Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Responsiv nettside vs APP

Tony J

Alle skal få
Hei

Dersom man har en responsiv løsning for hjemmesiden som lar de med nettbrett og mobiltelefoner fint kunne surfe på siden din, har man egentlig behov for en APP da som er lagt for å gjøre omtrent samme jobben?

Så lurer jeg på om det er mulig å lage en app som rett og slett fungerer som en snarvei mot nettsidene dine? Vil ikke det føles ut som en app, men at det ikke er det alikevel? :)
 

selbekk

Medlem
Alt er vel teknisk mulig (og dette er ikke så vanskelig heller), men det hørtes ut som tidenes kjedeligste app. Hvorfor skulle du trenge det? Hvorfor ville noen ha den? Vil de ha enkel tilgang til websiden din kan de vel bare bokmerke den.
 

hansson

Langveisfarende
Litt av vitsen med apper er vel at de funker selv om nettet er nede, ihvertfall på et vis. Så for innholdsnettsteder synes jeg apper er unødvendige, det lages veldig bra responsive eller rene mobilnettsteder i dag. En app bør ha noe tilleggsfunksjonalitet som gjør bruk av ting på mobilen, f.eks. GPS-en, kameraet e.l. først da er det vits å ha en app.
 

Tony J

Alle skal få
La meg komme med et eksempel:

Jeg har Iphone og har lastet ned Dagbladet sin APP. Hvorfor har jeg gjort dette? Jeg har jo bare kunne gått inn på deres mobile sider og ting ville sett så og si det samme ut. Men jeg valgte å laste ned appen fordi jeg ville at jeg skulle komme meg inn på nyhetene med et fingertrykk.

For å benytte et bokmerke til Dagbladet så hadde jeg måtte brukt 4 trykk på skjermen: 1. Trykk på nettleser. 2. Trykk på instillingerknappen. 3. Trykk på Bokmerker. 4. Trykk på Dagbladet. (Mulig det finnes raskere måter)

Det jeg egentlig lurer på er om man egentlig trenger å utvikle en app når hjemmesiden viser likt innhold som appen uansett? Hvis Dagbladet hadde laget en app som bare var en snarvei til deres mobile sider på nett så ville jeg ikke merket noe forskjell iallfall.

Jeg tenker bare på ressursene. Grunnen til spørsmålet er fordi jeg ser det er mange sider som har en app som er lik de mobile sidene.

Hansson: Enig. En Rema1000 app som lar meg gå å scanne varer forstår jeg har noe for seg. Men en Rema1000 app som viser butikkens hjemmesider som også deres mobile sider gjør ser jeg ikke logikken bak.
 

selbekk

Medlem
Litt av vitsen med apper er vel at de funker selv om nettet er nede, ihvertfall på et vis. Så for innholdsnettsteder synes jeg apper er unødvendige, det lages veldig bra responsive eller rene mobilnettsteder i dag. En app bør ha noe tilleggsfunksjonalitet som gjør bruk av ting på mobilen, f.eks. GPS-en, kameraet e.l. først da er det vits å ha en app.

Mye (om ikke alt) du nevner kan faktisk løses ved hjelp av javascript, caching og HTML5-APIer. Les mer om hva du faktisk kan få til på HTML5 Rocks! sine sider.
 

selbekk

Medlem
La meg komme med et eksempel:

Jeg har Iphone og har lastet ned Dagbladet sin APP. Hvorfor har jeg gjort dette? Jeg har jo bare kunne gått inn på deres mobile sider og ting ville sett så og si det samme ut. Men jeg valgte å laste ned appen fordi jeg ville at jeg skulle komme meg inn på nyhetene med et fingertrykk.

For å benytte et bokmerke til Dagbladet så hadde jeg måtte brukt 4 trykk på skjermen: 1. Trykk på nettleser. 2. Trykk på instillingerknappen. 3. Trykk på Bokmerker. 4. Trykk på Dagbladet. (Mulig det finnes raskere måter)

Det jeg egentlig lurer på er om man egentlig trenger å utvikle en app når hjemmesiden viser likt innhold som appen uansett? Hvis Dagbladet hadde laget en app som bare var en snarvei til deres mobile sider på nett så ville jeg ikke merket noe forskjell iallfall.

Jeg tenker bare på ressursene. Grunnen til spørsmålet er fordi jeg ser det er mange sider som har en app som er lik de mobile sidene.

Hansson: Enig. En Rema1000 app som lar meg gå å scanne varer forstår jeg har noe for seg. Men en Rema1000 app som viser butikkens hjemmesider som også deres mobile sider gjør ser jeg ikke logikken bak.

Apper som basically bare er et webview som viser websiden er rent vås imo.

Du kan lage et bokmerke som dukker opp som en "app" på iPhone ganske enkelt. Sjekk Apples guide til hvordan du gjør det her: Apple - iOS - Add to Home Screen
 

hansson

Langveisfarende
Avisenes apper er da bare et skall med web-innhold inni. Så hvis dette er vås er de fleste innholdsbaserte apper bare vås. Skandiabankens bank-app er også bare et app-skall med en mobilbank inni. Andre banker har bedre app-banker, men de henter jo uansett alle data fra nettbanken, og uten netttilkopbling har ikke appen noen verdi.

Skallet gjør at appen legges på hjemskjermen din automatisk, og det er vel i mange tilfeller dette utgiveren er interessert i, ellers hadde de fint klart seg med en mobilside som gjør det samme.
 

selbekk

Medlem
Apper som kun fungerer som wrappers for web-apper (dvs. en tom app som kun viser et webview som laster inn en side og ikke tilfører noen funksjonalitet) er f.eks. ikke tillatt i Apples AppStore:

2.12 - Apps that are not very useful, are simply web sites bundled as apps, or do not provide any lasting entertainment value may be rejected

Og ja - jeg vil si det bare er vås. Tell me - hva er enklest? Å søke opp og laste ned en app, eller rett og slett lagre websiden til startskjermen?

Koblingen du gjør i starten av innlegget ditt hansson stemmer ikke. Ja - mye av innholdet i f.eks. avisapper, mobilbanker osv. er hentet fra deres mobile websider, men de tilfører også funksjonalitet i mange tilfeller. Favorisering av artikler er ett eksempel - og jeg kunne sikkert kommet på 20 til om jeg hadde hatt en iPad med batteri rundt meg :)

Den videre koblingen din mellom det jeg kaller "wrapper apps" (wraps, anyone?) og innholdsbaserte apper stemmer heller ikke. Den store forskjellen her ligger i å utnytte mobilens underliggende APIer - noe man ikke lett kan gjøre med en webapp. En app som f.eks. henter innhold fra et REST API kan f.eks. cache den og gjøre den tilgjengelig selv uten nettilgang. En native-kodet app har i tillegg tusenvis av andre muligheter en webapp ikke har (for ikke å nevne hvor mye mer responsive de er) - og det er derfor disse native appene typisk blir bedre mottatt blant sluttbrukerne.
 

hansson

Langveisfarende
Hva er enklest for brukeren spør du? Definitivt app, det er noe alle kjenner til. Søk opp, last ned, resten går av seg sjøl. Alle må gjennom det uansett, og derfor lærer alle seg dette. Å taste inn m.langdomenenavn.no og deretter klikke på diverse skjulte knapper for å legge til en snarvei er noe mange ikke kjenner til. Min mor på snart 70 kan laste ned og bruke apper men hun aner ikke hvordan hun skal få laget en snarvei. Dette er den typiske brukeren, ikke vi som faktisk eksperimenterer med dingsene våre.

Selvfølgelig er det mange apper som utnytter app-mulighetene fullt ut, men nå snakket jo trådstarter om app for å presentere en nettside.
 

Tony J

Alle skal få
App er raskere (skallet lastes kjapt med et trykk) og som Hansson sier, mer brukervennlig, men jeg lurte rett og slett om det var verdt det dersom man kan lage en responsiv nettside og gjøre denne mest mulig optimal. Selbekk: _Kan_ bli avvist betyr ikke at det BLIR avvist. Dagbladet og Vg.no er eksempler på hvordan man har pakket en nettside inni et skall og fått det godkjent på appstore. Jeg tror faktisk mange som har GODT besøkte sider kan ha godt av å fått siden sin presentert i en app. Hadde webforumet f.eks vært en app hadde jeg lastet den ned :)
 

Travellingman

Nettgrunder
App er raskere (skallet lastes kjapt med et trykk) og som Hansson sier, mer brukervennlig, men jeg lurte rett og slett om det var verdt det dersom man kan lage en responsiv nettside og gjøre denne mest mulig optimal. Selbekk: _Kan_ bli avvist betyr ikke at det BLIR avvist. Dagbladet og Vg.no er eksempler på hvordan man har pakket en nettside inni et skall og fått det godkjent på appstore. Jeg tror faktisk mange som har GODT besøkte sider kan ha godt av å fått siden sin presentert i en app. Hadde webforumet f.eks vært en app hadde jeg lastet den ned :)

Webforumet har en app :D som jeg bruker nå....

Sent from my GT-N8010 using Tapatalk 4
 

selbekk

Medlem
Hva er enklest for brukeren spør du? Definitivt app, det er noe alle kjenner til. Søk opp, last ned, resten går av seg sjøl. Alle må gjennom det uansett, og derfor lærer alle seg dette. Å taste inn m.langdomenenavn.no og deretter klikke på diverse skjulte knapper for å legge til en snarvei er noe mange ikke kjenner til. Min mor på snart 70 kan laste ned og bruke apper men hun aner ikke hvordan hun skal få laget en snarvei. Dette er den typiske brukeren, ikke vi som faktisk eksperimenterer med dingsene våre.

Selvfølgelig er det mange apper som utnytter app-mulighetene fullt ut, men nå snakket jo trådstarter om app for å presentere en nettside.

Jeg er grunnleggende uenig med deg. Om du må taste inn langtdomenenavn.no i browseren eller langt domenenavn i app store gjør ikke store forskjellen. Idéen rundt å lage apper som kun er en webside i et appskall fremstår som tåpelig.

Jeg kan forsåvidt være med på bestemor-argumentet ditt, men dette er ikke akkurat en skjult eller hemmelig funksjon jeg prater om akkurat. Og de færreste markedsfører seg mot bestemødre med smarttelefoner, spør du meg.

Et app-skall for en webapp KAN være en god idé for f.eks. nettaviser (de er populære, alle forventer at de har en app osv), men ikke en spesielt nyttig investering for mindre sider (les: forretninger, mindre portaler etc). For dem vil vinningen gå opp i spinningen, og i tillegg har de bidratt til å besudle app-bassenget med nok en idiotisk app. Min mening, anyways.

App er raskere (skallet lastes kjapt med et trykk) og som Hansson sier, mer brukervennlig, men jeg lurte rett og slett om det var verdt det dersom man kan lage en responsiv nettside og gjøre denne mest mulig optimal. Selbekk: _Kan_ bli avvist betyr ikke at det BLIR avvist. Dagbladet og Vg.no er eksempler på hvordan man har pakket en nettside inni et skall og fått det godkjent på appstore. Jeg tror faktisk mange som har GODT besøkte sider kan ha godt av å fått siden sin presentert i en app. Hadde webforumet f.eks vært en app hadde jeg lastet den ned :)

En app som kun innkapsulerer en webside er hverken mer brukervennlig eller raskere enn å lagre bokmerket på startskjermen din i noe OS. Om noe er det kanskje noe brukerne er mer vant til (i visse situasjoner for visse bruksscenarioer).

Ift. det du lurer på - det er ikke en investering jeg ville gjort. Det tilfører lite (om noe) verdi til produktet ditt, om du ikke da er ute etter å kun kunne skryte av å "ha en app". Men yeah - dette er min mening, og jeg føler jeg har forsvart den godt nok. :)
 

Olavxxx

Member
Hei,

Responsivt design vs. "Native" APP
Responsivt design vil (om utført riktig) fungere på mesteparten av de mobile enhetene.
Innhold, menyer og annet må gjerne tilpasses vesentlig.
Spesielt kategorier, bilder, m.m. bør tilpasses små skjermer.

Dette gjelder jo forsåvidt også en APP, men i APP lager du gjerne alt fra scratch.

Hva er best?
Responsivt design vil være enklere å lage enn en APP.
Du har allerede laget funksjoner, søk, innhold, m.m.
Men i forhold til en APP, vil det gå litt tregere på svak maskinvare.

Som en var inne på her oppe, kan du lage en enkel APP med webview.
Du kan også ta det hele et steg lengre og bruke for eksempel PhoneGap.
PhoneGap gir deg tilgang til telefonens sensorer, m.m. via JavaScript.

Kombinerer du PhoneGap og JQuery Mobile, har du en HTML5 APP som installeres via nettbutikken til telefonen.

Hva er best av PhoneGap/JQuery Mobile VS ren APP?
For det meste er det altså ytelsen det skorter på.
Med PhoneGap kan du tilgjengeliggjøre din webapp for "alle" (de fleste).
Du koder en gang, med små tilpasninger for hver plattform.

Da kan du også ha selve JQMobile malene inne i APPEN.
Appen kan da kjøre XHR på tvers av domener, etter du har hvitelistet domenene.


Svaret? Det er ikke noe fasit her altså! Det er aldri en "dette er best for alle".
Men dette gir i alle fall mest med minst innsats.. (ps. det krever fremdeles mye innsats altså!).

Før man "phonegapper" siden, ville jeg optimalisert MYE med for eksempel Google Pagespeed.
 
Topp