Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Rett på retur av pc? (mac)

Havers

Medlem
Hei,

Kjøpte en macbook pro mai 2010, fungerte fint til etter sommeren 2010, hvor den ble sendt inn på service fordi noen knapper løsnet. Dette ble tatt på garantien, Når jeg fikk den igjen hadde de bare dyttet den på plass, og sagt den var reparert. Sendte den inn igjen, og fikk byttet hele toppdekslet. Slutten av 2010 kortsluttet laderen, og etter mye krangling fikk jeg ny. Nå har laderen gått igjen, og jeg har lyst på pengene igjen (Det har kommet ny modell, og det frister å kjøpe den - Et annet sted).

Jeg har totalt brukt reklamasjonen 3 ganger på den, og skal bruke no. 4 nå.
Har jeg rett på pengene igjen, i henhold til forbrukerkjøpsloven?
 

peterandrej

pensjonert moderator
En defekt lader, som ikke har noe med maskinen å gjøre sånn egentlig, vil ikke slik jeg oppfatter det være en mangel som kvalifiserer til heving av kjøpet. I realiteten har du ikke krav - etter forbrukerkjøpsloven - på å få ny lader i det hele tatt, da denne regnes som en slitedel (og av den grunn selges disse også seperat av Apple).

Isolert sett kan man si at laderen bør erstattes likevel, pga den korte levetiden i denne saken, men heving av "hele" kjøpet har du neppe krav på etter lovverket.

Forøvrig må du skille mellom reklamasjon (etter loven) og garanti (tilleggsrettigheter selger gir deg).
 

peterandrej

pensjonert moderator
Når du må fikse samme feil tre ganger har du krav på pengene tilbake.

Gjelder ikke deler som må påregnes å ryke i løpet av produktets levetid. Tenk på f.eks vindusviskerne på en bil, som antagelig ryker flere ganger i løpet av bilens levetid, men som ikke regnes som en mangel. Ryker derimot motoren, så er det noe annet og kan kvalifisere som mangel (og heving).
 

hansson

Langveisfarende
Enig med siste taler -- hadde komponenter på selve maskinen gått ad undas to ganger tidligere ville kjøpet kunne heves den tredje gangen noe ryker på samme produkt (trenger ikke å være samme komponent). Laderen er nok å se på som for lite vesentlig til å kunne omfattes av denne regelen. Pluss at den inneholder en sikring som kommer til å ryke en eller annen gang uansett, og sikringer er det nok ikke garanti på. Om selger plikter å erstatte laderen andre gangen den ryker er vel et spørsmål om hvilken garanti de har gitt deg.
 

Havers

Medlem
Jeg vet at det er problem med apple-laderene. Og om laderen skal holde kun i 3 mnd før garantien OG reklamasjon utgår, da er det for dårlig. Forrige gang fikk jeg bekreftelse fra hovedkontoret til humac at jeg hadde krav på ny, mens den fysiske kundeservice nektet.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg vet at det er problem med apple-laderene. Og om laderen skal holde kun i 3 mnd før garantien OG reklamasjon utgår, da er det for dårlig. Forrige gang fikk jeg bekreftelse fra hovedkontoret til humac at jeg hadde krav på ny, mens den fysiske kundeservice nektet.

Laderen bør slik jeg oppfatter det holde i minst 2 år, derfor bør du få erstattet denne (ved reklamasjon) dersom feil oppstår innen 2 år. Likevel er laderen å anse som en slitedel, slik at jeg er usikker på om du egentlig har krav på dette. 3 mnd er likevel veldig kort tid, og man bør forvente lenger levetid enn dette - derav mulig rett til reklamasjon.

Forøvrig er slitedeler noe som gjerne omfattes av en garanti (i motsetning til hva som gjelder ved reklamasjon), slik at du nok har større sjanse på å få erstattet denne på garantien enn via reklamasjon.

Hvor lang garanti-tid har du?

---

Forøvrig: Mange blander garanti og reklamasjon. Og det er viktig å være klar over hva som ligger i disse begrepene.

Reklamasjon: Rettigheter du har ihht Forbrukerkjøpsloven. Gjelder som oftest i fem år, og går på ting som ikke skyldes feil bruk, slitedeler eller ytre påvirkning (f.eks jordskjelv).

Garanti: Tilleggsrettigheter selger gir deg frivillig som går utover de rettighetene du allerede har ihht Forbrukerkjøpsloven. Kan f.eks være bytte av slitedeler.
 
Sist redigert:

Santo

Active Member
Laderen bør slik jeg oppfatter det holde i minst 2 år, derfor bør du få erstattet denne (ved reklamasjon) dersom feil oppstår innen 2 år. Likevel er laderen å anse som en slitedel, slik at jeg er usikker på om du egentlig har krav på dette. 3 mnd er likevel veldig kort tid, og man bør forvente lenger levetid enn dette - derav mulig rett til reklamasjon.

Forøvrig er slitedeler noe som gjerne omfattes av en garanti (i motsetning til hva som gjelder ved reklamasjon), slik at du nok har større sjanse på å få erstattet denne på garantien enn via reklamasjon.

Hvor lang garanti-tid har du?

---

Forøvrig: Mange blander garanti og reklamasjon. Og det er viktig å være klar over hva som ligger i disse begrepene.

Reklamasjon: Rettigheter du har ihht Forbrukerkjøpsloven. Gjelder som oftest i fem år, og går på ting som ikke skyldes feil bruk, slitedeler eller ytre påvirkning (f.eks jordskjelv).

Garanti: Tilleggsrettigheter selger gir deg frivillig som går utover de rettighetene du allerede har ihht Forbrukerkjøpsloven. Kan f.eks være bytte av slitedeler.

Synes du blander inn litt mye rart her... Jeg ville f.eks. ikke kalt en lader en slitedel, og jeg er ganske sikker på at man har med deg forbrukermyndighetene på at dette er noe som man har fem års reklamasjonsrett på. Et raskt søk på nettet tilsier også at jeg har rett her.

Og når man snakker om garanti så er det vel ikke vanlig at slitedeler dekkes av en garanti? Du får f.eks. ikke nye bremseklosser til bilen din om disse er utslitt, selv om bilen er innenfor garantitiden...
 

peterandrej

pensjonert moderator
Synes du blander inn litt mye rart her... Jeg ville f.eks. ikke kalt en lader en slitedel, og jeg er ganske sikker på at man har med deg forbrukermyndighetene på at dette er noe som man har fem års reklamasjonsrett på. Et raskt søk på nettet tilsier også at jeg har rett her.

Det kan godt hende at du har rett, og at laderen bør inngå i de fem årene dekket av for.kjøpsloven. Umiddelbart tenker jeg at ladere må ansees som en slitedel, og av den grunn vil denne komponenten av produktet holdes utenfor, men som sagt kan det godt hende at du har rett. Forøvrig koster ladere nothing, slik at skaden uansett er minimal i dette tilfellet.

Og når man snakker om garanti så er det vel ikke vanlig at slitedeler dekkes av en garanti? Du får f.eks. ikke nye bremseklosser til bilen din om disse er utslitt, selv om bilen er innenfor garantitiden...

Det kommer an på garantien. For at noe skal kunne kalles garanti MÅ det være noe du ikke ALLEREDE har rett til ihht til lovverket. Derfor er det vanlig at slitedeler på biler byttes i garantiperioden.

Hva mener du garantier vanligvis omfatter da, Hyperion?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Er det en lader eller strømadapter man snakker om her?

Strømadapteret er ingen slitedel, det er et elektrisk apparat som skal holde i reklamasjonsperioden. Man har selvfølgelig full reklamasjonsrett på dette produktet, selv om man må krangle litt på det.
Jeg har vært gjennom denne prosessen tidligere og mitt strømadapter koster tross alt 7-800,- og jeg synes ikke dette er noen liten sum.

Ved gjentatte feil og mangler har man mulighet til å kreve kjøpet hevet. Kjør på!
 

Santo

Active Member
Det kommer an på garantien. For at noe skal kunne kalles garanti MÅ det være noe du ikke ALLEREDE har rett til ihht til lovverket. Derfor er det vanlig at slitedeler på biler byttes i garantiperioden.

Dersom du kjenner til en bilforhandler eller en bilimportør som betrakter garanti slik som du forteller om her vil jeg mer enn gjerne ha et tips om den... ;) Jeg har vært en del innenfor bilbransjen og jeg har aldri vært borti en bilforhandler eller bilimportør som skifter slitedeler på garantien.

Slitedeler er slitedeler, og har ikke noe med garanti å gjøre. Slitedeler er f.eks. dekk, bremseklosser og skiver, vindusviskere, clutch (til en viss grad).

Hva mener du garantier vanligvis omfatter da, Hyperion?

Den viktigste forskjellen for forbrukeren når det gjelder garanti og reklamasjon er at garanti flytter bevisbyrden over på selgeren. Du slipper dermed som regel en del krangling om noe skal dekkes eller ikke...

Dette er nybilgaranti:


  • Nybilgaranti gis av bilprodusentene og/eller importør, og dens varighet varierer fra bilmerke til bilmerke.

  • De fleste merkene opererer nå med en garanti på fem år/100.000 kilometer. Det betyr at garantien vil falle bort når bilen er over fem år gammel eller at du passerer 100.000 kjørte kilometer.

  • Så lenge nybilgarantien gjelder, er bilforhandleren forpliktet til å dekke både dele- og verkstedsutgifter. Feil som oppstår på bilen i denne perioden, skal ikke belastes forbrukeren. Nybilgarantien følger bilen over til eventuelle nye eiere.

  • Det stilles krav om at serviceintervaller må overholdes, men service må ikke utføres på merkeverksted.

  • Nybilgarantien dekker ikke slitedeler som bremser, hjullager, og lignende. Hva som defineres som slitedeler kan variere fra forhandler til forhandler.

  • Forbrukerkjøpsloven gir fem års reklamasjonsrett, men her ligger bevisbyrden på bileieren, og det er ikke uvanlig at man da ikke får dekket alle utgiftene.

Kilde:
NAF/NRK/Broom.no
Garanti-krigen herjer i bilbransjen - Helse-forbruk-og-livsstil - NRK
 

peterandrej

pensjonert moderator
Dersom du kjenner til en bilforhandler eller en bilimportør som betrakter garanti slik som du forteller om her vil jeg mer enn gjerne ha et tips om den... ;) Jeg har vært en del innenfor bilbransjen og jeg har aldri vært borti en bilforhandler eller bilimportør som skifter slitedeler på garantien.

Toyota tilbyr dette. Jeg fikk nye vindusviskere hver gang jeg var inne med bilen. Og de var ikke spesielt slitte heller.
 

Santo

Active Member
Toyota tilbyr dette. Jeg fikk nye vindusviskere hver gang jeg var inne med bilen. Og de var ikke spesielt slitte heller.

Da er nok dette en liten ekstraservice som din forhandler yter til sine kunder. Jeg tror likevel ikke de ville skiftet alle bremsene dine om de skulle vise seg å være nedslitte...

Toyota har forøvrig også solgt en del biler hvor service for x antall år inngår i nybilprisen, og det kan jo selvfølgelig være med på å forvirre litt rundt hva som er egentlig er service, garanti, og reklamasjon når man er der med bilen og får fikset ting.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er vel to punkter på apples ladere som kan være litt svakt, og som nok ikke vil gå som reklamasjon (og som dessuten er vanskelig å reparere), hvis man er litt uforsiktig kan man ødelegge ledningen som går fra laderen til mac'en, enten helt innpå laderen, eller helt innpå magsafe-kontakten.

Derimot - hvis de skulle krangle, så har jeg et lite tips: På dealextreme.com finner du lader som funker (med magsafe-kontakt), til litt under 200kr. Jeg har kjøpt en sånn, og har den hjemme, mens jeg har originalen på kontoret. Det følger med amerikansk støpsel, men det er jo heldigvis en veldig enkel del å bytte over fra den gamle laderen, og evt har de også det hos DX til noen få dollar.

Men - min originale lader har nå holdt i ca 2 1/2 år, uten noe som helst tegn til svakheter, og jeg ville blitt heftig førbannad hvis den plutselig slutta å virke og de prøvde å nekte meg en ny, det er jo helt sprøtt å kalle det en slitedel eller forbruksvare, hadde det vært batteriet derimot, da kunne jeg ha vært enig, men selv det skal jo ha en ganske lang minimumslevetid.
 
Topp