Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Reiseblogg - hva kan skrives av på skatten

Blitzy

New Member
Hei

Jeg har en norsk reiseblogg og et enkeltpersonsforetak, og lurer litt på hva som er innenfor å skrive av på skatten.
Jeg skal snart på en reise, og tenkte å skrive en artikkel om stedet jeg skal til og en anmeldelse av hotellet jeg skal bo på. Kan jeg da skrive av dette hotelloppholdet på skatten?
 

johab

New Member
Jeg skrev ikke 100% av utgiftene. Jeg skrev dokumenterte utgifter,:https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/lonn/reise-og-diett/

Dekke faktiske utgifter (utgiftsrefusjon)
Faktiske utgifter i forbindelse med reise i yrket kan dekkes skattefritt når det foreligger dokumentasjon for utlegget (kvittering). Navn og formål med reisen må stå på kvitteringen eller på vedlegg til denne. Dette vil for eksempel gjelde utlegg til fly, hotell, taxi og lignende.



-----

Men anbefaler å sjekke nærmere med ditt skattekontor...
 

tulling99

Medlem
Jeg har tenkt litt på dette selv. Såvidt jeg kan skjønner, hvis man for eksempel startet et reisemagasin, så må vel hele reisen være "utgift til inntekts ervervelse", og dermed fradragsberetttighet. Du selv må forholde deg til reglene om reiseutlegg (man kan enten reise på "regning", dvs. få utlegg betalt, eller bruke et reiseskjema og motta standardsatser).

Se for deg en journalist som drar til Ukraina for å skrive om krigen. Journalisten får dekket reiseutgiftene sine, og VG skriver av absolutt alle utgiftene sine (både reiseutgiftene som han får dra fra pluss alt annet som måtte koste noe, f.eks om han leier livvakt).

Som en sammenlikning kunne jo jeg startet en restaurantguideoslo dot no eller noe slikt, og dratt rundt og testet ulike restauranter i Oslo. Da er restaurantregningene fradragsberettiget. Man må jo selvsagt ha en tanke om at dette skal bli en ordentlig virksomhet, kanskje med annonseinntekter, men det er jo ikke noe krav om at det faktisk ender med dette til slutt. Såvidt jeg husker så har man noen års spillerom før man må forstå at dette ikke funker som en virksomhet.
 

Steve Cash

Medlem
Først og fremst må du vurdere hva som er hovedhensikten med reisen, er det å skrive blogginnlegg eller er det noe annet, f.eks. ferie eller familiebesøk. Ekstra dager og utgifter som er av privat art vil uansett måtte føres på privat selv om du reiser for å skrive. Hvis hovedhensikten er privat besøk kan du neppe fradragsføre mer enn en del av kostnadene. (For ordens skyld, jeg er skatteekspert, dvs. som autorisert regnskapsfører.)

P.S. I svaret forutsetter jeg at bloggingen er så omfattende at den regnes som næring. D.S.
 

pleb

Medlem
Dette er garantert ikke innafor, i det minste neppe 100% av kostnadene om noe.
Kan jeg spørre hvorfor du mener at det garantert ikke er innenfor? Veldig sterke ord.

Har hatt samtaler med to svært erfarne regnskapsførere som begge sier at det er (godt) innenfor såfremt man kan bevise at primærmålet med reisen er å reiseblogge. Da kan hotell- og flyreisen dekkes.

Først og fremst må du vurdere hva som er hovedhensikten med reisen, er det å skrive blogginnlegg eller er det noe annet, f.eks. ferie eller familiebesøk. Ekstra dager og utgifter som er av privat art vil uansett måtte føres på privat selv om du reiser for å skrive. Hvis hovedhensikten er privat besøk kan du neppe fradragsføre mer enn en del av kostnadene. (For ordens skyld, jeg er skatteekspert, dvs. som autorisert regnskapsfører.)

P.S. I svaret forutsetter jeg at bloggingen er så omfattende at den regnes som næring. D.S.

Dette er i tråd med det jeg har snakket med andre skatteeksperter om, ja.
 

pleb

Medlem
Som en sammenlikning kunne jo jeg startet en restaurantguideoslo dot no eller noe slikt, og dratt rundt og testet ulike restauranter i Oslo. Da er restaurantregningene fradragsberettiget. Man må jo selvsagt ha en tanke om at dette skal bli en ordentlig virksomhet, kanskje med annonseinntekter, men det er jo ikke noe krav om at det faktisk ender med dette til slutt. Såvidt jeg husker så har man noen års spillerom før man må forstå at dette ikke funker som en virksomhet.
Jepp.

Du ser jo han som driver Youtube-kanalen "Skjessen". Litt slitsom type, men han er helt åpen på at alt han fråtser i seg på alle restaurantene i Oslo blir "tatt på firma".
 

xdex

Medlem
Husker jeg leste om en sak om en streamer (en person som lager kreativt innhold, med direkte-sending) på ulike plattformer. Hvis jeg husker rett kunne vedkommende skrive av nesten alt, matlaging, kjøring etc, for alt gikk under content, å vise seere hva dagen til personen gikk ut på. Da jeg sjekket regnskapet hadde personen nesten ikke lønn, (3-400k) men igjen, hva trenger man når hele dagen går med på streaming og alt dekkes av firmaet...
 

xdex

Medlem
MAn må uansett ha nok inntekter til å forsvare utgiftene, man kan ikke ha 100kr i adsense inntekter på en reiseblogg og så dekke feriereiser på bloggen

Hva har dette med saken å gjøre? Beløpet du skisserer er ikke engang nevnt i innlegget. Det vel ikke slik at man MÅ, men at man skal ha en forventning om positivt resultat, som også kan komme året etter. Det er ikke slik at bedrifter må ha ett positivt resultat år etter år. Det er vel noe vi ser på utallige regnskap. Jeg går også ut i fra at en reiseblogg har langt mer enn 100kr i ads per måned. Mine stusslige sider som jeg nesten ikke bryr meg om, har ca 2000kr i mnd på Google adsense, og jeg prøver ikke engang.
 
Topp