Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regnskapsføring basics

erkdahl

Medlem
Hei,

Jeg har akkurat gått til anskaffelse av datax Totaløkonomi og prøver å forstå akkurat hvordan det er meningen jeg skal føre.
Jeg har ekstremt enkle utgifter/inntekter så det burde vel være rimlig enkelt.

Altså, først og fremst for å bilagsføre en utgift for mitt ENK.
Jeg fører da for 2011 hvor jeg fortsatt brukte min privatkonto og ikke var mva pliktig.

Jeg kjøpte varer for ca. 9000,- fra komplett.no
Sånn jeg først så det for meg var at jeg fører:
K 9000,- kontonr 50000 (Komplett.no)
D 9000,- kontonr 6810 (Data/EDB kostnad)

Men så var det noen som hvisket meg i øret at jeg må føre via en bankkonto. Altså type 1920 hvis jeg hadde opprettet bedriftskonto eller 2060 hvis jeg fortsatt brukte privatkontoen.
Da blir det altså kr. 9000,- i debit fra 1920 eller 2060, men hvor i pokker skal krediten her inn? Hvis jeg setter den til konto 50000 (komplett) så ser det jo ut som de har mottatt 18.000 fra meg.

Hva er det jeg ikke skjønner her?
Hvordan får jeg ført en utgift både mot en utgiftkonto og markert den som betalt fra en bankkonto (type 1920 eller 2060)
Eller er det jeg som tenker helt feil nå?

Takk for svar!

Og btw. De 9000,- er inkludert mva. Skal jeg føre beløpet ink mva eller uten?
 

Smbinfo

Medlem
Hei,

Jeg har akkurat gått til anskaffelse av datax Totaløkonomi og prøver å forstå akkurat hvordan det er meningen jeg skal føre.
Jeg har ekstremt enkle utgifter/inntekter så det burde vel være rimlig enkelt.

Altså, først og fremst for å bilagsføre en utgift for mitt ENK.
Jeg fører da for 2011 hvor jeg fortsatt brukte min privatkonto og ikke var mva pliktig.

Jeg kjøpte varer for ca. 9000,- fra komplett.no
Sånn jeg først så det for meg var at jeg fører:
K 9000,- kontonr 50000 (Komplett.no)
D 9000,- kontonr 6810 (Data/EDB kostnad)
Dette er korrekt.

Men så var det noen som hvisket meg i øret at jeg må føre via en bankkonto. Altså type 1920 hvis jeg hadde opprettet bedriftskonto eller 2060 hvis jeg fortsatt brukte privatkontoen.
Da blir det altså kr. 9000,- i debit fra 1920 eller 2060, men hvor i pokker skal krediten her inn? Hvis jeg setter den til konto 50000 (komplett) så ser det jo ut som de har mottatt 18.000 fra meg.

Hva er det jeg ikke skjønner her?
Det blir Debet 50000 og Kredit 1920/2060. Alltid krediter bank når noe går ut av bank. På 50000 så vil de to føringene(debet på denne og kredit på føringen i punktet over) gå mot hverandre slik at du ikke lengre skylder komplett noe.

Hvordan får jeg ført en utgift både mot en utgiftkonto og markert den som betalt fra en bankkonto (type 1920 eller 2060)
Eller er det jeg som tenker helt feil nå?

Du fører som over. Har du betalt kontant/med kort kan du føre direkte uten å gå via leverandør. Men du mister da litt av oversikten i regnskapet ditt.

Føring blir da Debet 6810 og Kredit 2060(evt 1920).

Takk for svar!

Bare hyggelig:)

Og btw. De 9000,- er inkludert mva. Skal jeg føre beløpet ink mva eller uten?
Du skal alltid føre ink mva.

Er du mvaregistrert? Da skal du merke 6810 føringen din med rett momskode(høy inngående mva, 25% mva). Er du ikke registrert i mvaregisteret fører du med momskoden "Ingen mva".

Les mer om hvem som er momspliktig og når man skal registrere seg i merverdiavgiftsregisteret.
 

erkdahl

Medlem
Takk!

Veldig bra det er hjelpsomme folk rett på sak her inne :)

Nå ble det litt klarere i mitt hode skjønner du.
Så da blir altså en utgående faktura fra meg mot en kunde slik:
Først en bilagsføring for utsendt faktura:
D: 20.000,- Konto 1000xx Kundenavn
K: 20.000,- Konto 3100 Salgsinntekter

Så en bilagsføring for mottatt betaling:
K:20.000,- Konto 1000xx Kundenavn
D: 20.000,- Konto 2060 Privatkonto

Spørsmål til dette: Trenger jeg da altså to bilag i bilagspermen min? En kopi av utsendt faktura og en kopi av bankutskrift mottatt betaling? Eller holder det med kopi av utsendt faktura.

Hvis dette stemmer så virker inn/ut fakturaer grei.
Men hva med direktebetaling kontant/kort?
Jeg ser du nevnte noe om det men bare for å se om jeg har forstått riktig:

Hvis jeg har betalt direkte via kort/kontant så trenger jeg ikke gå via leverandørkonto,
jeg kan altså føre Debit direkte inn mot en utgiftskonto og kredit direkte fra 2060/1920? Og legge ved kvittering i bilagspermen.

Eller jeg kan for oversiktlighetsskyld "late som" jeg har mottatt en faktura, og registrere det på samme måte som mitt eksempel i første post. Og sette forfallsdato lik bilagsdatoen. Og da legge med samme kvitteringen på begge bilagsføringene?

Er forresten ikke mva pliktig for 2011 året som jeg fører for nå, men jeg er det nå i 2012 så da får jeg passe på riktig mva koder.

Er det forresten noe forskjell i føring på ting man kjøper fra utlandet (type hosting, domener, etc) i forhold til ting man kjøper i norge?
 

Smbinfo

Medlem
Takk!

Veldig bra det er hjelpsomme folk rett på sak her inne :)

Nå ble det litt klarere i mitt hode skjønner du.
Så da blir altså en utgående faktura fra meg mot en kunde slik:
Først en bilagsføring for utsendt faktura:
D: 20.000,- Konto 1000xx Kundenavn
K: 20.000,- Konto 3100 Salgsinntekter

Så en bilagsføring for mottatt betaling:
K:20.000,- Konto 1000xx Kundenavn
D: 20.000,- Konto 2060 Privatkonto

Spørsmål til dette: Trenger jeg da altså to bilag i bilagspermen min? En kopi av utsendt faktura og en kopi av bankutskrift mottatt betaling? Eller holder det med kopi av utsendt faktura.
Ja, men du kan føre alle innbetalingene samtidig om du ønsker. Og skrive bilagsnummeret ved siden av linja på kontoutskriften.

Hvis dette stemmer så virker inn/ut fakturaer grei.
Men hva med direktebetaling kontant/kort?
Jeg ser du nevnte noe om det men bare for å se om jeg har forstått riktig:

Hvis jeg har betalt direkte via kort/kontant så trenger jeg ikke gå via leverandørkonto,
jeg kan altså føre Debit direkte inn mot en utgiftskonto og kredit direkte fra 2060/1920? Og legge ved kvittering i bilagspermen.

Eller jeg kan for oversiktlighetsskyld "late som" jeg har mottatt en faktura, og registrere det på samme måte som mitt eksempel i første post. Og sette forfallsdato lik bilagsdatoen. Og da legge med samme kvitteringen på begge bilagsføringene?
Ja, later du som vil du få bedre oversikt. Ingeting i veien for det. Later du ikke som.. :) så kan du legge ved kvitteringen bak kontoutskriften for så notere nummere både på linja på kontoutskrifta og på kvitteringen.

(Det finnes flere måter å gjøre det på, uten at jeg går inn på dette..)

Er forresten ikke mva pliktig for 2011 året som jeg fører for nå, men jeg er det nå i 2012 så da får jeg passe på riktig mva koder.

Er det forresten noe forskjell i føring på ting man kjøper fra utlandet (type hosting, domener, etc) i forhold til ting man kjøper i norge?
Ingen forskjell på føringen, bortsett fra momsen. Kjøp av tjenester fra utlandet skal du vel strengt tatt innberette... du betaler dog ikke noe mer da du legger det til som utgående moms og trekker den ut igjen som inngående moms.

Her finnes det noen beløpsgrenser samt egne regler for de som ikke er momsplikte mm. Men dette er hovedregelen som gjelder for de aller fleste.

Veldig mange velger alikevel føre uten mva kode. Dette da det uansett ikke vil påvirke totalen på momsoppgaven (igjen, dette gjelder ikke alle firmaer, men de aller fleste).

Les mer om dette her:
Skal det beregnes moms på kjøp av tjenester fra utlandet?
 
Topp