Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Reservasjonskalender for studio

Yawa

New Member
Jeg har de siste dagene satt opp en php-basert reservasjonskalender for et massasjestudio.
Den er ikke live, men en beta-versjon for testing er gjort tilgjenglig her:
- http://orapinmassasje.no

I all hovedsak, så er det bugs, eller scenarioer, som gjør at kalenderen feiler jeg ønsker tilbakemeldinger på. Men all tilbakemelding er nyttig å ta med seg videre så klart:)

Jeg har tatt høyde for noen faktorer:
- ikke være mulig å velge passerte dager
- ikke være mulig å velge tidligere tidspunkt enn nå
- ikke være mulig å reservere på lukka dager (helgedager til eksempel)
- ikke være nødvendig å velge en behandler (massør)
> Noen vet hvem de vil ha, men andre har ikke peiling. Sistnevnte skal slippe å gruble på dette. Men, for at en slik løsning skal fungere i praksis med tanke på at ingen spesifikke behandlere er gjort opptatt på et gitt tidspunkt har ikke vert en lett kabal å få til å gå opp. Så jeg er veldig spent på om jeg har fått det til å fungere nå.
Matematikken er ganske enkel: x antall behandlere er tilgjenglig på et gitt tidspunkt. Det skal ikke være mulig å kunne reservere mer enn det er kapasitet til inna for dette tidsrommet. Noen tjenester tar også vesentlig lengre tid enn andre, så dette må også taes med inn i beregningen (jobbes med nå).

Men håper noen kan ta en liten titt og gi meg en tilbakemelding på hvordan det ser ut til å fungere sånn i rent praksis nå.

(innholdsmessig så er det ikke mye skryte av da jeg ikke har mottatt alt innhold enda).

- http://orapinmassasje.no
 

xdex

Medlem
Gadd ikke å prøve så mye, men jeg fikk i hvert fall bestilt time hos julenissen. Klarte også å tvinge fram en sql error, noe som er skummelt i seg selv. Du burde ikke stole på at mod_security gjør jobben.

SQLSTATE[23000]: Integrity constraint violation: 1452 Cannot add or update a child row: a foreign key constraint fails (`orapinma_site`.`reservations_services`, CONSTRAINT `reservations_services_ibfk_3` FOREIGN KEY (`fk_services_id`) REFERENCES `services` (`id`) ON UPDATE CASCADE)
 
Sist redigert:

alterego

Medlem
Litt vanskelig å bruke en Wordpress plugin på noe som er custom?

Poenget med mitt forslag om å bruke plugin var nettopp å unngå custom. Da får man blant annet nytte av:
- Mer funksjonalitet
- Sparer tid/kostnader på utvikling
- Sparer tid/kostnader på videreutvikling
- Kunden kan forholde seg til en standard
- Kunden blir mindre avhengig av 1 person/utvikler
- Kunden får glede av andres erfaringer og slipper å tenke ut system/funksjonalitet selv ++

Slik jeg ser det er det bare 1 godt argument for custom og det er hvis man har helt spesielle behov som standardløsninger ikke kan tilby eller tilpasses til på en enkel måte.
 

xdex

Medlem
Og hvor mange minutter bruker du på å slenge opp WP? ;)

Det tar meg ca 1 minutt å slenge opp en WP side. Men hva er poenget ditt? Vi trenger folk som @Yawa , meg selv, og alle andre som faktisk vet hva programmering er. Hvis alle skulle vært som deg, hadde du ikke visst hva WordPress var for noe.

Men når det er sagt, hvor lang tid bruker du på å vedlikeholde, oppdatere og se at alt fungrer i wordpress i en periode på 2år? Skal love deg, at du bruker langt mer tid på dette, enn hva en custom løsning ville gjort. En custom løsning, kan være ett eget CMS system, som har akkurat den samme funksjonaliteten som wordpress, bare at selskapet/personen bak systemet, har full kontroll, og full styring på hva som skjer, til en hver tid. Sannheten er at WordPress svært ofte, gir en normal bruker, alt for mye på en gang. Unødvendige knapper, og haug av masse annet drit, som aldri blir brukt. Husk også, hver gang du trykker "oppdater" lever du i håpet om at siden din fortsatt fungerer som normalt.

"Ja, men du kan skjule alt sånt"

Det er jeg klar over, "tror" du finner ett par plugins du kan aktivere, for å få mer kontroll. Allerede her, har man bommet. Mer kontroll, for å gi mindre kontroll? For å så miste kontroll over hva som skjer? går i surr allerede.. Det enkle er ofte det beste, og alt har sitt behov. Dette virker som en svært liten side, og sidens funksjonalitet er hovedsaklig ett booking system, som har integrert SMS løsning mot mobiltelefoner osv (yawa laget en tråd om det tidligere) så forslaget ditt, ville ikke fungert i utgangspunktet uansett.
 
Sist redigert:

alterego

Medlem
Det tar meg ca 1 minutt å slenge opp en WP side. Men hva er poenget ditt? Vi trenger folk som @Yawa , meg selv, og alle andre som faktisk vet hva programmering er. Hvis alle skulle vært som deg, hadde du ikke visst hva WordPress var for noe.

Jeg er ikke bekymret for at du eller andre dyktige programmerere skal få mer enn nok oppdrag, selv om dere forholder dere til velkjente og velfungerende standarder. For WP har de facto blitt en standard de fleste forholder seg til når det skal lages hjemmesider.

At du og andre programmerere synes det er gøy å lage custom hjemmesider, betyr ikke at det er det beste for kundene deres. Å bruke en standard løsning har så mange fordeler at å gå custom ikke er en praktisk eller lønnsom vei å gå, om kunden ikke har helt spesielle behov.

Men når det er sagt, hvor lang tid bruker du på å vedlikeholde, oppdatere og se at alt fungrer i wordpress i en periode på 2år? Skal love deg, at du bruker langt mer tid på dette, enn hva en custom løsning ville gjort.

Her er du inne på en viktig ting som både kunden og utvikleren må ha et aktivt forhold til. En nettside laget i WP er svært utsatt for hackere/programmerere/andre som liker å ødelegge nettsider. For de fleste kunder vil det si at de har behov for en vedlikeholdsavtale for å følge opp backup og oppdateringer. Alle seriøse utviklere av nettsider bør tilby vedlikeholdsavtaler og det kan gi et viktig bidrag til faste inntekter og dermed vil ikke utvikleren bli like avhengig av å dra inn nye oppdrag hele tiden.

@xdex Hvis du vil lage enda en tråd for å diskutere for eller mot WP, vil jeg foreslå at du lager en egen tråd. Min intensjon var bare at trådstarter skulle tilby kunden sin en best mulig løsning med tanke på utseende, funksjonalitet og kostnader.
 

xdex

Medlem
Ikke nødvendig, jeg bruker WP selv, men hvis du ikke skjønte det. Poenget er å lage noe som kunden ønsker, store og mellomstore bedrifter ønsker ofte integrering fra a til å. Noe som er eksempelet her, det var du som startet wordpress diskusjonen, i noe som ikke er wordpress engang :)

Alle problemer, har hver sin løsning.
 

alterego

Medlem
Ikke nødvendig, jeg bruker WP selv, men hvis du ikke skjønte det. Poenget er å lage noe som kunden ønsker, store og mellomstore bedrifter ønsker ofte integrering fra a til å. Noe som er eksempelet her, det var du som startet wordpress diskusjonen, i noe som ikke er wordpress engang :)

Alle problemer, har hver sin løsning.

Jupp, store og mellomstore bedrifter kan noen ganger ha særlige behov som ikke dekkes av en standardløsning som WP.

Trådstarter sin kunde driver et lite massasjestudio med 4 terapeuter og er å regne som en liten bedrift.

Du er programmerer og har ditt syn på beste løsning for denne kunden, jeg har drevet spa-hotell med 12 behandlingsrom og 20-30 terapeuter + har erfaring med utvikling av booking-/nettløsninger og har mitt syn.
 

xdex

Medlem
Men dem ønsker jo sms integrering med avmelding, påmelding, varsling etc. Liten eller stor bedrift, dem har ett ønske. Igjen, ut i fra yawa sin tråd tidligere, og nåværende demo.

Har 4 hotellsider, og noen massasje sider bak meg, og alle bruker wordpress, veldig enkle løsninger, langt lettere enn dette.
 

alterego

Medlem
@xdex Du er sikkert en flink programmer, men nå har du beveget deg ut på dypt vann og da er det lurt å kunne svømme eller finne en løsning, ikke plaske videre som om du fortsatt satt i andedammen ;)

Det finnes forresten flere standardløsninger for booking med sms, men som programmerer ser du kanskje muligheten for å tilpasse standardløsningen WP/Woo-booking (open source) med samme sms-løsning trådstarter allerede har funnet? ;)
 

xdex

Medlem
Dypt vann? Prøver du bevisst å trolle forumet? Trist at det havnet her inne også. WordPress er ikke det som blir brukt her, og han ville ha tilbakemelding på sin løsning, noe jeg ser du enda ikke har klart å gi, men det ble vel for mye for deg, stakkars :)

Følg dine egne råd kjære venn, lag en wordpress tråd, ikke heng deg så mye opp i at jeg gjerne utvikler for flere løsninger. Eller, at jeg setter pris på at det er folk her inne, som fortsatt liker å lage ting fra bunnenav.

Hvis du ikke får det til, finnes det sikkert en plugin til wordpress som kan hjelpe deg :)

Hvis en mod ser dette, fjern gjerne diskusjonen, så får yawa i hvert fall en ren tråd!
 
Topp