Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regnskapsfører vs. føre selv

Jeg har ført regnskapet selv i alle år. Har kjøpt et lite regnskapsprogram som er enkelt å bruke, og har bare 4-500 bilag i året, så det er ikke en alt for stor jobb. Men det er en jobb som vokser og vokser og som jeg merker at jeg ikke egentlig har prioritert så godt som jeg burde, og jeg vurderer derfor om jeg kanskje burde skaffe en regnskapsfører. Men det er helt nytt territorium for meg, og jeg lurer derfor litt på hva jeg egentlig går til.

Det jeg lurer på, er: Hvor mye kontroll mister jeg egentlig når jeg overlater regnskapet til en ekstern regnskapsfører? Jeg er veldig glad i å til enhver tid ha oversikt over hvor mye penger jeg har på konto, hvor mye jeg har tjent og brukt så langt i år, hvor mye jeg egentlig skylder i moms, og slike ting. Og alle «før regnskapet selv»-programmer markedsfører seg med at når du fører regnskapet selv, er du på toppen av alt dette og har all denne kunnskapen. Betyr det at man mister veldig mye informasjon når man sier fra seg regnskapet til en regnskapsfører? Dersom jeg begynner med ekstern regnskapsfører, vil han/hun da holde meg jevnlig oppdatert om hvordan det står til med de økonomiske faktorene i selskapet, eller er dette informasjon jeg bare får hvis jeg ringer og spør regnskapsfører for 900 kr/time, eller ...?

Jeg tror spørsmålet mitt egentlig er: «Dersom jeg er en kontrollfrik, bør jeg fortsette å føre regnskap selv?»

Bonusspørsmål: Hva betaler dere for regnskapsfører?

(Håper å få til AS-etablering i løpet av neste år, da kommer jeg selvsagt til å gå over til regnskapsfører uansett -- DEN økonomien blir alt for kompleks og avansert til at jeg tør å føre selv.)
 

sta

Medlem
Jeg anser det ikke som å være kontrollfrik å ville holde tett oppsyn med bedriftens økonomi, det er bare å være smart.

Det tradisjonelle småbedrift <-> regnskapsfører-forhold er slik at bedriften leverer bilag nå og da, hvoretter regnskapsfører puncher disse inn i sitt system og leverer en oversikt tilbake. Som du skriver gjør dette at det vil være et tidsmessig gap fra transaksjonen skjer til du ser det i regnskapet og det kan være vanskelig å ha en oppdatert oversikt.

Nå finnes det etterhvert en del online-baserte regnskapssystemer som gjør at du får en helt annen ajourføringsfrekvens på regnskapet og som gjør det mye enklere å holde oversikten. Nedsiden er at det ofte koster noe (mye?) mer å benytte seg av slike systemer, fremfor den gammeldags metoden.

Jeg har skrevet litt om dette her:
Mine erfaringer med Xledger | Gründertanker.no

Flytt regnskapet online | Gründertanker.no
 
Topp