomheten, og fornuftig.

i ditt tilfelle ser jeg ikke store problemet egentlig. driver ikke du det stort innen reiser da?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Driver vel ikke "stort", men det holder da til å gi meg en inntekt høyere enn den gjennomsnittelige studenten. Tjener jo også på tjenestene jeg tilbyr ved siden av, så hadde egentlig tenkt å øremerke pengene fra reisesidene til å bruke til akkurat reising. Det er dama jeg vil ha med. MÅ jeg ansette henne å gi henne lønn, eller holder det å ansette henne og ta henne med på reisene. Det vil selvfølgelig dokumenteres at hun står bak mye av innholdet.
 

OffaH_

Medlem
Det norske regelverket er kronglete, så jeg skal ikke komme med noen bastante konklusjoner. Men for at du skal kunne kalle det en næring, må det ha evne til å gå i overskudd. Det betyr at du skal tjene mer på bloggen din enn det det koster deg å reise.

Når det gjelder dama så må du nok betale henne på et eller annet vis. Om hun blir betalt i form av reisen, skal hun i utgangspunktet skatte av det. Skatteetaten liker å dra den langt, og har blant annet uttalt at man skal betale skatt når man bruker jobbtelefon til å stemme i konkuranser på TV osv.

I bunn og grunn ligger det mye skjønn til grunn. Og når du selv sier at det er like mye ferie som jobb, blir det nok også fort oppfattet slik fra skatteetatens side.

Men det er vel verdt et forsøk? :)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Er ikke noe som heter "verdt et forsøk" når det gjelder den norske stat. Jeg kan jo stå i frognerparken og voldta småjenter å få mindre straff enn om du snyter staten for noen skattekroner (Heia AP!). Når det gjelder hva man skal betale til staten og ikke foretrekker jeg å vite.

Så det jeg lurer på er hvor mye jeg må betale en skribent som er med på reisen, uten at skribenten vil ha noe utgift med det selv? Om vi skal kjøre timessatser på xxx i timen vil det jo fort bli ekstremt dyrt, siden jeg må betale for reisen også. Ovenfor staten vil jeg jo selvfølgelig legge alt frem som arbeid og ikke fornøyelse.
 

Kassimaja

Geocacher
Det finnes ikke noe krav til minstelønn i lovverket. Det dere blir enig om blir gjeldene lønn. Har selv jobbet for både 15 og 20 kroner i timen og det er ingen ting i lovverket som kan hindre dette dette
 
Topp