Reiseblogg - hva kan skrives av på skatten

En tråd i 'Økonomi, regnskap og administrasjon' startet av Blitzy, 24 Feb 2022.

1. Blitzy New Member

Hei

Jeg har en norsk reiseblogg og et enkeltpersonsforetak, og lurer litt på hva som er innenfor å skrive av på skatten.
    Jeg skal snart på en reise, og tenkte å skrive en artikkel om stedet jeg skal til og en anmeldelse av hotellet jeg skal bo på. Kan jeg da skrive av dette hotelloppholdet på skatten?

2. johab

johab New Member

Jeg er ikke skatte ekspert, men slik jeg forstår reglene er det helt innenfor.
    Det er vel det som kalles utgift til inntekts erverv:https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-14/kap6#kap6

Forstår at det høres ut som utnyttelse, men så lenge du har dokumentasjon er det 100% lovlig.

3. Bjørnar

Bjørnar Gründer

Dette er garantert ikke innafor, i det minste neppe 100% av kostnadene om noe.

4. johab

johab New Member

Jeg skrev ikke 100% av utgiftene. Jeg skrev dokumenterte utgifter,:https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/lonn/reise-og-diett/

Dekke faktiske utgifter (utgiftsrefusjon)
    Faktiske utgifter i forbindelse med reise i yrket kan dekkes skattefritt når det foreligger dokumentasjon for utlegget (kvittering). Navn og formål med reisen må stå på kvitteringen eller på vedlegg til denne. Dette vil for eksempel gjelde utlegg til fly, hotell, taxi og lignende.

-----

Men anbefaler å sjekke nærmere med ditt skattekontor...

5. tulling99 Medlem

Jeg har tenkt litt på dette selv. Såvidt jeg kan skjønner, hvis man for eksempel startet et reisemagasin, så må vel hele reisen være "utgift til inntekts ervervelse", og dermed fradragsberetttighet. Du selv må forholde deg til reglene om reiseutlegg (man kan enten reise på "regning", dvs. få utlegg betalt, eller bruke et reiseskjema og motta standardsatser).

Se for deg en journalist som drar til Ukraina for å skrive om krigen. Journalisten får dekket reiseutgiftene sine, og VG skriver av absolutt alle utgiftene sine (både reiseutgiftene som han får dra fra pluss alt annet som måtte koste noe, f.eks om han leier livvakt).

Som en sammenlikning kunne jo jeg startet en restaurantguideoslo dot no eller noe slikt, og dratt rundt og testet ulike restauranter i Oslo. Da er restaurantregningene fradragsberettiget. Man må jo selvsagt ha en tanke om at dette skal bli en ordentlig virksomhet, kanskje med annonseinntekter, men det er jo ikke noe krav om at det faktisk ender med dette til slutt. Såvidt jeg husker så har man noen års spillerom før man må forstå at dette ikke funker som en virksomhet.

johab liker dette.
  6. Steve Cash

Steve Cash Medlem

Først og fremst må du vurdere hva som er hovedhensikten med reisen, er det å skrive blogginnlegg eller er det noe annet, f.eks. ferie eller familiebesøk. Ekstra dager og utgifter som er av privat art vil uansett måtte føres på privat selv om du reiser for å skrive. Hvis hovedhensikten er privat besøk kan du neppe fradragsføre mer enn en del av kostnadene. (For ordens skyld, jeg er skatteekspert, dvs. som autorisert regnskapsfører.)

P.S. I svaret forutsetter jeg at bloggingen er så omfattende at den regnes som næring. D.S.

johab liker dette.

Del denne siden