Regnskapsfører og arbeidsmetode

Jessica

Medlem
Hei,

Jeg har tenkt frem og tilbake og er vel i grunn kommet frem til at jeg ønsker regnskapsfører til min (snart) nyoppstartede nettbutikk. Rett og slett fordi jeg ikke ønsker å gjøre noe feil/samtidig som jeg tenker det er godt å spare tid på akkuratt den biten.

Men så blir spørsmålet: kan jeg for eksempel samle inn og spare alle bilag per måned, for så å levere disse til regnskapsfører og få en månedlig oversikt derifra?

Jeg ønsker å beholde kapitalen på egen konto, ikke at regnskapsfører overfører lønn osv. Er det mulig?

Enkelt sagt: jeg ser for meg at jeg selv sitter på alle midlene, men venter med å ta de i bruk før jeg får det månedlige anslaget fra min regnskapsfører. Jeg ønsker da spesifisert hva som er overskudd, hva som må holdes av til skatt, hvor mye som må holdes av til MVA osv.

Er dette en måte regnskapsførere kan arbeide på? For ordens skyld: det er snakk om et enkeltmannsforetak.

Har noen av dere priser på regnskapsførere? Eller anbefalinger på hvem eller hvor jeg bør henvende meg?

Ahh.. det er såå mye å tenke på i en oppstartsperiode. Men jeg må innrømme at jeg trives med det :)

Sist redigert:

spikre

peterhamre.no
kan jeg for eksempel samle inn og spare alle bilag per måned, for så å levere disse til regnskapsfører og få en månedlig oversikt derifra?
- Ja. Dog er det vanligst å kun gjøre dette hver andre måned - før MVA-utregningen. Omsetter du for under 1mil kan du søke om å kun betale MVA én gang i året. Det spare deg for mye regnskapskostnader.

Jeg ønsker å beholde kapitalen på egen konto, ikke at regnskapsfører overfører lønn osv. Er det mulig?
- Selvfølgelig. Det er ikke vanlig at regnskapsfører overfører lønnen.

Er dette en måte regnskapsførere kan arbeide på?
- Ja, men det vil bli mye kostnader på deg.

Har noen av dere priser på regnskapsførere?
- Rundt 600,- + mva per time er vel vanlig.

A

aabbcc

Guest
Hei Jessica
For små enkeltpersonsforetak så er det nok litt overdrevent å bruke regnskapsfører til å gi månedlige rapporter, men det er selvsagt mulig.

Jeg vil anbefale deg å føre et forenklet regnskap selv for å ha oversikt og for å kunne sjekke at regnskapsføreren får omtrent riktige resultater. Det trenger ikke være avansert - et exelark med inntekter og utgifter med mva spesifisert kanskje delt opp i måneder. Da får du lett oversikt over resultat før skatt og ser hva du må holde av til moms.

abc

Topp