Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Rettigheter til eget domene

Bjørn

Domenespekulant
Har man virkelig ingen rettigheter til sitt eget domene? Interessant artikkel på Dagbladet.no i dag, der et punkband har registrert domener med navnet til flere av årets Idol-deltakere for å promotere seg selv. Selv om dette ikke er noen ny ting, og har skjedd med flere andre kjendiser før også, som f.eks. Mira Craig. Burde ikke reglene vært klarere på dette og Norid ta litt mer ansvar når slike søknader kommer inn? Alle burde vel få ha sitt navn i fred?

Artikkel: Bruker «Idol»-nettsider for å promotere eget punkeband - Dagbladet.no - musikk
 

Tonny Kluften

Administrator
Det kan jo være flere som heter Geir Hanssen og da kan det være vanskelig å vite hvem av dem som har krav på det. Sønnen min på 5 år kan hete Karl Jensen selv om jeg kan hete Petrus Trulsebakkeliteigen. Da blir det vanskelig for Norid å bestemme.

Og de i det pønkebandet ser ut som noen skikkelige helgepønkere. :D
 
Sist redigert:

Bjørn

Domenespekulant
Joda, men i mange tilfeller burde man sjekke litt opp, og reglene burde skjerpes litt inn synes nå jeg.
 

basicus

SEO Eggspert
Er ikke reglene egentlig ganske klare på det der da? Såvidt jeg forstår vil de ikke ha store sjanser til å beholde de domenene der hvis de som faktisk er etablert med navnet krever det?

Det stemmer nok ikke desverre. Etter hva jeg har forstått: den eneste måten eventuelle "rettmessige" eiere av navnet kan kreve det overlevert er dersom de har varemerkeregistrert navnet.

Historiske krav på navnet gjennom at man kan bevise at man har brukt dette navnet komersielt i lang tid kan kanskje hjelpe i forhold til Brønnøysund, men jeg tror ikke det betyr noe i forhold til Norid.
 

Adrian

New Member
Norid har vel egentlig ingen ting med slike tvister å gjøre. De bare "driver" domener i norge. Du må nok i domstolen for å få en skikkelig avgjørelse i slike saker. Og det eneste sikre, er at du må ha et varemerkeregistrert navn, som har vært/brukes i norge.

Så regelen er vel at det er førstemann til mølla, helt til det kommer et stort selskap og overkjører deg med advokater og truer med stor rettsak.
 

Adrian

New Member
Men så vidt eg forstår, så har ikke denne nemda noen makt... (dommen er ikke endelig)
 

Knut

Medlem
Men så vidt eg forstår, så har ikke denne nemda noen makt... (dommen er ikke endelig)


Når de har tatt en avgjørelse så flytter de domenet til den rettmessige eieren. Er du ikke enig i avgjørelse så må du evnt gå rettens vei.
 
Topp