Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Rettigheter på .no-domener

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Hallais sjalabais.

Jeg satt og tenkte litt istad, og fant ett domene jeg kunne tenke meg å registrere. Dette er som sikkert mange allerede har fått med seg ett .no-domene. Mange vil nok helt sikkert tenke domenehai når dere leser dette, og jeg tror nesten jeg vil kalle det for samme greia selv...

Når en bedrift i tyskland, oppretter ett firma som heter.. la oss si.. Ostepop GmbH, har dem da noen som helst spesielle rettigheter til Ostepop.no, eller vil jeg helt uten trøbbel kunne registrere Ostepop.no, og nekte å gi dette fra meg dersom denne bedriften skulle ta kontakt?

Dette er GmbH:
GmbH er en forkortelse for det tyske Gesellschaft mit beschränkter Haftung, det vil si «selskap med begrensede heftelser», en betegnelse for et tysk handelsselskap. Det er den ene formen for kapitalselskap; de andre er AG (Aktiengesellschaft) og KGaA (Kommanditgesellschaft auf Aktien).

Har egentlig bedrifter i utlandet noen som helst rettigheter på .no-domener? - Takker for alle svar!
 

picxx

Well-Known Member
Har egentlig bedrifter i utlandet noen som helst rettigheter på .no-domener? - Takker for alle svar!

Om de er tm'et kan de ta det nasjonale domenet ved en rettssak.
Om de ikke er tm'et er det fritt frem.
 

Deezire

Medlem
Nei, trademark er ikke internasjonalt. Det er noe du må søke på i alle land, på lik linje med patenter. Det finnes dog internasjonale avtaler uten stort fotfeste.

Nei - de har ikke rettigheter på det navnet med mindre de er en registrert organisasjon i Norge. Du kan lese mer om regelverket rundt .no-domener på registrar.no
 

picxx

Well-Known Member
Nei, trademark er ikke internasjonalt.

Bullshit! Om du regisrerer ditt varemerke globalt er det internasjonalt. Kunne du åpne en burgersjappe på karl johan med navnet mcdonalds uten at sjappa ble nedlagt uka etter.:cool:
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg registrerer domenet anyway jeg, så har jeg det hvertfall.. Kan jo bli spennende å se hvordan dette utvikler seg videre. Kan gjerne skrive hva for ett navn jeg har registrert straks det er i boks, om noen muligens er litt smånysjerrig :p

Jeg tror overhodet ikke at denne bedriften har noe som helst registrert varemerke. Det står ingenting om dette på deres nettsider. Er det noen måte jeg faktisk kan sjekke dette for å være 110% sikker?
 

picxx

Well-Known Member
Jeg tror overhodet ikke at denne bedriften har noe som helst registrert varemerke. Det står ingenting om dette på deres nettsider. Er det noen måte jeg faktisk kan sjekke dette for å være 110% sikker?

Ta kontakt med patentstyret.
Få de til å sjekke saken for deg :)
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Ta kontakt med patentstyret.
Få de til å sjekke saken for deg :)

Tenker dem får høre fra meg iløpet av Mandagen jeg da :)
Leste litt på Patentstyret's nettsider og finner ut litt av hvert.. Mye nyttig informasjon, som blandet annet at man må søke slik som Deezire forteller.
En kjappere måte å søke i flere land samtidig er å benytte seg av Madritprotokollen. Madridprotokollen - et system for å søke om internasjonal registrering av varemerker, men så er det vel sikkert også land som ikke er med i denne ordningen... Vil jeg tro...

Jaja.. Nok om det. Jeg for nok svar på dette i tlf på Mandag, så da ordner det seg nok der og da.

- Takker for alle svar! :)
 

Fredrik

Medlem
Les gjerne om denne problematikken på Norid. De har samlet alle relevante domene rettsaker på sine nettsider. Jeg har nemlig vært inne på tanken selv tidligere men slått det fra meg. Her er et eksempel:

Harald M startet hpshop.no som var forkortelsen for haraldsprintershop. HP fikk rettens medhold og domenet overført til seg etter rettsak. Det sier litt om hvor lista ligger i forhold til andre bedrifter og varemerker.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Les gjerne om denne problematikken på Norid. De har samlet alle relevante domene rettsaker på sine nettsider. Jeg har nemlig vært inne på tanken selv tidligere men slått det fra meg. Her er et eksempel:

Harald M startet hpshop.no som var forkortelsen for haraldsprintershop. HP fikk rettens medhold og domenet overført til seg etter rettsak. Det sier litt om hvor lista ligger i forhold til andre bedrifter og varemerker.

Sant det du sier.. Dette leste jeg litt av på Patentstyret sine nettsider, men akkurat å lese slike historier gjør nok ingen nytte når jeg enda ikke vet om dette tyske foretaket har noen registrert varemerke... :(
 
Topp