Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Rendrer Safari på Mac anderledes enn på PC?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg jobber med en ny nettside og i Safari på min Windows-maskin ser ting ut slik det skal. Men da jeg var hos en kamerat som kjører Safari på Mac, hadde det blitt kluss i headeren.

Jeg trodde Safari var Safari uavhengig av plattform, men mulig jeg tar feil her?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ja, både skjerm (som oftest) og fontutjevning vil være annerledes på tvers av mac/pc. Feil oppdager du lettest på mac'ene, hovedsaklig fordi skjermene som oftest er mindre forgivende for fargeforskjeller, osv.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Problemet er nå bare at jeg ikke har en mac. ;)

Men nå vet jeg jo at det er feil på den, men problemet er altså hvordan jeg skal klare å finne dette uten mac. Det skal dog sies at problemet ikke har noe med farger å gjøre, men et element som ikke er plassert riktig. Altså er det noe css-tull.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Dårlig kode kan gi ulike feil på tvers av nettlesere og plattformer. Mitt råd: skriv bedre kode. Bruk teknikker med sikkerhetsmarginer.

Når det kommer til fargefeil er den klassiske her at man lager et bilde som bakgrunn i toppen som skal ende i en fast farge. Fargen på bildet varierer fra skjerm til skjerm og nettleser til nettleser som gjør at fargeforskjellen til den faste fargen man gjerne setter med CSS kan bli stor.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
kjøp deg en mac... ;)

Neida, men det kan godt være "logiske" feil som gjør at ting ikke rendrer riktig selv om koden validerer. At kode validerer er en god start, og gjør det mer sannsynlig at ting ikke krasjer, men si at du f.ex. bruker absolutt posisjonering et sted hvor du burde bruke relativ, eller at en div er nesta som ikke burde være det, eller gudene vet hva, det er vel ca en million forskjellige muligheter.
 

peterandrej

pensjonert moderator
kjøp deg en mac... ;)

Neida, men det kan godt være "logiske" feil som gjør at ting ikke rendrer riktig selv om koden validerer. At kode validerer er en god start, og gjør det mer sannsynlig at ting ikke krasjer, men si at du f.ex. bruker absolutt posisjonering et sted hvor du burde bruke relativ, eller at en div er nesta som ikke burde være det, eller gudene vet hva, det er vel ca en million forskjellige muligheter.

Enig. Mange feilvisninger skyldes feil teknikk brukt på feil plass. Problemet med web er at man ikke vet hvilket utstyr brukeren sitter med, som gjør at man må bygge inn feilmarginer for alt og bruke "sikre" metoder.

Som oftest betyr dette at man må tenke og planlegge kodingen godt på forhånd.
 

Dag Frogner

Supermedlem
HTML:

<div id="kontakt">
<span style="padding-right:20px">
<strong>Telefon:</strong>
(+47) 41 31 43 85
</span>
<strong>E-post:</strong>
dag @ frognermedia.no
</div>

CSS:

#kontakt {
float: right;
font-family: 'Yanone Kaffeesatz';
font-size: 18px;
letter-spacing: 2px;
margin-right: 465px;
margin-top: 35px;
}

Slik skal det se ut: http://i56.tinypic.com/2ag7yo3.png

På mac er problemet at telefon og epost-biten ligger mer mot venstre og en del høyere oppe.
 
Topp