Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Reklamere på Facebook Siden

Tony J

Alle skal få
Jeg lurer rett og slett på om det er lov å reklamere så mye man vil igjennom sin egen facebook side. Må reklamene omhandle selve siden. F.eks hvis siden min heter Møbler.no, så kan jeg kun reklamere for møbler.no eller kan jeg selge reklame for andre møbelkjeder også?

Reklame på vegg og apps, går for det samme? Ingen restriksjoner?

Det har vært mye snakk om at konkurranser må kjøres via egen APP. Holder det at man har en app som sier "klikk liker og du er med i konkurransen om en bil" t.eks? Eller er det mer enn som så?

Tony
 

TorsteinO

Art Director & grunder
I bunn og grunn kan du vel det, men sannsynligvis må du regne med at likerne dine forsvinner veldig kjapt.

Ang. apps og konkurranser - nei, det der holder ikke, men det er ikke så veldig mye mer som må til, det holder f.ex. at brukerne sender inn mailadressen sin via et skjema, og at du så trekker en vinner fra de som har sendt inn. Du kan også kreve at de må like siden for at de skal kunne delta i konkurransen, men du må ha *noe* mer enn å bare like siden, og det må sendes inn kontaktinformasjon til deg på en ekstern server.
 

Tony J

Alle skal få
I bunn og grunn kan du vel det, men sannsynligvis må du regne med at likerne dine forsvinner veldig kjapt.

Ang. apps og konkurranser - nei, det der holder ikke, men det er ikke så veldig mye mer som må til, det holder f.ex. at brukerne sender inn mailadressen sin via et skjema, og at du så trekker en vinner fra de som har sendt inn. Du kan også kreve at de må like siden for at de skal kunne delta i konkurransen, men du må ha *noe* mer enn å bare like siden, og det må sendes inn kontaktinformasjon til deg på en ekstern server.

Takk for informasjon. Kan jeg referere til en URL for innsending av skjerma i appen istedenfor? Eller må skjemaet ligge i selve appen?

Tony
 

sta

Medlem
Det har vært mye snakk om at konkurranser må kjøres via egen APP. Holder det at man har en app som sier "klikk liker og du er med i konkurransen om en bil" t.eks? Eller er det mer enn som så?

Tony

Det er ikke lov å bruke Facebook-funksjonalitet for å "avgjøre" konkurranser. Dvs. at du kan ikke bruke en liker-knapp for påmelding eller som stemmefunksjon eller sette som krav at brukeren poster på veggen din for å delta.

Påmelding/deltakelse i konkurransen kan gjerne skje ved å bruke en "Facebook Connect" knap, der du henter ut nødvendig info fra brukerens profil og lagrer denne i en database utenfor Facebook.

Se også Facebook. Her står det forklart ganske greit hva som er lov/ikke lov.
 

Tony J

Alle skal få
Det er ikke lov å bruke Facebook-funksjonalitet for å "avgjøre" konkurranser. Dvs. at du kan ikke bruke en liker-knapp for påmelding eller som stemmefunksjon eller sette som krav at brukeren poster på veggen din for å delta.

Påmelding/deltakelse i konkurransen kan gjerne skje ved å bruke en "Facebook Connect" knap, der du henter ut nødvendig info fra brukerens profil og lagrer denne i en database utenfor Facebook.

Se også Facebook. Her står det forklart ganske greit hva som er lov/ikke lov.

Bruker man facebook connect når man lager facebook login på nettstedet også?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
facebook login er vel egentlig facebok connect ja.

En måte å gjøre det litt mindre "skummelt" for brukeren enn med en "full" facebook connect-knapp (har lagt merke til at endel er litt skeptiske til det, siden de da tror at siden kan poste hva de vil som deg osv) kan vel være å bare bruke infoen man henter ut fra facebook, til å fylle ut skjema med navn og epostadresse automatisk, og så at brukeren bare trykker på en helt vanlig knapp med "send inn/delta" som tekst.
 

picxx

Well-Known Member
"like for egen medlemsside" og "like for å delta" er nok ganske standard greier ja, men utrolig hva man kan få til med noe slikt og litt fantasi.
 

Tony J

Alle skal få
Så grei ut den ja :) Jeg ser for meg at du kan bruke like-gate for å kun vise innhold dersom brukeren klikker like. Dette kan du opplyse om. Dette må vel være lovlig? Har du en interessant tittel, så kan vel det generere like mange klikk som en konkurranse?
 

picxx

Well-Known Member
Så grei ut den ja :) Jeg ser for meg at du kan bruke like-gate for å kun vise innhold dersom brukeren klikker like. Dette kan du opplyse om. Dette må vel være lovlig?

Hele gaten er et virtuelt lag du legger over selve facebooksiden, så det er 100% lovlig.
Enhver kan bypasse gate'n ved å trykke på vegglinken på venstre side (de får dog ikke se "medlemssiden", som jo burde være siden med "free stuff" du lovte dem hvis de klikker like).
 

Tony J

Alle skal få
Hele gaten er et virtuelt lag du legger over selve facebooksiden, så det er 100% lovlig.
Enhver kan bypasse gate'n ved å trykke på vegglinken på venstre side (de får dog ikke se "medlemssiden", som jo burde være siden med "free stuff" du lovte dem hvis de klikker like).

For en nystartet side kan det være greit å ikke la dem se medlemssiden, det kan skape nyskjerrigehet og få en fin startboost:)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hele gaten er et virtuelt lag du legger over selve facebooksiden, så det er 100% lovlig.

Det er egentlig ikke helt sånn lenger picxx, det var i FBML'ens dager :) Nå går hele like/ikke-like gjennom en if/else, så man får ut helt forskjellig html avhengig av om folk liker siden eller ikke. Grovt forklart funker det sånn (nb - dette er bare kvasikode, man må ha med endel dilldall først for å koble seg til facebook):

if (like) {
innhold for likere
}
else {
innhold for ikke-likere
}

(men det var jo bare teknikken dette her, resten er naturligvis helt korrekt)
 
Sist redigert:
Topp